[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 24.4 (Liebherr)

Na stoisku koncernu Rheinmetall jeden swój produkt wystawiał znany niemiecki wytwórca maszyn budowlanych i lodówek oraz operator hoteli – Liebherr. Powyższe wynikało z faktu, że w dniu 17 lipca 2017 roku niemiecki urząd zamówień wojskowych BAAINBw poinformował o zawarciu dwóch kontraktów na dostawy kołowych pojazdów wsparcia technicznego dla Bundeswehry. W obu przypadkach dostawcą został Liebherr, a za opancerzone kabiny odpowiada właśnie Rheinmetall.

Fot. Jarosław Brach

Zainstalowana integralnie opancerzona kabina kierowcy została wydłużona o 250 mm w porównaniu do standardowych kabin montowanych w cywilnych żurawiach Liebherr. Wydłużenie to miało na celu wygospodarowanie większej ilości miejsca na przestrzeń bagażową, by bez problemu móc zabrać coraz bogatsze wyposażenie osobiste, w tym środki ochrony osobistej (m.in. kamizelki kuloodporne) żołnierzy, oraz zintegrować militarny sprzęt łączności.

Do wnętrza prowadzą – ze względu na średnią wysokość mocowania kabiny – dwa stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny i górny dłuższy. Kierowca i pomocnik siedzą w indywidualnych, wygodnych fotelach, a sam kierowca ma do dyspozycji komfortowe stanowisko pracy z ergonomiczne rozlokowanymi poszczególnymi kontrolkami, centralnym wyświetlaczem i elementami sterującymi. W standardzie występuje wydajny układ klimatyzacji, podczas gdy system filitrowentylacji, dedykowany do zapobiegania skutkom użycia broni ABC, został wprowadzony w opcji.

REKLAMA

Do tego układ kierowniczy jest dwuobwodowy, ze wspomaganiem, złącze manewrowe znajduje się z przodu i z tyłu, system elektroniki pokładowej bazuje na sieci CAN, z kolei w 24-voltowej instalacji elektrycznej wprowadzono dwa akumulatory 170 Ah każdy.

Hydraulicznie rozsuwane cztery podpory – po dwie z każdej strony, z na stałe przytwierdzonymi talerzami podporowymi, są sterowane obustronne z kabiny kierowcy lub kabiny operatora – oświetlenie miejsc podparcia z elektronicznym wskaźnikiem pochylenia i niwelacją podpór. Dzięki tym teleskopowo wysuwanym podporom uzyskuje się szerokość podparcia w zakresie od 4808 do 7300 mm. W przypadku utrudnionych warunków pracy, na ograniczonej przestrzeni, zadania da się wykonywać przy zmniejszonej szerokości podparcia. Po naciśnięciu przycisku w trakcie podporowania żuraw ustawiany jest w sposób w pełni zautomatyzowany, z niwelowaniem ewentualnych różnic w położeniu jego poszczególnych stron – po podporowaniu żuraw zostaje idealnie wypoziomowany, a różnice w ukształtowaniu nawierzchni są przejmowane przez podpory.

W obrotowym nadwoziu żurawia zastosowano m.in.: wieniec obrotowy wałeczkowy, centralny układ smarowania, układ hydrauliki z dwoma pompami osiowo-tłoczkowymi i jedną pompą podwójną ustawioną na sumowanie wydajności, wciągarkę, chłodnicę oleju, wyłapywacz iskier, system diagnostyki serwisowej. Elementy metalowe, w tym wchodzące w skład struktury nośnej, są wykonane z wysoko wytrzymałej stali drobnoziarnistej, odpornej na skręcanie i zginanie, a przy tym relatywnie lekkiej. Napęd żurawia realizowany jest w sposób spalinowo-hydrauliczny – dieslowsko-hydrauliczny. Główna zaleta polega tu na wdrożeniu innowacyjnej koncepcji napędu nadwozia przy pomocy tylko jednego silnika. Po raz pierwszy rozwiązanie to wykorzystano w cywilnym żurawiu LTM 1300-6.2, ujawnionym publicznie na budowlanych monachijskich targach Bauma w kwietniu 2013 roku. W rozwiązaniu tym zamiast standardowych w tej klasie sprzętu dwóch silników – w podwoziu nośnika i w nadwoziu, do napędu służy tylko jeden – w samym podwoziu, z przekazywaniem napędu za pośrednictwem mechanicznego wału. Wały przegubowe prowadzone są od przekładni różnicowej w podwoziu poprzez dwie przekładnie kątowe przez środek wieńca obrotowego do przekładni różnicowej pompy w nadwoziu. Mechaniczny wał zapewnia wyjątkowo wysoką efektywność, a w trakcie pracy żurawia silnik z podwozia nawet przy niskich prędkościach obrotowych przekazuje do dyspozycji wystarczający moment obrotowy. Dzięki temu zagwarantowana zostaje duża ekonomiczność, oznaczająca zredukowane zużycie paliwa. Do tego niższa jest ogólna emisja spalin oraz, w porównaniu z koncepcją z odrębnym silnikiem w nadwoziu, zmniejszeniu ulegają wymagania i prace konserwacyjne. Zredukowana też zostaje masa własna, a oszczędności uzyskane z tego tytułu można spożytkować do zwiększenia liczby zabieranych elementów czy podniesienia udźwigu żurawia.

Teleskopowanie odbywa się z otwartymi obwodami hydraulicznymi, a sterowanie żurawiem jest realizowane elektryczno-hydraulicznie. W układzie hydraulicznym elektryczne sterowanie „Load-Sensing” zapewnia precyzyjne wykonywanie ruchów roboczych. Jednocześnie można wykonywać do czterech ruchów. W zależności od wymaganych do realizacji zadań w zakresie podnoszenia, kierowca żurawia może przełączać mechanizm obrotowy z pozycji „otwarty” na „hydraulicznie mocowany”. Wysuwanie jest możliwe pod częściowym obciążeniem. Czteroczęściowy wysięgnik składa się z ramienia stałego oraz trzech teleskopowych sekcji, wysuwanych szybko i łatwo za pomocą systemu hydromechanicznego. Wysuwanie następuje w zakresie od 11,4 m do maksymalnej długości po wysunięciu 35,7 m, co odpowiada wysokości nad poziomem gruntu 39 m. Czas maksymalnego wysunięcia ramion z 11,4 do 35,7 m określono na około 185 s. Wykorzystano tu szybki system teleskopowania TELEMATIK – wysuwanie i wsuwanie odbywa się za pomocą tego sprawdzonego systemu. Bazowo nie przewidziano stosowania wydłużenia – tzw. bociana. Przed przeciążeniem chroni urządzenie zabezpieczające – zabezpieczenie LICCON2 wraz ze standardowym oprogramowaniem. Długość liny wynosi 240 m, jej średnica 17 mm, a prędkość przesuwania w zakresie od 0 do 140 m/min. Balastowanie odbywa się automatycznie z kabiny operatora. Masę balastu z bazowej wartości 3900 kg da się zwiększyć maksymalnie o 18600 kg, do wartości 22500 kg.

Ponadto, ze względu na wspomniane przygotowanie żurawia do użycia przy linii frontu czy na asymetrycznym polu walki, w nadwoziu, analogicznie jak w podwoziu, zainstalowano integralnie opancerzoną kabinę. Przy czym w tym przypadku, by zredukować jej masę własną, wykorzystano konstrukcję ceramiczną. Ceramiczne panele poszycia są wykonane według specjalnego projektu i połączone za pomocą śrub ze stalową strukturą nośną. Do tego dochodzą pancerne szyby z przodu, w drzwiach i mała za drzwiami. Szyby te – przednia i w drzwiach – mają relatywnie dużą powierzchnię, zdecydowanie ułatwiając obserwowanie i kontrolowanie wykonywanych prac. Są też elektrycznie ogrzewane w celu zapobieżenia zaparowaniu. Zgodnie z uzyskanymi informacjami poziom ochrony dla ochrony balistycznej równa się 2. Wewnątrz operator ma do dyspozycji ergonomicznie rozlokowane wskaźniki, kontrolki, przełączniki oraz duży ekran na panelu sterującym, z elementami kontrolnymi z systemem kontroli żurawia LICCON, a za poprawę komfortu termicznego odpowiada system klimatyzacji.

Oprócz tego, ze względu na przeznaczenie żurawia i jego wojskową kompletację, na liście pozycji militaryzujących, poza dotąd wymienionymi m.in. malowaniem na barwy ochronne, dwiema integralnie opancerzonymi kabinami i wkładkami w oponach, znalazły się:

  • przedni zaczep holowniczy;
  • zamontowany ergonomicznie tylny zaczep holowniczy (Ruwg K4D) wraz z wyprowadzeniem przewodów instalacji elektrycznej i pneumatycznej dla przyczepy;
  • jedna wciągarka typu TR080, o stałej sile uciągu 80 kN, z liną o długości użytecznej 49 m i prędkości przesuwu 27 m/min. Sterowanie pracą wciągarki, ze względu na jej wpięcie w pokładowy system żurawia, odbywa się bezprzewodowo za pomocą systemu Liebherr, z wyświetlaniem siły uciągu na pulpicie sterującym;
  • opcja tzw. operacji w trybie awaryjnym. W sytuacji awarii silnika wysokoprężnego czy pomp w układzie hydraulicznym wszystkie ruchy, niezbędne do sprowadzenia żurawia do tzw. pozycji transportowej – pozycji, w której może się swobodnie poruszać po drogach, mogą być wykonywane oddzielnie, przy pomocy niezależnego generatora spalinowo-hydraulicznego (dieslowsko-hydraulicznego);
  • skrzynki do przechowywania – na sprzęt i wyposażenie. Skrzynki te cechują się dość znaczną pojemnością, łatwym dostępem i służą do bezpiecznego oraz ergonomicznego przewożenia zabranych akcesoriów;
  • przygotowanie do przerzutu strategicznego – możliwość zamontowania wystarczającej liczby łatwo dostępnych oczek mocujących w celu dokonania przerzutu strategicznego żurawia statkami, koleją bądź w ładowniach samolotów;
  • opcja wprowadzenia systemu VarioBase (Variable Supporting Base), dzięki któremu żurawie są bardziej uniwersalne. System ten został dopracowywany i dopasowywany do różnych modeli. Zwiększa ich udźwig, tak by można nimi wykonywać zadania, normalnie wymagające użycia większych maszyn. Dzięki niemu da się wysunąć każdą z czterech podpór na różną odległość i jednocześnie znać możliwości udźwigu w zależności od tego, w którą stronę żuraw jest obrócony. Jak dotychczas dało się jedynie wysunąć wszystkie podpory na całość, do połowy, lub w ogóle, ale im mniejszy rozstaw, tym gorsze parametry. Tym bardziej, że zgodnie z prawem (oraz instrukcją) niemożliwym było wysunięcie jednej podpory do połowy, a reszty na całą długość, tak by operować zakładając całkowity rozstaw. Powyższe wiązało się z tym, iż konkretny udźwig podaje się na określonym promieniu (odległości od osi dźwigu) w zakresie 360º. Ponadto rozstaw podpór musiano podać do komputera, a w przypadku błędu operatora mogło dojść do tragedii. Tymczasem żurawie wyposażone w system Variobase nie wymają już jego ingerencji. System samoistnie mierzy stopień wysunięcia każdej podpory i – co więcej – w zależności od tego, nad jaką podporą żuraw wykonuje podnoszenie, dobiera odpowiedni udźwig. Komputer dane te oblicza niezwykle szybko. W dodatku podczas podnoszenia centralnie nad podporą komputer rozpoznaje, że podparcie po przekątnej jest dalsze od podnoszenia, przykładowo na bok;
  • opcja przygotowania do pokonywania przeszkód wodnych – głębokość brodzenia do 500 mm.

Zmilitaryzowany żuraw G-LTM 1090-4.2 charakteryzują: maksymalny udźwig 36600 kg, maksymalny moment udźwigu 276 tm, długość całkowita 13287/13390 mm, wysokość całkowita – w pozycji transportowej – 4000 mm, rozstaw kół 2100 mm, prześwit 440 mm, szerokość 2575 mm, prędkość maksymalna 85 km/h, zdolność pokonywania wzniesień 60%.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij