[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężarówki Renault Trucks serii D dla Wojska Polskiego Cz. 1

W 2017 roku bielska firma Szczęśniak PS na mocy zwartej umowy przekazała naszemu MON 20 sztuk samochodów ogólnego przeznaczenia średniej ładowności.

Fot. Producent

Wybrany przez SPS nośnik to Renault Trucks z szeregu D, oficjalnie pokazanego w czerwcu 2013 roku. Szczęśniak przekazał go w wersji D12.280, w wydaniu ADR, czyli do transportu ładunków niebezpiecznych. Pojazd ten napędza 6-cylindrowy, rzędowy silnik DTI 8. Cechują go: 4 zawory na cylinder, rozrząd z tyłu, wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni common rail o maksymalnym ciśnieniu wtrysku 2000 barów, turbodoładowanie za pomocą turbosprężarki o zmiennej geometrii, chłodzenie powietrza doładowującego, układ recyrkulacji spalin, kierunek obrotów (od strony SB) przeciwny do zegara oraz pojemność skokowa 7,7 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka równych odpowiednio 110 i 135 mm. W tym nastawie jego moc maksymalna równa się 206 kW/280 KM przy 2100 obr/min, maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w zakresie od 950 do 1600 obr/min. Jednostka ta nie współpracuje z przystawką odbioru mocy, z kolei przy prędkości maksymalnej ograniczonej elektronicznie do 90 km/h uzyskuje 1728 obr/min. Poza tym spełnia poziom emisji spalin UE Euro 6, a jej zwarty system oczyszczania spalin obejmuje: siódmy wtryskiwacz, katalizator, filtr cząstek stałych DPF oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Za przeniesienie napędu odpowiadają: pchane sprzęgło SAE 395, 6-biegowa (6 biegów do jazdy do przodu i bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 6S1000 TO z systemem wspomagania zmiany przełożeń Servoshift i bez przystawki odbioru mocy oraz pojedynczy most tylny P11150 z przełożeniem bezpośrednim i blokadą mechanizmu różnicowego. Most ten wyróżnia się nośnością 8500 kg oraz otrzymał zawieszenie pneumatyczne z funkcją zdalnego sterowania i amortyzatory teleskopowe. Natomiast nośność osi przedniej, zawieszonej przy pomocy parabolicznych resorów piórowych, określono na 4500 kg. Na wszystkich kołach założono ogumienie o rozmiarze 245/70R19,5, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Siódme koło – zapasowe – umieszczono z koszem w zwisie. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy – z podłużnicami i poprzeczkami. Pojemności zbiorników wynoszą: paliwa, zamocowanego po prawej stronie i zrobionego z tworzywa sztucznego – 215 litrów, AdBlue – 32 litry. W układzie kierowniczym zainstalowano przekładnię kierowniczą zintegrowaną ze wspomaganiem hydraulicznym o zmiennym przełożeniu, dopasowaną do ruchu prawostronnego. Wyposażenie elektryczne zawiera m.in.: akumulator 170 Ah, wyłącznik akumulatorów ADR, alternator 130 A oraz gniazdo elektryczne do przyczepy. Hamulec zasadniczy stanowi dwuobwodowy, elektronicznie kontrolowany – EBS układ hamulcowy, z wszystkimi hamulcami tarczowymi, wkładem osuszacza o zwiększonej trwałości, elektronicznie kontrolowanym sterowaniem produkcją powietrza przez APM (Air Product Management) i dwucylindrową sprężarką powietrza o wydajności 1080 l/min i pojemności 720 cm³. Do tego dochodzi układ hamulców przyczepy: dwuprzewodowy ze złączkami ISO. Pracę zasadniczego układu hamulcowego wspomaga lub zastępuje sterowany elektronicznie zwalniacz Optibrake, będący kombinacją hamulca wydechowego i dekompresyjnego silnika. Połączono go z hamulcem zasadniczymi, a uzyskuje on moc hamowania do 170 kW przy 2800 obr/min. Ponadto na wyposażeniu znalazły się: system zapobiegający blokowaniu kół ABS, układ przeciwpoślizgowy ASR, DTC – kontrola momentu obrotowego w trakcie zwalniania, równoważenie zużycia klocków hamulcowych (tarcz), sterowanie włączeniem blokady mechanizmu różnicowego do <10 km/h, wspomaganie ruszania pod górę Hill Start Aid, alarmy sprawności hamulców, kontrola toru jazdy, system zapobiegający przewróceniu ESC (Electronic Stability Control), kontrola sprzęgu, wspomaganie hamowania awaryjnego (AFU) i światła hamowania awaryjnego (EBL).

Ze względu na fakt, że samochodem tym przewidziano pokonywanie dłuższych dystansów, kabina jest długa, tzw. sypialna. Jej szkielet wykonano ze stali ocynkowanej galwanicznie i zabezpieczanej antykorozyjnie metodą kataforezy. Zawieszono ją na tulejach gumowo-metalowych z przodu i mechaniczne z tyłu oraz zaopatrzono w funkcję odchylania hydraulicznego. Z zewnątrz dostała ona: owiewki przeciw zabrudzeniu, dwa podgrzewane, zdalnie sterowane lusterka wsteczne dla zabudowy o szerokości 2500- 2600 mm, lusterko dojazdowe przednie, wskaźnik zanieczyszczenia filtra powietrza, błotniki przednie z zabezpieczeniem przeciwrozbryzgowym, przygotowanie do montażu osłony przeciwsłonecznej oraz klejoną, przyciemnioną szybę przednią. Nie zastosowano zaś szyby tylnej. Do tego chwyt powietrza znajduje się na wysokości kabiny, zrobiony z trzech części zderzak przedni powstał z tworzywa sztucznego, światła pozycyjne są w technologii LED, a do środka prowadzą dwa stopnie wejściowe z oświetleniem.

REKLAMA

Wewnątrz kabiny dla kierowcy przewidziano fotel zawieszony pneumatycznie ze zintegrowanym pasem bezpieczeństwa koloru czerwonego i podłokietnikami, dla pasażera regulowany fotel też z podłokietnikami i czerwonym pasem bezpieczeństwa. Wśród innych pozycji wyposażenia znalazły się m.in.: dwa schowki nad szybą przednią o pojemności 50 l zabezpieczone siatką, trzy osłony przeciwsłoneczne na szybie przedniej, wyprowadzenie do radia - przewody, antena i głośniki, wyprowadzenie do montażu C.B. Radio, cyfrowy tachograf, wywietrznik dachowy, wyjmowana skrzynka w tylnej części po prawej stronie, funkcja stopniowego wygaszania oświetlania, drążek z wieszakami na ubrania oraz elektryczne podnoszenie szyb i klimatyzacja.

Wszystkie części artykułu:

Ciężarówki Renault Trucks serii D dla Wojska Polskiego Cz. 1 - aktualnie czytasz
Ciężarówki Renault Trucks serii D dla Wojska Polskiego Cz. 2

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij