REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ten francuski wykonawca i integrator specjalistycznych zabudów oraz pancerzy dla pojazdów na swoim stoisku pokazał kilka swoich ostatnich propozycji produktowych. Jedną z nich był powstały dla nabywcy – jak to określono pozaeuropejskiego – ciężki kołowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego, określony jako HRV (Heavy Recovery Vehicle) przeznaczony do udzielania pomocy technicznej – napraw, w tym warunkach polowych, holowania i ewakuacji uszkodzonego czy zepsutego sprzętu kołowego.

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

Jego pojazdową bazę stanowi uterenowione, 4-osiowe podwozie Mercedes Arocs, pochodzące z tzw. rzędu budowlanego, normalnie przeznaczone pod wywrotki, oznaczone symbolem 4151AK 8x8. Zastosowano w nim 510-konny (2500 Nm) silnik OM471 w wydaniu spełniającym jeszcze normę czystości spalin Euro 3. W pełni mechaniczne zawieszenie zawiera m.in. resory piórowe, amortyzatory i stabilizatory. Dwie przednie osie wyróżniają się nośnością po 9000 kg, dwie tylnego tandemu – z ogumieniem bliźniaczym – po 16000/18000 kg. Wartość dopuszczalnej masy całkowitej samego pojazdu została określona na 32000-48000 kg, z kolei wartość dopuszczalnej masy całkowitej formowanego przez niego zestawu na 70000 kg.

W projekcie tym Soframe odpowiadał za wykonanie integralnie opancerzonej kabiny oraz całej zabudowy ewakuacyjnej. Kabina ta jest o średniej długości – kończąca się na wysokości błotnika pierwszej z osi przednich, w celu wygospodarowania we wnętrzu odpowiedniej ilości miejsca na wyposażenie osobiste żołnierzy oraz zainstalowany sprzęt. Prowadzą do niej cztery stopnie wejściowe, w tym dolny wahliwy. Powstała jako integralnie opancerzona z paneli pancerza (stal, inne materiały) i pancernych szyb. Zapewnia drugi stopień ochrony balistycznej zgodnie ze STANAG 4569. W celu zwiększenia stopnia jej naturalnego maskowania utrzymano całą oryginalną dolną partię z Arocsa – tzn. moduł stalowego zderzaka, schody oraz dolną część atrapy wlotu powietrza. Przy czym Soframe nie zdecydował się, choćby analogicznie do KMW, zastosować całą przednią atrapę, przynajmniej w pokazanym egzemplarzu. Przy czym z technicznego punktu widzenia nie byłoby z tym najmniejszego problemu. Tym bardziej, że moduły – panele pancerza poszycia zewnętrznego mają duże, gładkie powierzchnie i są dość symetryczne, a kształt dolnej krawędzi panelu pancerza z przodu niemal idealnie wręcz odwzorowuje kształt tej części oryginalnego panelu atrapy Arocsa. Poza tym pancerna szyba przednia jest jednolita, oczyszczana przez trzy wycieraczki zamocowane u góry, a nie na dole, oraz umieszczona w stalowej framudze przytwierdzonej do struktury nośnej pancernej kapsuły za pomocą śrub. Także krawędzie drzwi są dość proste: dolna pozioma, tylna pionowa, górna pozioma, przednia – części dolnej pionowa, w górnej – na wysokości szyby przedniej – pochylona do tyły, zgodnie z kątem nachylenia tej szyby z przodu. Analogicznie dość proste pozostają kształty pancernych szyb w oknach, ze wznoszącą się – patrząc od przodu do tyłu – ich dolną krawędzią. Same drzwi zawieszono na dwóch solidnych zawiasach. Ponadto, zgodnie z wymogami odbiorcy, na płaskim dachu umieszczono zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie - RCWS, z panelem sterowania i monitorem podglądu sytuacji po stronie pasażera w kabinie.

REKLAMA

Wykonana przez Soframe zabudowa ma boczne skrzynki sprzętowe – sześć po lewej stronie i też sześć po prawej, przy czym trzy skrytki pośrodku – we fragmencie między osiami – po prawej stronie wyróżniają inne rozmiary i lokalizacja niż te po stronie lewej. Tylne ramię holownicze pozwala podnieść pojazdy o maksymalnym nacisku na podniesioną oś 13000 kg (32000 kg maksymalnie). Masa holowanego pojazdu nie powinna natomiast przekroczyć 44000 kg. W skład osprzętu ewakuacyjnego wchodzi jeszcze wciągarka o maksymalnej sile uciągu 20000 kg, z liną o długości 91 m.

Najnowszy HRV Soframe na podwoziu Mercedesa Arocs 4151AK 8x8 charakteryzują: długość 10500 mm, szerokość 2550 mm, wysokość 3400 mm, wysokość wraz ze stanowiskiem strzeleckim RCWS 3920 mm, dopuszczalna masa całkowita 32000 kg, zasięg – określony jako autonomia – 600 km.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA