[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 24.2 (Liebherr)

Na stoisku koncernu Rheinmetall jeden swój produkt wystawiał znany niemiecki wytwórca maszyn budowlanych i lodówek oraz operator hoteli – Liebherr. Powyższe wynikało z faktu, że w dniu 17 lipca 2017 roku niemiecki urząd zamówień wojskowych BAAINBw poinformował o zawarciu dwóch kontraktów na dostawy kołowych pojazdów wsparcia technicznego dla Bundeswehry. W obu przypadkach dostawcą został Liebherr, a za opancerzone kabiny odpowiada właśnie Rheinmetall.

Fot. Jarosław Brach

Ponadto przewaga konkurencyjna ma wynikać z faktu, iż Liebherr jest w stanie samodzielnie przedstawić pojazd kompletny – kompletny system szosowo-terenowego kołowego wsparcia logistycznego, praktycznie całkowicie przez niego wyprodukowany. Jego są bowiem, jak wspomniano, podwozie, osie napędowe i nienapędowe, silnik oraz w całości specjalistyczna zabudowa. Liebherr nie tylko więc sam firmuje całość, ale i niemal w pełni sam ją buduje oraz w pełni integruje. W efekcie może siłom zbrojnym przedstawić produkt pochodzący z jednego źródła – jednego źródła zaopatrzenia, zgodnie z zasadami strategii „single source supplier”. Dzięki temu nabywca powinien zyskiwać w zakresie m.in. obsługi posprzedażnej, w tym przeglądów i napraw, które bez problemu będzie mógł realizować w jednym miejscu i u jednego partnera, co może przekładać się na ich potanienie, uproszczenie oraz przyspieszenie.
W układzie konstrukcyjnym ramę podwozia, podobnie jak ramy innych modeli, określoną jako typu pudełkowego, zbudowano z wysokogatunkowej, drobnoziarnistej stali wysoko wytrzymałej na skręcanie, rozciąganie i zginanie. Kształty i wymiary elementów tej ramy zoptymalizowano pod względem masowym – tzn. przy zadanej wytrzymałości rama wyróżnia się relatywnie niską masą własną. Napęd zapewnia własny, 6-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Liebherr z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego. Standardowo spełnia on wymagania normy czystości spalin ECE-R.96 i opcjonalnie EU 2016/1628 stage V, EPA/CARB oraz osiąga moc maksymalną 330 kW/449 KM i maksymalny moment obrotowy 2335 Nm. Do zasilania go w paliwo przeznaczono 550-litrowy zbiornik. Współpracuje też z 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynią przekładniową najnowszej generacji – ZF TRAXON ze sprzęgłem hydrokinetycznym oraz zintegrowanym zwalniaczem ZF intarder. Przekładnię hydrokinetyczną dedykowano do ruszania i manewrowania. Układ przeniesienia napędu dopełniają: 2-biegowa skrzynia rozdzielcza z funkcją odłączania napędu na przód oraz trzy planetarne, dwustopniowe mosty o niskich wymaganiach obsługowych – formuła układu napędowego jest tu mianowicie 8x6x8, bez napędu na oś pierwszą, przy napędzie pozostałych osi – drugiej, trzeciej i czwartej. Dwuzakresowa przekładnia różnicowa pozwala na uzyskiwanie minimalnych prędkości w trybie manewrowania, z kolei dzięki systemowi ABV, zapobiegającemu automatycznemu blokowaniu, znacznie wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Wszystkie mosty napędowe są zaopatrzone w blokady mechanizmów różnicowych. Załączenie wzdłużnych blokad mechanizmów różnicowych oraz napędu na przód następuje automatycznie, gdy staje się konieczne. W niezwykle trudnych warunkach terenowych poprzeczne blokady mechanizmów różnicowych mogą zostać załączone manualnie. Dwie osie przednie są kierowane mechanicznie za pomocą koła kierownicy w kabinie, podczas gdy dwie tylne otrzymały tzw. układ aktywnego sterowania za pomocą systemu elektrohydraulicznego, o kącie wychylenia uzależnionym od prędkości oraz kąta skrętu kierowanych kół osi przednich. Dwuobwodowy układ sterowania kołami ze wspomaganiem hydraulicznym ma bowiem pięć tzw. aktywnych, specjalnych programów sterowania, dopasowanych do różnych warunków drogowych i tym samym sterowania osiami tylnymi – kątami skrętu ich kół – w zależności od prędkości jazdy, dla uzyskania maksymalnie wymaganej w danych warunkach manewrowości: P1 – sterowanie podstawowe, drogowe, P2 – wszystkie koła sterowane, P3 – funkcja tzw. krabiego chodu, P4 – zredukowane wychylenie – koła dwóch ostatnich osi pod niewielkim kątem skręcone w tym samym kierunku co koła dwóch osi przednich, P5 – niezależne sterowanie kołami dwóch osi tylnych. Tym samym układ sterowania pozwala na ustawienie kół osi tylnych przeciwbieżnie lub równolegle w stosunku do kierowanych kół osi przednich – w pierwszym przypadku uzyskuje się zmniejszenie promienia skrętu, w drugim możliwy staje się tzw. psi czy krabi chód, pomocny do wjazdu między przeszkody czy precyzyjnego i łatwego równoległego dojazdu z boku do określonego obiektu, bez konieczności czasochłonnego i zazwyczaj kłopotliwego manewrowania. Mając do dyspozycji te pięć programów kierowania prowadzący może je więc dobierać elastycznie w zależności od sytuacji na drodze i chwilowych potrzeb. Powyższe gwarantuje wysoką stabilność poruszania się z dużymi prędkościami i maksymalną manewrowość oraz przekłada się na zmniejszenie zużycia opon.
Maksymalne nominalne naciski na każdy z mostów równają się po 12000 kg. W rezultacie dopuszczalna technicznie masa całkowita pojazdu wynosi 48000 kg. Wszystkie mosty są zawieszone przy pomocy zawieszenia hydropneumatycznego NIVEAUMATIK. Gwarantuje ono wysoki komfort jazdy, doskonale tłumi drgania, ma funkcję blokowania hydraulicznego oraz pozytywnie wpływa na dzielność terenową i niezłą stabilność przy szybko pokonywanych zakrętach. Kolejna jego zaleta polega na możliwości wypoziomowania pojazdu, gdy stoi on na nierównym podłożu – wówczas obniża się tę stronę, po której koła znajdują się wyżej. Na kołach założono wyłącznie pojedyncze opony o dużym rozmiarze – 445/95R25 174F, w opcji 16.00R25, ze względu na przygotowanie pojazdu do wykorzystania na polu walki zaopatrzone w specjalne wzmocnione wewnętrzne solidne gumowe obręcze. W przypadku uszkodzenia opon wskutek ostrzału czy wybuchu pozwalają one na kontynuowanie jazdy i opuszczenie zagrożonej strefy. Kształt elementów pomocnych w trakcie operacji ewakuacyjnych został dobrany zgodnie z FINABEL 20A.
Poza tym zastosowano centralny system pompowania kół i kontroli ciśnienia, w celu poprawy dzielności terenowej. Dlatego w trakcie pokonywania bezdroży, szczególnie jazdy po grząskim, niestabilnym gruncie, bardzo użyteczna okazuje się funkcja umożliwiająca na postoju zredukowanie ciśnienia we wszystkich oponach z 9 do 4 barów. Zabieg ten aż do 60% zwiększa powierzchnię styku opon z podłożem. W efekcie poruszanie się po piasku, żwirze, mule czy innym grząskim podłożu nie powinno stanowić większego problemu. Po powrocie na utwardzoną nawierzchnię w krótkim czasie można zaś ponownie zwiększyć ciśnienie. Operację tę, analogicznie jak zmniejszanie ciśnienia, prowadzi się znowuż na postoju. Do podniesienia ciśnienia we wszystkich oponach do nominalnej wartości 9 barów służy kompresor z układu hamulcowego.
Pojazd ma także dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy ze wspomaganiem oraz z ASR i ABV, zapobiegającemu automatycznemu blokowaniu, wskutek czego znacznie wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Pneumatycznie sterowane hamulce tarczowe, w porównaniu z bębnowymi, gwarantują nie tylko większą skuteczność hamowania, w tym w przypadku ich wysokiej temperatury, ale i większą ekonomiczność, gdyż okładziny hamulcowe dłużej się zużywają oraz da się je wymieniać szybciej i prościej. Są też zaopatrzone we wskaźnik zużycia. Działanie zasadniczego układu hamulcowego uzupełniają lub zastępują hamulec silnikowy oraz zwalniacz – intarder w skrzyni biegów.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij