REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 14.2 (IVECO MUV)

Drugim z przedstawicieli lekkiej klasy tonażowej był MUV.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Przede wszystkim MUV opiera się na zestawie wystandaryzowanych modułów oraz elementów dodatkowych – różnicujących. Dostępne są dwa wykonania podstawowe: podwozie z kabiną oraz fabryczny furgon. Kabina podwozia może być krótka, dzienna, dwudrzwiowa, 2-3-osobowa lub wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, 5-6-osobowa. Furgon występuje z dachem o normalnej wysokości lub w dachem podwyższonym, do kompletacji jako wariant towarowy – tzw. cargo lub pasażerski do przewozu osób. Przy podwoziu można zamówić cztery rozstawy osi – 3080, 3480, 3780 i 4175 mm, zarówno przy kierownicy po lewej, jak i prawej stronie, którym odpowiadają następujące długości całkowite pojazdu – 4971, 5376, 5881 i 6846 mm, wartości zwisów tylnych – 935, 940, 1145 i 1715 mm oraz wartości kątów natarcia i zejścia 40º/37º, 40º/37º, 40º/26º i 40º/18º. Wartość prześwitu równa się – z przodu 242 mm, z tyłu 300 mm, wysokość całkowita 2458 mm, dopuszczalna masa całkowita 3500, 5500 i 7000 kg, z kolei ładowność maksymalnie dochodzi do 4000 kg. W przypadku furgonu występuje mniej rozstawów osi – 3595 mm, 3505 mm dla ruchu lewostronnego i 4175 mm. Odpowiadają im w kolejności: zwisy tylne 1067, 1467 i 2052 mm oraz wartości kątów natarcia i zejścia – 40º/34º, 40º/23º i 40º/16º. Prześwit wynosi 252 mm z przodu i 248 mm z tyłu, a ładowność do 3600 kg, przy jedynie dwóch istniejących wydaniach dla dopuszczalnych mas całkowitych – 5000 albo 7000 kg.

REKLAMA

Przy tych różnicach wynikających z podstawowego wykonania – podwozie z kabiną lub furgon – pozostałe kluczowe komponenty i dane są już takie same dla wszystkich typów. Szerokość to 1976 mm, zwis przedni 928 mm. Źródło napędu stanowią silniki spełniające normy czystości spalin Euro 3 i Euro 6. Jednostki Euro 3 pokrywają zakres mocy maksymalnych od 107 kW/146 KM do 128 kW/175 KM (197 KM), Euro 6 także od 107 kW/146 KM do 128 kW/175 KM, lecz inne są uzyskiwane przez nie maksymalne momenty obrotowe – Euro 3 osiągają momenty maksymalne 350, 430 i 470 Nm, Euro 6 do 430 Nm. Za przeniesienie napędu zawsze odpowiada jedna z dwóch skrzyń przekładniowych – albo manualna, 6-biegowa FPT/IVECO, albo 8-biegowa, automatyczna, ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Układ napędowy uzupełniają: skrzynia rozdzielcza w sposób stały przekazująca napęd na oś przednią (stały napęd na przód) i w opcji proponowana z przystawką odbioru mocy oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych, dopełnionymi przez blokadę międzymostową. Ogumienie na wszystkich kołach może być pojedyncze, zdecydowanie poprawiające dzielność terenową, o rozmiarze 255/100R16 lub 265/70R19,5, ewentualnie – za cenę pewnego spadku dzielności terenowej – z tyłu bliźniacze o rozmiarze 225/75R16. Można też wprowadzić wkładki run-flat oraz centralny system pompowania kół (CTIS). Warto wskazać, że samochód seryjnie z przodu dostaje niezależne zawieszenie z drążkiem stabilizatora, zapewniające bardzo dobrą – zbalansowaną mobilność w trudnych warunkach drogowych oraz doskonałe prowadzenie i niezawodność. Do tego w w dwuobwodowym, hydraulicznym układzie hamulcowym zastosowano: z przodu i z tyłu hamulce tarczowe oraz systemy ESP, ABS i EBD. W zakresie mobilności MUV wyróżniają zatem: stały napęd na obie osie, dwubiegowa skrzynia rozdzielcza, blokady mechanizmów różnicowych, system niezależnego zawieszenia kół z przodu, pojedyncze bądź podwójne ogumienie z tyłu, system ECTIS (Externally Controlled Tyre Inflation System – Zewnętrznie Kontrolowany System Mierzenia Ciśnienia w Ogumieniu) i runflat – wkładki przestrzelinowe w oponach. W zakresie projektu/desingu kluczową rolę odgrywają natomiast: celowo zaprojektowane podwozie/nośnik, w zakresie doboru podzespołów oparte na podejściu COTS i ogółem sześć rozstawów osi.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA