Powstał on w oparciu o standardowy, 3-osiowy, uterenowiony model 31.330 6x4, o dopuszczalnej technicznie masie całkowitej 30500 kg, przy obciążeniach osi – przód 6500 kg i tylny napędowy tandem 24000 kg (2x12000 kg). Pojazd ten napędza 8,9-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik Cummins ISL 330. Jednostka ta spełnia normę czystości spalin Euro 5 dzięki technologi SCR oraz uzyskuje maksymalne – moc 330 KM/246 kW przy 2100 obr/min i moment obrotowy 1450 Nm w zakresie od 1100 do 1500 obr/min. Za przeniesienie napędu odpowiada mechaniczna, 16-biegowa skrzynia przekładniowa ZF 16S 1585 TD. Wykonane modyfikacje polegały m.in. na wydłużeniu i wzmocnieniu ramy podwozia oraz dodaniu dwóch osi nienapędowych, kierowanych, wraz z układami ich sterowania – z przodu skręcanej w tym samym kierunku co standardowa oś kierowana i z tyłu, za napędowym tandemem. Przy czym dla poprawy manewrowości – redukcji promienia skrętu koła tej osi ostatniej są sterowane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych.
Dzięki dodaniu dwóch osi oraz wydłużeniu i wzmocnieniu ramy podwozia dopuszczalna masa całkowita VW Constellation 31.330 10x4 – zgodnie z homologacją – wzrosła do 48720 kg, ale technicznie dopuszczalna masa maksymalna może wynosić nawet 63000 kg. Niemniej wówczas prędkość maksymalna musi ulec ograniczeniu do 60 km/h.
VW Constellation 31.330 10x4 bazowo powstał dla sektora budowlanego, w celu występowania w roli nośnika dla żurawi o dużym udźwigu lub pomp do betonu o znacznym wysięgu.