REKLAMA

Ciężarówka Scania na gaz płynny z hybrydowym systemem kontroli temperatury ogranicza emisje

Fiński przewoźnik Transport Harri Mikkola w nowej kombinacji ciężarówki i przyczepy wykorzystuje najnowszą technologię minimalizującą emisję dwutlenku węgla przy jednoczesnym zapewnieniu niezawodnych dostaw żywności. Oprócz przejścia na zasilaną skroplonym biogazem 3-osiową Scanię G 410, Transport Harri Mikkola zainstalował w podwoziu hybrydowy system kontroli temperatury. Tradycyjnie systemy te są zasilane olejem napędowym, a ponieważ to hybryda, nadal jest możliwa praca tego systemu, gdy silnik nie może pracować na biegu jałowym, na przykład podczas postoju auta w terminalach.

Scania Lidl Producent

Od września 2020 roku taki 25-metrowy zestaw ciężarówki i przyczepy obsługuje sieć detalicznych sklepów spożywczych, należących do niemieckiego koncernu Lidl. Teemu Mikkola, dyrektor ds. transportu przewoźnika, mówi „To pierwszy w Finlandii hybrydowy system kontroli temperatury w pojeździe. Gdy silnik pracuje, system jest zasilany z generatora zainstalowanego przy silniku, co oznacza, że działa na prąd”. Doświadczenia uzyskane po pierwszych miesiącach są dobre. Teemu Mikkola kontynuuje „Ciężarówka jest cicha i przyjazna dla kierowcy, a koszty paliwa są niższe niż w przypadku konwencjonalnego silnika wysokoprężnego. Zmniejszyło się również zużycie paliwa przez układ kontroli temperatury. Wcześniej wymagało to około dwóch litrów na godzinę, ale teraz zredukowaliśmy to o co najmniej jeden litr”. Natomiast Aki Vanhanen, kierownik projektu w Lidl Suomi, ocenia „Naszym celem jest, aby do 2025 roku co najmniej 20 procent naszych przewozów było zasilane paliwami niskoemisyjnymi. W nadchodzących latach zamierzamy dodać więcej pojazdów zasilanych gazem”.

REKLAMA

Tę samą trasę dostawy, którą wcześniej jeżdżono ciężarówką z silnikiem wysokoprężnym o mocy 500 KM, teraz obsługuje zasilana gazem Scania G 410, tworząca zestawy o masie całkowitej od 40 do 60 ton. „To wystarczy i pokazuje, że należy wybrać odpowiednią moc znamionową do zadania transportowego”.

Poza tym Transport Harri Mikkola monitoruje operacje za pośrednictwem systemu Scania Fleet Management. „W ciągu jednego dnia przejeżdżamy 400 km, więc ciężarówka jest tankowana co drugi dzień. Zwykle w zbiorniku pozostaje jeszcze 20 procent. Trochę obawialiśmy się wcześniejszego tankowania, ale poszło gładko”.

Firma, która specjalizuje się w transporcie żywności, utrzymuje wysoki współczynnik spożytkowania przestrzeni ładunkowej dzięki wprowadzeniu przegród przedziałowych. W rezultacie pojazdy są w stanie zabrać do czterech grup/rodzajów żywności wymagających różnych temperatur podczas tej samej jazdy. Dostawa może zatem jednocześnie obejmować zarówno mrożonki, jak i owoce oraz warzywa w temperaturze +14 stopni.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA