REKLAMA

Ciężarówka Volvo FMX 4x4 CPT dla Van der Straaten Geotechniek

Do badań geotechnicznych Van der Straaten Geotechniek, z siedzibą w Hansweert, niedawno zaczął używać gąsienicowej ciężarówki Volvo FMX 4x4 CPT. Dealer Volvo Trucks, Bluekens Truck en Bus, nadzorował techniczne modyfikacje tego podwozia i dostarczył tę ciężarówkę do Van der Straaten Geotechniek.

Volvo FMX 4x4 Producent

Van der Straaten Geotechnics od ponad 50 lat prowadzi badania geotechniczne na lądzie i w wodzie. To specjalność, która koncentruje się na kondycji podłoża; w rzeczywistości, gdziekolwiek się buduje, należy przeprowadzić badania tego, na czym się buduje. Lars Kloet, menadżer Van der Straaten Geotechnics, stwierdza „Geotechnika to podstawa projektu budowlanego. Potrzebujesz danych z warstw pod powierzchnią, aby wiedzieć, na przykład, gdzie wbijać pale pod fundamenty budynku. Albo jak gruba powinna być ścianka szczelna wykopu budowlanego. Z pomocą geotechniki można między innymi zmapować nośność gruntu. Największe problemy występują na torfowiskach w Holandii, ale także w warstwach gliny. Powierzchnia może być bardzo nieregularna, a zupełnie inne wyniki można zmierzyć w odległości stu metrów. W razie potrzeby wykonujemy również dodatkowe wiercenia i badania laboratoryjne”.

REKLAMA

Innowacja w geotechnice

Do tych pomiarów Van der Straaten Geotechniek zlecił zakup Volvo FMX 4x4. „Najważniejszą rzeczą w przypadku pojazdu CPT jest nadwozie. To drugi egzemplarz tego typu w Holandii. Tam, gdzie zwykle rury CPT mają długość 1 metra i są montowane ręcznie, to nadwozie otrzymało karuzelę z jednostkami o długości 35 centymetrów, która automatycznie przesuwa ze sobą wiązkę CPT. W ten sposób proces został dodatkowo zautomatyzowany. Kolejną specjalną cechą jest to, że ten typ pojazdu (Track-Truck) wyposażono w składane podwozie gąsienicowe, dzięki czemu ciężarówka poradzi sobie z każdą nawierzchnią. Nie trzeba dodawać, że ma to poważne konsekwencje dla podwozia. Wybór Volvo FMX był częściowo spowodowany faktem, że Volvo dostarcza fabrycznie 10-tonową oś przednią. Ponadto decydujące znaczenie odegrała łatwość obsługi dla kierowcy”.

Personalizacja poprzez współpracę

Budowa takiego pojazdu stanowi wynik bliskiej współpracy dealera Volvo Trucks Bluekens Truck and Bus oraz A.P. van den Berg, który dostarczył zaawansowany sprzęt CPT (Cone Penetration Testing) i nadwozie. Arend van den Berg, Account Manager Volvo Trucks w Bluekens Truck and Bus, stwierdza „Sondowanie wymaga dokładności. Obejmuje to lokalizację jednostki CPT, która musi znajdować się w środku pojazdu, ale także rozkład mas auta. Oznacza to, że potrzebna była niezbędna inżynieria, aby uzyskać podwozie w taki sposób, aby było technicznie zgodne z zabudową. Jedno z wyzwań stanowiło to, że układ napędowy znajduje się dokładnie tam, gdzie linia CPT wchodzi na ziemię. Można to osiągnąć poprzez „odmłodzenie” układu napędowego. To „odmłodzenie” ma na celu zawężenie zespołu napędowego w określonym miejscu i zostało przeprowadzone w firmie Terberg Techniek. Oczywiście tego rodzaju sprawy załatwiane są w ścisłej współpracy z Volvo Trucks Netherlands. Aby zrobić miejsce na gąsienice, dostosowano różne elementy, takie jak pakiet akumulatorów i zbiorniki paliwa. Te zostały przeniesione. W podwoziu znajduje się rama pomocnicza”. Lars Kloet dodaje: „Dokonujemy wyboru w oparciu o specyfikacje techniczne, po czym następuje wzajemna relacja między Bluekens Truck i Bus z jednej strony a producentem nadwozia. Firma Bluekens Truck and Bus odciążyła nas w dużym stopniu. Porozumiewali się oraz pomogli w realizacji technicznej. Jednym z przykładów jest rama pomocnicza. Chcesz, aby gąsienice były jak najdłuższe, aby dobrze rozłożyć masę na powierzchni. Jest to możliwe poprzez stworzenie jak największej ilości wolnego miejsca. Zestaw gąsienic jest napędzany hydraulicznie przez WOM. Pojazdem można sterować zdalnie podczas jazdy po śladzie. To znacznie ułatwia kierowcy lokalizację i regulację ”.

Oprócz Volvo FMX, Van der Straaten Geotechniek zaczął używać podwozia Volvo FL. Podobnie jak FMX, FL również otrzymało charakterystyczną identyfikację wizualną firmy Van der Straaten – prace te wykonano w lakierni Bluekens Truck and Bus w Goes.

O Van der Straaten Aannemingsmaatschappij

Fundament Van der StraatenAannemingsmaatschappij został położony ponad 115 lat temu. Firma ma solidne podstawy w hydrotechnice. Lars Kloet: „Jesteśmy specjalistami od hydrotechniki, którzy zwykle pracują na pograniczu lądu i wody. Na przykład zajmujemy się technologią fundamentów, inżynierią lądową, hydrotechniką i infrastrukturą. Dotyczy to konstrukcji stalowych, betonowych i drewnianych, ale też z tworzyw sztucznych. Geotechnics wspiera wszystkie filie Van der Straaten Aannemingsmaatschappij, ale działa głównie dla stron trzecich.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA