[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 22 (Tatra)

W kategorii klasycznych ciężarówek, chcąc wskazać na pewne zastosowania swoich produktów, czeskie przedsiębiorstwo w ramach stoiska CSG – Czechoslovak Group wystawiało w Paryżu samobieżny system rakietowy BM-21 MT, czyli zmodernizowany model wyrzutni rakietowej 122 mm systemu BM-21 Grad - 9K51.

Fot. Producent

Istotny tu był zatem nie tyle sam nośnik, co posadowione na nim nadwozie. Pojazd ten w tej konfiguracji miał swoją premierę w 2017 roku, na majowych targach zbrojeniowych IDET w Brnie. Potem pokazano go na wrześniowych MSPO w Kielcach. Stanowi on narzędzie wsparcia artyleryjskiego wojsk lądowych, dedykowane do skoncentrowanego i systematycznego niszczenia pozycji przeciwnika, jego zasobów, sprzętu wojskowego, jednostek bojowych i wsparcia, na dystansie od 2000 do 20000 m. Podstawowy cel tej modernizacji polega na podniesieniu efektywności procesu przygotowania i prowadzenia ostrzału artyleryjskiego i wzrostu jego dokładności, skróceniu czasu przygotowania do rozpoczęcia ostrzału oraz czasu zajęcia i opuszczenia pozycji ostrzału. Główny nacisk położono szczególnie na automatyzację systemów oraz uproszczenie działań związanych z rozpoczęciem i prowadzeniem skutecznego ostrzału artyleryjskiego. W rezultacie uzyskano całkowicie autonomiczny system zdolny do natychmiastowej reakcji, bez konieczności organicznego zintegrowania z niezależnymi jednostkami sterowania ostrzałem w ramach większych artyleryjskich związków taktycznych. M.in. wprowadzony zautomatyzowany system sterowania ostrzałem obejmuje hybrydowy system nawigacji, komputer balistyczny oraz tzw. inteligentny system dowodzenia i zarządzania.

Z punktu widzenia efektywności eksploatacyjnej za najważniejsze zalety BM-21 MT należy uznać:

REKLAMA
  • wydatne skrócenie minimalnego czasu niezbędnego do zajęcia pozycji artyleryjskiej i przygotowania środków do ostrzału;
  • całkowicie autonomiczny system niezależny od organicznej struktury baterii/brygady. W celu sterowania ostrzałem wystarczy podać pozycję przeciwnika;
  • łatwe przygotowanie różnorodnych lub alternatywnych zadań artyleryjskich, wyraźnie przyspieszające ich realizację;
  • możliwość prowadzenia ostrzału z wcześniej nieprzygotowanych pozycji artyleryjskich;
  • zmniejszenie liczebności obsługi do zaledwie 3 osób;
  • relatywnie niską masę własną, niezwykle wysoką mobilność taktyczną i strategiczną oraz wysoką prędkość uzyskiwaną w terenie.

Zalety wymienione w ostatnim punkcie stanowią bezpośrednią pochodną zastosowania przez Czechów samochodowego nośnika o takich właśnie atutach użytkowych. Tym nośnikiem jest 2-osiowe podwozie Tatra z hybrydowej rodziny Force o symbolu T815-7T3R21 4x4.1R. Pełni tu ono rolę ciężkiego nośnika o takiej niezwykle wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej i tym samym ponadprzeciętnej zdolności do pokonywania bezdroży oraz w warunkach terenowych uzyskującego relatywnie wysoką prędkość transportową nawet w stanie w pełni załadowanym. Do tego dochodzą: dość niskie koszty utrzymania mierzone jako TCO, wysoka niezawodność oraz wysoki komfort kierowcy wraz z zabieraną obsługą wyrzutni rakietowej. Źródło napędu auta stanowi własny silnik Tatry – widlasty, 8-cylindrowy, o pojemności 12,667 litra, chłodzony powietrzem, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego. Nosi on symbol T3C-928-8T i osiąga moc maksymalną 270 kW/370 KM. W tzw. w pełni czeskiej kompletacji układu napędowego współpracują z nim: 14-biegowa skrzynia przekładniowa Tatra 14TS 2TOL-N z układem zautomatyzowanej zmiany przełożeń Tatra Norgren i 2-biegowa skrzynia rozdzielcza. Na niezależnie zawieszonych półosiach wahliwych, wyprowadzonych z centralnej rury nośnej, założono wyłącznie pojedyncze opony Michelin o rozmiarze 16.00R20 TL z wkładką bedlock oraz z doprowadzeniem systemu centralnego pompowania kół (CTIS), w zależności od warunków terenowych i prędkości jazdy zmieniającego ciśnienie w oponach.

Podstawowe parametry i cechy funkcjonalne samobieżnego systemu rakietowego BM-21 MT na podwoziu kołowym prezentują się następująco: masa całkowita – wraz z 40 pociskami – 14850 kg, obsługa 3 osoby, kaliber 122 mm, liczba luf – 40 (4x10), minimalny zasięg strzału – 2000 m, maksymalny zasięg strzału – 20380 m, czas odpalenia salwy – lufa opróżniona ze wszystkich 40 pocisków – do 20 sekund, rzeczywista powierzchnia systematycznego niszczenia z użyciem pełnej salwy składającej się z 40 pocisków – 70 ha, prędkość maksymalna – 90 km/h.

Pod względem kluczowej koncepcji modernizacji BM-21 MT odpowiadałby zmodernizowanej wyrzutni standardu WR40 na podwoziu Jelcz 442.32 4x4. Tymczasem my w tym obszarze jesteśmy od Czechów na nieco innym etapie. U nas stosowny projekt modernizacji BM21 przygotowano już bowiem prawie dwie dekady temu. Początkowo w roli nośnika występował średniotonażowy Star 1466 6x6 z załogową, czterodrzwiową kabiną, w takiej konfiguracji po raz pierwszy ujawniony w 1999 roku. Ostatecznie jednak do modernizacji do standardu określanego jako WR-40 Langusta wybrano inny nośnik – 3-osiowe, specjalnie dedykowane podwozie Jelcz klasy tonażowej ciężkiej – typ 662D.35 6x6 z integralnie opancerzoną wydłużoną kabiną załogową. Natomiast później powstał prototyp WR-40 Langusta II na innym, większym podwoziu Jelcz – 4-osiowym typu P882D.43 8x8, także z integralnie opancerzoną kabiną, ale o większej wysokości niż w przypadku tej zamontowanej w P662D.35 6x6. Demonstrator ten zaopatrzono w cyfrowy system kierowania ogniem z komputerem balistycznym DD9620T, pulpit sterowania częścią artyleryjską i układem ładowania, sprzężony z systemem kierowania ogniem, elektroniczną odpalarkę pocisków Palba, system nawigacji inercyjnej Talin 5000 oraz system łączności radiowej i moduł komunikacji zewnętrznej. Jego wydłużona rama i wyższa nośność podwozia pozwoliły na zamontowanie, oprócz wyrzutni, układu zmechanizowanego jej przeładowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij