REKLAMA

Ciężarówka dla roku 2010: koncepcyjna ciężarówka przyszłości zaprezentowana przez firmę Scania w 1999 roku Cz.1

W dniu 29 września 1999 roku na środowym seminarium poświęconym bezpieczeństwu drogowemu w Brukseli, Scania zaprezentowała koncepcyjną ciężarówkę na rok 2010.

Wizję tę ukierunkowano na jednoczesne osiągnięcie dwóch zasadniczych celów: ograniczenie liczby wypadków na drogach oraz ich negatywnych następstw w połączeniu ze spadkiem relatywnych kosztu przemieszczania i ilości emitowanych substancji szkodliwych – kwestia dotyczyła tu nie rozpatrywania tych wartości w układzie bezwzględnym, a przeliczania ich na realizowaną pracę przewozową, wyrażoną w tkm. Tym bardziej, że badania wykonywane wówczas na terenie Unii Europejskiej wskazywały, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat – licząc dla okresu 2000-2010 – transport drogowy powinien wzrosnąć o 50%. Zarazem niezwykle silna konkurencja na rynku przewozów oznaczała, że każdy pojazd musiał być maksymalnie wykorzystany, co oznaczało, że miano go eksploatować praktycznie przez całą dobę, bez zbędnych przestojów. Przewidywano przy tym, że roczne przebiegi wzrosną o 40%, a liczba ciężarówek o 25%. W takim układzie, jeśliby nic nie zostało zrobione, to oczywiście w niektórych obszarach mogłoby dojść do całkowitego utrudnienia przepływów ruchu towarowego. Występowało także ryzyko neutralizowania wszelkiego postępu w zakresie kontroli emisji i efektywności przemieszczania. Równocześnie, dzięki lepszej logistyce, ten obszar biznesu miał się znacznie rozwinąć w ciągu najbliższych kilku lat, a innowacyjne rozwiązania transportowe, takie jak dłuższe pojazdy - zestawy, efektywność transportu i bezpieczeństwo na drogach – mogłyby być rzeczywiście sukcesywnie ulepszane. Dlatego potencjalne oszczędności emisji i paliwa oraz korzyści bezpieczeństwa dla danego zadania przewozowego były zbyt duże, aby można je było zaniedbywać. Podobna sytuacja występowała w sferze redukcji liczby ciężarówek obsługujących przewozy długodystansowe. W związku z tym nadszedł właśnie najwyższy czas, aby władze, wytwórcy taboru, operatorzy i kierowcy pozostali otwarci i zawsze poszukiwali nowych pomysłów z myślą o przyszłości transportu drogowego.

W takich realiach zaprezentowana wówczas przez Scanię koncepcja wykazywała potencjał znacznego zmniejszenia zatłoczenia na drogach, w przypadku niektórych rodzajów przewozów przy 30% niższej liczbie poruszających się ciężarówek. Demonstracyjny studyjny pojazd wyposażono m.in. w zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne i wiele innych innowacji – wszystkie je ukierunkowano na przyniesienie znacznych korzyści pod względem bezpieczeństwa, wydajności i wpływu na środowisko. Przykładowo założono zupełnie nowy rodzaj pojedynczych opon, przekładających się na wyraźne skrócenie drogi hamowania – zmniejszenie dystansu potrzebnego do zatrzymania się, przy równolegle notowanych redukcji oporu toczenia i masy własnej.

REKLAMA

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA