REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Francuska firmy Essonne Sécurité (Rennes) na swoim stoisku, z boku graniczącym z ekspozycją Scanii, wystawiała m.in. tzw. ciężki terenowy transporter logistyczny wsparcia pola walki, w tym asymetrycznego.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Jego bazę stanowi 4-osiowe podwozie Scania jeszcze poprzedniej generacji w układzie napędowym 8x8, zaopatrzone jedynie w pojedyncze ogumienie. W efekcie dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu wynosi 34000-36000 kg, przy naciskach na osie 2x9000+2x13000 kg, a zalicza się on do kategorii wysokiej ładowności oraz wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. W formie zabudowy wystąpił tu hakowy system załadunkowy wraz z osprzętem do obsługi kontenerów czy palet.

Na podwoziu tym Essonne Sécurité wykonał integralnie opancerzoną kabinę-kapsułę. Jest ona długa, o standardowej wysokości. W celu maksymalizacji stopnia naturalnego maskowania, wiele jej elementów przejęto z oryginalnych kabin Scanii poprzedniej generacji. Wśród tych komponentów znalazły się m.in.:

REKLAMA
  • cały stalowy zderzak z prostokątnymi reflektorami chronionymi kratą, zaczepem holowniczym i zaczepami – uszami do zblokowania auta w trakcie przerzutu go innymi środkami/gałęziami transportu;
  • z przodu kompletna przednia tworzywowa atrapa z pokrytym farbą maskującą napisem Scania oraz górna osłona przeciwsłoneczna z reflektorami dalekosiężnymi i światłami LED;
  • dolny boczny moduł schodów wejściowych z trzema schodami, w tym najniższym wahliwym.

Do tego wewnątrz – ze względów kosztowo-użytkowych – zastosowano oryginalne Scanii tablicę rozdzielczą wraz z panelem wskaźników i układ kierowniczy wraz z kierownicą.

Sama kabina powstała z paneli pancerza nieprzenikliwego, wymiennych z zewnątrz, gdyż przytwierdzonych do struktury nośnej za pomocą specjalnych śrub – bolców, oraz szyb pancernych. Zainstalowano tu innowacyjne szyby z kevlaru koncernu DuPont, cechujące się relatywnie niższą masą własną niż odpowiedniki zrobione z innych materiałów. Dzięki temu szyby te – przy zadanym stopniu ochrony – mogą zachować dość znaczą powierzchnię. Ta ich zaleta doskonale sprawdza się szczególnie w odniesieniu do szyby przedniej. Chociaż mianowicie jest ona symetrycznie dzielona, składając się z dwóch poziomych prostokątnych połówek lekko skierowanych do tyłu patrząc w płaszczyźnie poziomej – od środka na boki, ale wysokość tych połówek odpowiada praktycznie wysokości standardowych nieopancerzonych jednolitych szyb cywilnych. Dodatkowo w niewielkim zakresie podnosi to stopień naturalnego maskowania, gdyż uniknięto tu m.in. konieczności wprowadzania – maskującego różnice wysokości otworu na szyby i szyb pancernych – pasa podszybia, zazwyczaj koloru czarnego. Poza tym duże powierzchnie szyb przednich zdecydowanie poprawiają widoczność do przodu i po części na boki, tym sposobem przyczyniając się do wzrostu bezpieczeństwa jazdy.

Kolejny wyróżnik tej kabiny polega na tym, że w płaszczyźnie poziomej nieco przypomina trapez, zwężając się do przodu: zarówno drzwi, jak i moduły za nimi w płaszczyźnie poziomej są ustawione pod pewnym kątem, a jedynie tylne moduły są w pełni prostopadłe do podwozia. Z boków zwraca także uwagę nieco asymetryczny kształt drzwi, głównie na dole – ich dolna krawędź nie jest pozioma, lecz – patrząc od przodu do tyłu – jej przedni krótki fragment opada, środkowy też krótki zachowuje poziom, tylny zaś – najdłuższy – dość łagodnie wznosi się. Pozostałe krawędzie nie są już tak zróżnicowane co do swojego przebiegu: tylna przebiega w pionie, górna w poziomie, przednia praktycznie w pionie. Kształt szyby generalnie odwzorowuje ten układ, przy czym dolna jej krawędź nie przypomina trapezu, a wznosi się. Ponadto wchodzenie i wychodzenie z kabiny, oprócz dolnych schodów, zdecydowanie upraszcza pionowa poręcz tuż za drzwiami.

Zgodnie z wymaganiami odbiorcy kabina otrzymała także użytkowy dach w formie podestu roboczego. Ten wzmocniony dach zaopatrzono w luk ewakuacyjny oraz może on stanowić podstawę dla manualnie bądź zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego.

Zgodnie z zapewnieniami przedstawiciela Essonne Sécurité kabina ta zapewnia co najmniej drugie stopnie ochrony balistycznej i przeciwminowej, zgodnie ze STANAG 4569.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA