Ciągłość i zmiana: Rheinmetall przedstawia HX3, nową generację taktycznych ciężarówek Cz.6

Podczas wirtualnej prezentacji organizowanej w dniu 6 maja Rheinmetall pokazał HX3 – najnowszą generację swojej sprawdzonej na całym świecie rodziny ciężkich samochodów ciężarowych z typoszeregu HX. Całkowicie przeprojektowana, ta przyszłościowa ciężarówka wojskowa wykorzystuje innowacyjne nowe technologie, tym samym stanowiąc odpowiedź na współczesne megatrendy militarne i motoryzacyjne. Użytkownicy mogą między innymi oczekiwać lepszej ochrony, lepszej – dalszej zwiększonej mobilności, zwiększonego komfortu jazdy oraz nowej architektury interfejsu cyfrowego. Ta ostatnia zapewnia jeszcze większą elastyczność operacyjną – dalej poprawiony elastyczny zakres zastosowań oraz pozostaje otwarta na przyszłe ulepszenia w zakresie funkcji i wydajności. Jednocześnie zachowano cenione mocne strony poprzednika – generacji HX2 i rodzinną koncepcję budowy.

Podobieństwo floty to praktyczna rzeczywistość.

REKLAMA

Dzięki konsekwentnemu wdrażaniu znormalizowanych części i funkcji HX3, jeden mechanik może pracować nad całą flotą - od 4x4 do 10x10. To samo dotyczy szkolenia żołnierzy na pojeździe, gdyż funkcje są również takie same, zarówno w wersji chronionej - opancerzonej, jak i niezabezpieczonej - nieopancerzonej. Koncepcja „trenuj podczas walki” została tu w imponujący sposób zrealizowana. Dzięki jednolitym normom i znormalizowanym częściom konserwacja każdej ciężarówki i całej floty staje się więc bardziej wydajna. Dzięki więc systematycznie stosowanej koncepcji modułowości oraz identycznych komponentów i szerokiemu podobieństwu funkcjonalnemu pomiędzy różnymi modelami, administrowanie i eksploatacja floty pojazdów staje się prostsza i bardziej wydajna.

Jednocześnie, wskutek jeszcze większej różnorodności wariantów i systemów, HX3 stanowi odpowiedź na potrzebę klientów posiadania ciężarówek mogących obsługiwać szeroki zakres obecnych zadań taktycznych i zadań w przyszłych scenariuszach. Oprócz swojej klasycznej roli pojazdu logistycznego, wzmocnionej jeszcze przez dostępność nowych systemów, takich jak nowy automatyczny system obsługi ładunku (ALHS) lub uniwersalna rama pomocnicza odporna na skręcanie (UTRS), HX3 jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej odpowiedni jako nośnik systemów. Tym bardziej, że w nadchodzących latach szczególnie ciężarówki do transportu złożonych systemów radarowych i uzbrojenia, np. systemów artyleryjskich opartych na samochodowych nośnikach, nabiorą znacznie większego znaczenia.

Co więcej, przy ponad 15 000 pojazdów użytkowanych na całym świecie, wysoki stopień kompatybilności z poprzednimi generacjami HX tylko to wzmacnia. Obecność pojazdów RMMV na całym świecie przynosi znaczne korzyści w sferze interoperacyjności i logistyki, głównie podczas operacji międzynarodowych. Między innymi w kręgu międzynarodowych krajów użytkowników HX znajdują się obecnie Niemcy, Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia i Austria. Norwegia i Szwecja również złożyły duże zamówienia na ciężarówki firmie Rheinmetall.


Rozpoczęcie produkcji seryjnej większości wersji zaplanowano na 2024 rok, z kolei najbardziej skomplikowanych ciężkich ciągników siodłowo-balastowych do przerzutu ciężkiego sprzętu – HET - na 2025 rok, czyli 15 lat po prezentacji HET obecnej generacji – HET HX 81 8x8.


Dzięki zaawansowanym technologiom nic nie może powstrzymać HX3. Ani najbardziej brutalny teren, ani przeszkody poza trasą.

Zastosowanie

Model HX3

2-osiowy

3-osiowy

4-osiowy

5-osiowy

Cargo/Cargo z żurawiem

x

x

x

 

System załadowczy, w tym hakowy

 

 

x

 

Cysterna/wywrotka

x

x

x

 

Nośnik różnorodnych systemów

x

x

x

x

Wariant ewakuacyjny – ewakuacji i ratownictwa technicznego

 

x

x

x

Średni/ciężki transporter sprzętu - HET

 

x

x

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA