[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Ciekawe projekty wojskowych ciężarówek Kraza z lat 80. Cz.1

Równolegle z modelem KrAZ-ChR-3120, zakład opracował bardziej tradycyjny, czteroosiowy projekt, który otrzymał oznaczenie KrAZ-ChR-3130. Samochód ten powstał też w 1982 roku i pełnił rolę funkcjonalnego prototypu – tzw. manekina – do testowania rozwiązań projektowych.

W układzie konstrukcyjnym Kraz-CR-3130 w dużej mierze został zunifikowany z serią KrAZ-260. Oryginalną konstrukcję wyróżniały: wyłącznie balonowe - pojedyncze ogumienie oraz druga oś skrętna - była to oś napędzana, poprzez którą moment obrotowy był przenoszony od skrzyni rozdzielczej do przedniej osi kierowanej. Każda z tych dwóch przednich osi miała indywidualne zawieszenie ze sprężynami i amortyzatorami. Rama podwozia cechowała się tradycyjnym układem drabinowym, ze wzmocnieniami na górnej i dolnej powierzchni bocznej podłużnic oraz poprzeczkami. Auto, podobnie jak KrAZ-CR-3120, zaopatrzono w wielopaliwowy silnik YMZ-8421, umieszczony za kabiną, który dodatkowo częściowo został wyprowadzony. Chłodnica układu chłodzenia znajdowała się wewnątrz - można było się do niej dostać z kabiny, usuwając klapę. Przy czym mocno wysunięta do przodu, zamocowana dość wysoko i krótka kabina nie była odchylana. Poza tym samochód dostał podłużną platformę ładunkową od Kraz-a 260.
Pod koniec 1982 roku przedstawicielom wojska zaprezentowało modele KrAZ-CR-3120 i KrAZ-CR-3130. Po ich ocenie zdecydowano, że prace nad tematem "Odkrycie" powinny być kontynuowane. Przy czym wersje 3-osiowe z formułą układu napędowego 6x6 powinny mieć kabinę klasyczną – za silnikiem, a odmiany 4-osiowe z formułą 8x8 powinny otrzymać kabinę wagonową – umieszczoną nad silnikiem. W tym samym czasie, zgodnie z wieloma wytycznymi odnośnie do uzyskiwanych parametrów, wstępne techniczne zlecenie zostało zaostrzone: na przykład przez 12 godzin samochody musiały pracować przy wysokim zapyleniu powietrza (do 1,5 g/m3), itp.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij