[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 24.3 (Liebherr)

Na stoisku koncernu Rheinmetall jeden swój produkt wystawiał znany niemiecki wytwórca maszyn budowlanych i lodówek oraz operator hoteli – Liebherr. Powyższe wynikało z faktu, że w dniu 17 lipca 2017 roku niemiecki urząd zamówień wojskowych BAAINBw poinformował o zawarciu dwóch kontraktów na dostawy kołowych pojazdów wsparcia technicznego dla Bundeswehry. W obu przypadkach dostawcą został Liebherr, a za opancerzone kabiny odpowiada właśnie Rheinmetall.

Fot. Jarosław Brach

Ze względu na przeznaczenie żurawia kabina jest specjalnego rodzaju, wagonowa, nieodchylana, obniżona, mocno wysunięta do przodu, przed osie przednie, zamocowana na średniej wysokości, również w celu zwiększenia kąta natarcia oraz stopnia naturalnej ochrony przeciwminowej. Mając na uwadze bezpieczeństwo żołnierzy pojazd przygotowano z kabiną w wykonaniu integralnie opancerzonym, z pancerzem typu modułowo-integralnego. W zakresie opancerzenia Liebherr blisko współpracował z jednym ze światowych liderów w tej dziedzinie – inną niemiecką firmą Rheinmetall Defence. Zastosowane opancerzenie składa się z podwójnej grubości stalowej konstrukcji – dwóch paneli z blachy pancernej z wewnętrzną przegrodą – grodzią, mocowanych do stalowej struktury nośnej. Szyby w oknach z przodu i w drzwiach są relatywnie dużych rozmiarów, a w celu zapobieżenia osadzaniu się pary okna otrzymały elektryczne ogrzewanie. Ten tzw. pancerz transparentny – przejrzysty został celowo powiększony (zwiększono jego powierzchnię), by pomimo zapewniania wymaganego stopnia ochrony balistycznej gwarantował bardzo dobrą widoczność zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Drzwi, ze względu na ich znaczną masę, w celu ułatwienia obsługi, otwiera się automatycznie za pomocą przycisków na panelu zastępującym klamkę. Ponadto silne wysunięcie kabiny kierowcy do przodu, mocno przed osie, zwiększa stopień naturalnej ochrony przeciwminowej – kabina znajduje się przed osiami, a nie nad nimi jak we wszystkich ciężarówkach z kabiną wagonową. Powyższe zdecydowanie podnosi szanse załogi na zminimalizowanie ewentualnych obrażeń w przypadku dokonania ataku przy pomocy min eksplodujących pod kołami czy samym pojazdem. Ogólnie opancerzenie poddano udanemu sprawdzeniu na spełnianie wymogów normy STANAG 4569/AEP 55, a na targach Eurosatory przedstawiciele Liebherra potwierdzili, że dla kabiny kierowcy stopnie ochrony – zarówno dla ochrony balistycznej, jak i przeciwminowej wynoszą 3.

REKLAMA

Kabina ta ma typowo militarne kształty. Jej wszystkie powierzchnie są niemal płaskie, bez zbędnych przetłoczeń, co ułatwia odkażanie oraz ewentualne zakładanie z zewnątrz dodatkowego pancerza, w tym prętowego albo siatkowego. Stalowy zderzak został nieco cofnięty – na jego narożach w poziomie zlokalizowano po dwa okrągłe reflektory, a pośrodku haki zaczepowe, dedykowane do blokowania haka żurawia, ewakuacji innych pojazdów bądź samoewakuacji. Przez otwory w zaczepach bez problemu da się przeprowadzić linę z wciągarki. Pośrodku, u dołu – od dolnej tylnej krawędzi zderzaka wyprowadzono do tyłu potężną drabinową prostokątną osłonę, przeznaczoną do zabezpieczenia spodu kabiny w trakcie pokonywania bezdroży. Przedni środkowy pionowy pancerny panel, na obu bokach u góry z prostokątnymi przetłoczeniami, trochę wysunięto do przodu. Górną partię przodu pochylono natomiast dość mocno do tyłu, stosując w niej dzieloną szybę, składającą się z prostokątnych poziomych połówek z szyb pancernych. Pod każdą z tych połówek pośrodku zamocowano po jednej wycieraczce. Drzwi z boku są asymetryczne – u dołu mają poziomą krawędź, która do tyłu przechodzi w krawędź wnoszącą się do wysokości dolnej krawędzi szyb i następnie przechodzi w pionową krawędź. Górna krawędź jest pozioma, a przód składa się z górnej partii, nachylonej do tyłu pod tym samym kątem co górna partia przodu, i dolnej partii pionowej. Podobny do drzwi kształt mają pancerne szyby w nich. Ze względu na znaczną masę drzwi zawieszono przy pomocy dwóch solidnych zawiasów. Dach został wzmocniony – mieszczą się na nim anteny systemu łączności, ale nie ma najmniejszego problemu, by zaopatrzyć go w anteny systemów zagłuszania czy zdalnie lub manualnie sterowane stanowisko strzeleckie z km 7,62 mm, wkm 12.7/14.5 mm albo 40-milimetrowym granatnikiem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij