Ciągłość i zmiana: Rheinmetall przedstawia HX3, nową generację taktycznych ciężarówek Cz.5

Podczas wirtualnej prezentacji organizowanej w dniu 6 maja Rheinmetall pokazał HX3 – najnowszą generację swojej sprawdzonej na całym świecie rodziny ciężkich samochodów ciężarowych z typoszeregu HX. Całkowicie przeprojektowana, ta przyszłościowa ciężarówka wojskowa wykorzystuje innowacyjne nowe technologie, tym samym stanowiąc odpowiedź na współczesne megatrendy militarne i motoryzacyjne. Użytkownicy mogą między innymi oczekiwać lepszej ochrony, lepszej – dalszej zwiększonej mobilności, zwiększonego komfortu jazdy oraz nowej architektury interfejsu cyfrowego. Ta ostatnia zapewnia jeszcze większą elastyczność operacyjną – dalej poprawiony elastyczny zakres zastosowań oraz pozostaje otwarta na przyszłe ulepszenia w zakresie funkcji i wydajności. Jednocześnie zachowano cenione mocne strony poprzednika – generacji HX2 i rodzinną koncepcję budowy.

Co do kwestii przyszłościowych, w tym dotyczących pojazdu użytkowego Poziomu 4.0, to Rheinmetall przygotował HX3 pod kątem jego automatyzacji w kierunku pełnej autonomizacji poruszania się oraz w sferze (pro)ekologizacji. W przypadku scenariuszy taktycznych i dalszej automatyzacji operacji wojskowych, wszystkie funkcje pojazdu HX3 mogą być przygotowane do operacji z opcjonalną załogą. W połączeniu z interfejsem cyfrowym HX3 może być sterowany zdalnie lub obsługiwany za pomocą wojskowego zestawu autonomicznego. Mówiąc najprościej, logistyczne i taktyczne zastosowania HX3 są prawie nieskończone. Natomiast w sferze ekologizacji na tym etapie rozważana jest pewna hybrydyzacja układu napędowego, czyli wdrożenie układu spalinowo-elektrycznego – z silnikiem elektrycznym. Jak jednak zaznaczono podczas majowej konferencji, konkretne projektu zależą w tym względzie od zainteresowania potencjalnych użytkowników, w tym ewentualnego (współ)finansowania przez nich koniecznych prac badawczo-rozwojowych.

REKLAMA


OGÓLNE CECHY HX3

  • modułowa koncepcja rodziny pojazdów, obejmującej wydania 4x4 do 10 x10
  • wysoka mobilność i doskonałe osiągi terenowe
  • nowa, integralnie opancerzona kabina o ulepszonej ergonomii i nowoczesnym wykończeniu wnętrza
  • nowa koncepcja schowków zewnętrznych ze znacznie większą przestrzenią i ergonomią obsługi;
  • nowa architektura MAN EE i nowe funkcje ADAS;
  • poprawione pole widzenia kierowcy
  • niezrównane standardy EMC
  • możliwość rozbudowy dzięki dodatkom, zadaniom PDS i aktualizacjom bezpieczeństwa firmy Rheinmetall

Najważniejsze fakty

  • nowa generacja sprawdzonej rodziny HX;
  • gotowy produkt wojskowy;
  • platforma do misji logistycznych i taktycznych
  • różne rozwiązania zabezpieczające i przyszłościowe systemy wspomagające
  • obszerne części i wspólność funkcjonalna;
  • wysoka kompatybilność z poprzednimi generacjami w codziennych operacjach, czy to dla żołnierzy rozmieszczonych w terenie, czy w warunkach cywilnych;
  • ścisłe przestrzeganie polityki jedności komponentów i funkcjonalności ułatwia konserwację, logistykę i szkolenia, a globalna sieć serwisowa gwarantuje szybkie zaopatrzenie i wsparcie przez długi okres użytkowania.

Na tym etapie HX3 istnieje wyłącznie w postaci funkcjonalnych prototypów, poddawanych dalszym testom. Obecnie istnieję trzy warianty prototypu:

  • tzw. nośnik systemowy – nośnik zabudów – 4-osiowy, w układzie napędowym 8x8-6 z uniwersalną odporną na skręcanie ramą pomocniczą (UTRS) oraz z tylną osią skręcaną przeciwbieżnie w celu poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu;
  • nośnik hakowego systemu załadunkowego – 4-osiowy, w układzie napędowym 8x8, z automatycznym systemem obsługi ładunku (ALHS);
  • nośnik autonomicznego systemu haubicy 155 mm, występujący jako 5-osiowe podwozie w układzie napędowym 10 x 10.

DANE TECHNICZNE

Warianty prototypów – 8x8-6, 8x8, 10 x10

Silnik MAN D26 Euro 2, 5, 6e (wszystkie kompatybilne z F34)

Skrzynia biegów ZF TraXon (zautomatyzowana), ZF Ecolife7 (w pełni automatyczna) Dopuszczalna masa całkowita 38t - 50t

Zakres temperatur pracy –46°C /+ 32°C

Ochrona zaawansowana

Wysokość pojazdu <4,00 m (z Rheinmetall SNAKE RCWS)

Głębokość brodzenia (STANAG) 1500mm

Miejsca – 3

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA