REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężki terenowy kołowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego MAN HX 10x10 dla Australii.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Za podstawę służy tu przygotowane specjalnie w tym celu 5-osiowe podwozie z hybrydowej rodziny HX – HX 10x10, z integralnie opancerzoną, 2-osobową kabiną IAC oraz osiami w układzie 2+3. Jego tzw. wzmocniony układ napędowy do sprostania znacznym obciążeniom zawiera 12,4-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik MAN D26, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, w nastawie o maksymalnych – mocy 540 KM i momencie obrotowym 2500 Nm. Jednostka ta spełnia normę czystości spalin Euro 5 dzięki m.in. technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR i współpracuje z w pełni automatyczną, 7-biegową skrzynią przekładniową ze zmiennikiem momentu obrotowego – sprzęgłem hydrokinetycznym oraz ze skrzynią rozdzielczą. Wszystkie mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnianymi przez blokady międzymostowe, oraz zaopatrzone w wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 16.00R20. Przy czym koła dwóch pierwszych osi zawieszono mechanicznie przy pomocy resorów piórowych, z kolei zawieszenie trzech tylnych osi – tylnego tridemu jest hydropneumatyczne, z układem kompensacji obciążenia każdej z osi. Do tego koła osi ostatniej – piątej są sterowanie przeciwbieżnie w stosunku do kół dwóch pierwszych osi kierowanych dla poprawy manewrowości – redukcji promienia skrętu. Poza tym zastosowano STIS (semi-automatic tyre inflation system) – półautomatyczny system pompowania kół.

Zabudowa ewakuacyjna ma boczne skrzynki sprzętowe, pomocniczy generator energii elektrycznej do dostaw energii 240 A oraz niezbędny osprzęt ewakuacyjny i wyposażenie, w skład którego wchodzą:

REKLAMA
  • główna wciągarka do ewakuacji – Rotzler TR200 o maksymalnej sile uciągu 250 kN;
  • dwie tzw. obrotowe wciągarki – 2xRotzler HZ090, każda o maksymalnej sile uciągu 120 kN;
  • żuraw o maksymalnym momencie siły udźwigu 108 Tm – ponad tyłem pojazdu ładunek o masie 13000 kg podniesiony na wysokość 8,3 m;
  • dolne ramię holownicze przygotowane do 15000 kg maksymalnego obciążenia ramienia. W efekcie ciężarówka może ewakuować w pozycji podniesionej za osie nawet niezwykle ciężkie kołowe wozy Boxer.

MAN-a HX 10x10 jako ciężki terenowy kołowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego z integralnie opancerzoną kabiną wyróżniają: długość 11,6 m, szerokość 2,5-2,55 m, wysokość 3,7 m, rozstaw osi 1800+3200+1550+1600 mm, masa własna – wraz z zabudową – 43800 kg, dopuszczalna całkowita masa zestawu 82000 kg, kąt natarcia 38º, kąt zejścia 26º, kąt rampowy 38º i głębokość brodzenia 1500 mm. Ze względu na swoje masy, wymiary i naciski auto nadaje się do strategicznego przerzutu powietrznego, ale wyłącznie w ładowniach większych samolotów, takich jak C17 bądź A400M.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA