[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciągniki siodłowe Tatry dla sektora rolnego Cz. 2

W Polsce ciężarówki były i są bardzo rzadko wykorzystywane do odbioru ziarna, bulw warzyw, zielonki czy skoszonych traw bezpośrednio na polu, wprost od kombajnu. Kompletnie inaczej w tej sferze sytuacja prezentowała i prezentuje się w innych krajach, w tym z nami sąsiadujących, jak Czechy i Słowacja (Czechosłowacja), Niemcy (NRD), Białoruś i Ukraina (ZSRR), czy w państwach dalej położonych, jak Holandia.

Fot. Producent

Do nielicznego grona producentów ciężarówek, proponujących jako fabryczne specjalne terenowe podwozia i ciągniki siodłowe do obsługi sektora rolnego, w tym do bezpośredniego odbioru płodów – zbóż, traw, bulw warzyw, zielonki, zalicza się czeska Tatra. W kategorii takich ciągników jednym z oferowanych przez nią modeli jest ten oznaczony symbolem T158-8P5R33 6x6. Wariant ten należy zatem do najnowszej cywilnej rodziny aut przedsiębiorstwa – Phoenix – Feniks, łączącej tradycyjne wyróżniki podwozi Tatry w postaci centralnej rury nośnej i półosi wahliwych w niezależnym zawieszeniu z kluczowymi komponentami od zewnętrznych dostawców – silnikami i kabinami DAF-a oraz skrzyniami biegów ZF. Ciągnik ten ma trzy osie o rozstawie 3060+1450 mm, układ napędowy 6x6, tylko pojedyncze, szerokie, balonowe ogumienie oraz krótką, dzienną, dwumiejscową kabinę. Ta ostatnia dostała seryjne klimatyzację i niezależnie ogrzewanie oraz na życzenie system zewnętrznych pałąków ochronnych – przeciwkapotażowych ROPS/FOPS. Napęd stanowi silnik Paccar MX 340 w wydaniu Euro 5 bądź Euro 6, uzyskujący moc maksymalną 340 kW/460 KM i maksymalny moment obrotowy 2300 Nm w zakresie od 1000 do 1410 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiadają mechaniczna lub zautomatyzowana skrzynia przekładniowa ZF albo w pełni automatyczna, 6-biegowa Allison. Nacisk na siodło ciągnika wynosi 16500 kg, jego dopuszczalna masa całkowita 27000 kg, z kolei dopuszczalna masa całkowita tworzonego przez niego zestawu zestawu 75000 kg. Do tego wartość prędkości maksymalnej określono na 68 km/h.

REKLAMA

Taki ciągnik nadaje się do współpracy co najmniej z kilkoma rodzajami naczep stosowanych do obsługi sektora rolnego. Są to m.in. specjalna wywrotka zoptymalizowana do bezpośredniego odbioru plonów z kombajnu, tradycyjne wywrotki używane w drogownictwie, budownictwie czy sektorze wydobywczym, silosy, cysterny, w tym cysterny do mleka, naczepy do wywozu dłużycy albo drewna stosowego oraz ewentualnie specjalne naczepy platformy – z ramami pośrednimi pod nadwozia wymienne (swap bodies). Tym samym taki ciągnik – jak wskazano – wykazuje znaczną elastyczność eksploatacyjną: w okresie letnim – żniw może służyć w rolnictwie, w okresie jesienno-zimowo-wiosennym w budownictwie, leśnictwie albo drogownictwie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij