REKLAMA

Ciężarówka dla roku 2010: koncepcyjna ciężarówka przyszłości zaprezentowana przez firmę Scania w 1999 roku Cz.2

W dniu 29 września 1999 roku na środowym seminarium poświęconym bezpieczeństwu drogowemu w Brukseli, Scania zaprezentowała koncepcyjną ciężarówkę na rok 2010.

Producent

Zbudowany jako 28-metrowy, 60-tonowy zestaw stanowił logiczną kontynuację koncepcji ciężarówki zaprezentowanej i zademonstrowanej przez Scanię oraz niemieckiego producenta naczep Krone na wystawie w Hanowerze w 1998 roku. Zestaw ten cechowały 50-procentowy wzrost zdolności przewozowych w sferach ładowności i objętości ładunkowej oraz 20-25-procentowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji w przeliczeniu na tonę przetransportowanego ładunku – wykonanej pracy przewozowej, w porównaniu do normalnej europejskiej kombinacji naczepowej.

8-osiowa kombinacja składała się ze standardowego, 3-osiowego podwozia ciężarówki, do którego za pomocą specjalnego łącznika – 2-osiowego wózka – tzw. dolly podłączono 3-osiową naczepę. Poza osią przednią – najbardziej wysuniętą osią pojazdów i ostatnią podwozia auta, przednia oś wózka i ostatnia oś naczepy były sterowane, dając w sumie cztery skręcane osie. W rezultacie zwrotność – manewrowość tego 28-metrowego zestawu odpowiadała manewrowości standardowej kombinacji naczepowej o długości 16,5 metra. W dodatku nowa ciężarówka koncepcyjna miała podobną konfigurację osi.
Poza tym duże korzyści zamierzano osiągnąć w zakresie aerodynamiki i bezpieczeństwa. Dlatego do niezwykle zaawansowanych zaliczała się sama aerodynamika pojazdu koncepcyjnego. Jego kształt został zatem aerodynamicznie zoptymalizowany z przodu, wzdłuż boków i z tyłu, aby obniżyć współczynnik oporu powietrza do poziomu aut osobowych, oszczędzając paliwo i obniżając emisję. Przede wszystkim kabinę zamontowano w nieco cofniętej pozycji za małą "maską", która znacznie poprawiała przepływ powietrza z przodu. Maska działała również jako strefa zgniotu w przypadku kolizji czołowej. Ponadto kabina wykorzystywała pełną wysokość pojazdu, tj. 4 m. Dzięki temu nie pozostawiono przerwy między kabiną a górną częścią nadwozia, w tym celu instalując owiewki. Do tego dolne aerodynamiczne osłony boczne spełniały dwie funkcje – oprócz związanej z poprawą aerodynamiki stanowiły zabezpieczenie przed wjechaniem, rozciągając się na całą długość pojazdu, bez luk, mogących zagrażać bezpieczeństwu. Powyższe w przypadku zderzenia bocznego skutecznie zapobiegało zaklinowaniu się pod ciężarówką czy naczepą innych aut oraz pozostałych użytkowników drogi.
Następny wyznacznik związany z poprawą aerodynamiki stanowiły zakryte koła na wszystkich ośmiu osiach, redukujące turbulencje i zmniejszające rozpryski podczas deszczowej pogody. W efekcie przykładowo wyprzedzanie stało się znacznie bezpieczniejsze dla innych użytkowników ruchu. Co więcej, błotniki zamontowane na kołach przednich obracały się wraz z nimi aż do momentu uzyskania maksymalnego kąta skrętu tych kół.

REKLAMA

Ponadto zarówno podwozie, jak i naczepa dostały specjalne pionowe klapy, aby zminimalizować turbulencje. Klapy te wysuwały się wraz ze wzrostem prędkości, nieznacznie podnosząc całkowitą długość zestawu i tym samym umożliwiając swobodny przepływ powietrza za nim. Powyższe stanowiło pochodną tego, iż testy w tunelu aerodynamicznym wykazały, że takie rozwiązanie na samej naczepie zmniejsza opór powietrza całego zestawu o ponad 10%, co stanowi poprawę, odpowiadającą oszczędnościom paliwa wynikającym z dekady badań i rozwoju silnika. Klapy – wypełniacze pomiędzy ciężarówką a naczepą zaprojektowano także tak, aby wypełnić lukę i zmniejszyć turbulencje w tym krytycznym obszarze.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA