REKLAMA

Ciekawe szosowe 4-osiowe podwozie DAF CF Cz.1

Bardzo ciekawą, po części niszową grupę, tworzą podwozia 4-osiowe, w układzie napędowym 8x2, z osiami w układzie 1+3 – oś przednia pojedyncza plus tylny tridem – i napędzaną osią trzecią. Przy czym podnoszona oś ostatnia - czwarta – może otrzymywać ogumienie bliźniacze lub pojedyncze. Przy ogumieniu bliźniaczym uzyskuje się wyższą dopuszczalną technicznie masę całkowitą samochodu, przy ogumieniu pojedynczym masa ta należy do niższych, ale da się łatwo wprowadzić funkcję skrętu kół przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół osi pierwszej i drugiej. Dzięki temu zyskuje się poprawę manewrowości, w tym redukcję promienia skrętu.

Producent

Tego rodzaju podwozia są zazwyczaj nabywane przez odbiorców przemieszczających ładunki skupione i o dużej masie, gdy nie zawsze istnieje konieczność podłączenia przyczepy. Tym bardziej, że przy wysokiej dopuszczalnej technicznie masie całkowitej takiego podwozia, w zależności od nośności poszczególnych osi równej 34000-36000 a nawet 38000 kg (9000+8000+11500-12000+9000-10000 kg), i przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu w większości krajów europejskich określonej na 40000 kg, takie podczepienie wielokrotnie nie wykazuje najmniejszego sensu eksploatacyjnego. Oczywiście kompletnie inaczej ta kwestia prezentuje się w państwach takich jak Szwecja, Finlandia czy Holandia, gdzie dopuszczono do normalnego ruchu zestawy klasy LHV – wydłużone i o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej, w pewnych przypadkach mogącej przekroczyć nawet 60000 kg.

REKLAMA

Szosowe, 4-osiowe podwozia w układzie napędowym 8x2 i z osiami w układzie 1+3 przeważnie wyróżniają się ładownością rzędu 24000-28000 kg, a najczęściej zamawiają je odbiorcy z sektorów:

  • budowlanego – jako nośniki wywrotek o dużej ładowności i objętości ładunkowej, betonomieszarek, żurawi o dużym udźwigu z ramionami wysuwanymi teleskopowo oraz zakabinowego żurawia o dużym udźwigu ze składanymi ramionami uzupełnionego przez skrócone klasyczną skrzynię ładunkową bądź wywrotkę;
  • drogownictwa – jako nośniki wywrotek o dużej ładowności i objętości ładunkowej lub zakabinowego żurawia o dużym udźwigu ze składanymi ramionami uzupełnionego przez skrócone klasyczną skrzynię ładunkową bądź wywrotkę;
  • rolno-spożywczego – jako nośniki cystern do przewozu mleka o bardzo dużej pojemności – rzędu 20000-22000 litrów – wraz z dystrybutorem;
  • paliwowego – jako nośniki cystern do przewozu paliw o bardzo dużej pojemności – rzędu 20000-22000 litrów – wraz z dystrybutorem;
  • komunalnego – jako nośniki cystern o bardzo dużej pojemności – rzędu 22000-24000 litrów – do wywozu nieczystości płynnych, aparatury do czyszczenia sieci kanalizacyjnej oraz hakowego systemu załadunkowego generalnie dopełnionego o zakabinowy żuraw o bardzo dużym udźwigu ze składanymi ramionami;
  • selektywnej zbiórki odpadów i obrotu złomem – jako nośniki zakabinowego żurawia o bardzo dużym udźwigu ze składanymi ramionami oraz pojemnika na odpady/złom bądź hakowego systemu załadunkowego;
  • pożarniczego – straż pożarna – jako nośniki podnośników i drabin o bardzo dużym wysięgu oraz wersji ratowniczo-gaśniczych ze zbiornikami na wodę o bardzo dużej pojemności – 18000-20000 litrów, w zależności od pojemności zbiorników na środki pianotwórcze oraz masy, rodzaju i ilości innego zabieranego wyposażenia;
  • przemieszczający kontenery – podwozia takie umożliwiają zabranie jednego kontenera morskiego 20-stopowego przy wykorzystaniu pełni jego ładowności, a po podczepieniu 3-osiowej przyczepy pozwalają na zabranie dwóch takich kontenerów. Niemniej wówczas zestaw może charakteryzować dopuszczalna masa całkowita 60000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA