REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 13.1 (IVECO DV)

IVECO DV - Lekki Pojazd Wielozadaniowy – Light Multirole Vehicle (LMV)

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Od momentu swojego rynkowego debiutu Lekki Pojazd Wielozadaniowy – Light Multirole Vehicle (LMV) podlega procesowi stałego ulepszania, głównie w oparciu o doświadczenie zebrane w tzw. polu, podczas wykonywania typowych misji bojowych. Te wprowadzane zmiany mają na celu z jednej strony właściwe sprostanie tym ciągle ewaluującym wymaganiom, z drugiej – po części powiązanej z pierwszą – stanowią odpowiedź na specyficzne wymagania operacyjne stawiane przez poszczególnych użytkowników. W tym kontekście parametry najnowszego wydania, oznaczonego jako LMV 2, ulegają stałej poprawie w tak kluczowych – krytycznych obszarach, jakimi są polepszenie osiągów, większa niezawodność (operacyjna) i odporność oraz bezkompromisowa ergonomika eksploatacyjna. Dlatego jedna z najważniejszych korzyści, jaką charakteryzuje się LMV 2 w porównaniu ze swoim poprzednikiem, polega na wzroście ładowności aż do 90%, z 800 kg, co pozwoliło na przekroczenie w tym zakresie wartości 1500 kg. To z kolei oznacza możliwość montażu cięższego pancerza o wyższych stopniach ochrony, dodanie nowego wyposażenia czy sposobność zabrania na pokład większej ilości sprzętu, w tym cięższego.

Druga generacja LMV zawiera również zmodernizowany układ napędowy, z mocniejszym silnikiem o mocy 220 KM, nowym, lepszym systemem filtracji powietrza oraz nową, wydajną, 8-biegową (dwa biegi dodatkowe), automatyczną skrzynią przekładniową, zdolną do przenoszenia wyższego momentu obrotowego – zarządzania większą mocą i momentem obrotowym – i płynniejszego przełączania biegów podczas jazdy w terenie. Poza tym auto otrzymało Automatyczny System Zarządzania Układem Napędowym ADM (Automatic Drivetrain Management system), a z nowym system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program) może operować zarówno w warunkach drogowych, jak i terenowych. Rozwiązania te przyczyniają się do dalszej poprawy- maksymalizacji mobilności, komfortu prowadzenia i podniesienia wydajność obsługi oraz wzrostu bezpieczeństwa i wygody. Sama mobilność może być dalej podniesiona poprzez wprowadzenie specjalnie zaprojektowanego systemu zawieszenia, w połączeniu z oponami zaopatrzonymi w centralny system pompowania kół CTIS, by m.in. lepiej sprostać różnym trudnym warunkom drogowym. Ponadto nowa, wytrzymała, opancerzona w zakresie ochrony balistycznej, stalowa kabina-cytadela załogi została zaprojektowana tak, by wygodnie pomieścić pięciu w pełni wyekwipowanych żołnierzy, w tym posiadających uzbrojenie i wyposażenie osobiste. Wzrost wysokości wewnętrznej o 100 mm oraz rozmieszczenie i kształty elementów w środku polepszają ergonomię jazdy i zdolność załogi do wykonywania zadań, zwiększając przestrzeń i komfort oraz zapewniając niezbędną ilość miejsca do integracji kolejnych systemów i wyposażenia. Przykładowo zastosowano premierową – następnej generacji ucyfrowioną tablicę rozdzielczą, a wewnętrzne belki – pałąki zabezpieczające przeprojektowano tak, by podnieść przestrzeń dostępną na nogi Natomiast ochrona przed minami i zagrożeniami ze strony ładunków improwizowanych uległa poprawie wskutek wprowadzenia innych nowych struktur i materiałów. Zabezpieczenia przed IED są jeszcze wzmocnione przez dodanie trzeciego zawiasu do każdego z drzwi.

REKLAMA

Kolejna cecha to „dualny” w zastosowaniu sztywny dach, powodujący, że pojazd może otrzymać manualnie bądź zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie (zdalnie – Remote Controlled Weapon Station – RCWS), przy czym oba mogą być zamocowane i wymontowane – zamienione w warunkach polowych, tym samym przyczyniając się do wzrostu elastyczności w wykorzystaniu. W dodatku zdecydowanie ułatwiono integrację subsystemów poprzez wdrożenie nowej ucyfrowionej elektronicznej architektury pokładowej i poprawione zaopatrzenie w energię elektryczną oraz znacznie udoskonalono kompatybilność elektromagnetyczną (Electromagnetic Compatibility – EMC). Te ostatnie działania ukierunkowano na lepsze dopasowanie auta do wysokiej „gęstości” przesyłu danych i zakłóceń elektromagnetycznych, charakterystycznej dla nowoczesnych pól bitewnych. Ograniczono też wymagania obsługowo-konserwacyjne, poprawiając typ i lokalizację niektórych podsystemów oraz dostosowując harmonogram usług. Przykładowo cyfrowy pulpit nawigacyjny dostarcza dane na temat aktualnego stanu poszczególnych komponentów i systemów, na podstawie prognoz pozwalając użytkownikowi na dokładny przegląd i przewidywanie zadań przeglądowych, zamiast utrzymywać dotychczasową planowaną wcześniej konserwację zapobiegawczą.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA