REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ta rodzinna austriacka firma produkuje m.in. pojazdy opancerzone oraz uniwersalne, specjalizowane i specjalistyczne nadwozia, przyczepy i naczepy, a z Polską udanie kooperuje już od lat 70. ubiegłego wieku.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Wśród kilku pokazanych przez nią w Paryżu wyrobów znalazł się także integralnie opancerzona kabina do ciężarówki, nazwana „PROTECT”. Realizacja projektu jej przygotowania odbyła się w ramach wspólnego przedsięwzięcia, w którym oprócz Achleitnera wzięły udział: izraelska OSG Ltd. odpowiedzialna za szkło pancerne, holenderski VDL odpowiedzialny za wybrane elementy oraz szwedzki SSAB odpowiedzialny za stal pancerną.

Wystawiona kabina była odmianą krótką, dzienną, węższą i pochodziła od MAN-a, z jego typoszeregu ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej TGS. Przy czym zaproponowane rozwiązanie ma bardziej uniwersalny charakter i wobec tego bez problemu może być wprowadzone w każdej analogicznej standardowej kabinie samochodu pochodzącej także od innego wytwórcy.

REKLAMA

Przede wszystkim z zewnątrz wygląd kabiny w niczym nie uległ zmianie, gdyż wprowadzono tu wewnętrzny pancerz typu skrytego, powstały z wysokojakościowej lekkiej blachy pancernej SSAB. Jednocześnie, ze względów czysto kosztowych, użytkowych i pragmatycznych, zachowano większość oryginalnych pozycji wyposażenia, w tym bazową konfigurację tablicy rozdzielczej, siedzeń z seryjnymi siedzeniami, kolumny kierowniczej z kierownicą, itd. Na życzenie odbiorcy, ze względu na przyjętą tu zasadę elastyczności w kompletacji ostatecznego wykończenia, da się też zastosować inne obicia foteli czy tapicerkę. W celu dalszej optymalizacji pod kątem wymagań konkretnego nabywcy w samochodzie można jeszcze zainstalować szereg pozycji dodatkowych, nie tylko w samej kabinie, ale i poza nią. Na liście tej znalazły się m.in.: system umożliwiający kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu opony run-flat, osłony pancerne akumulatorów i zbiornika paliwa, lekko opancerzone i nieopancerzone nadwozia furgonowe (box bodies), wyprowadzenie pod system łączności zastrzeżonej (przykładowo wojskowej), system komunikacji wewnętrznej w kabinie – interkom, reflektory szperacze na zewnątrz, specjalny system sygnalizacyjny, opancerzone nadwozie medyczne i wiele, wiele innych, w granicach możliwości technicznych i kosztowych. Do tego ten rodzaj opancerzenia bez większych problemów da się wprowadzić do dłuższych kabin: długiej, a nawet wydłużonej, załogowej.

W ten sposób powstał autentycznie dyskretnie opancerzony pojazd, realnie wzrokowo niemożliwy do odróżnienia, nawet po dłuższym przyjrzeniu się, od tradycyjnego nieopancerzonego odpowiednika. Opancerzenie jest tu bowiem z zewnątrz praktycznie niewidoczne. Jak podkreśla Achleitner, w ten sposób udaje się połączyć cywilny wygląd z najwyższym możliwym tu do uzyskania stopniem ochrony. Realnie jednak stopień ten nie zalicza się do wysokich – dla ochrony balistycznej wynosi B6 zgodnie z DIN EN i poziom 1 zgodnie ze STANAG 4569. Niemniej wyższe stopnie ochrony, analogicznie jak specyficzne wyposażenie dopierane pod kątem realizacji zadanych misji są możliwe do wykonania na życzenie i mogą być zaoferowane po przeprowadzeniu stosownych konsultacji.

Ogólnie zatem przedstawiona propozycja nie tyle powstała pod kątem potrzeb sił zbrojnych wykonujących zadania bojowe w ramach misji zagranicznych, w tym na obszarach konfliktów asymetrycznych, gdyż tu są wymagane wyższe stopnie dla ochrony balistycznej i przeciwminowej, ile bardziej pod kątem policji, organizacji humanitarnych czy podmiotów przewożących kosztowności. Przyjęto to bowiem następującą optykę działania – nie zamierzano bezwzględnie uzyskać jak najwyższe stopnie ochrony balistycznej i przeciwminowej, ale uzyskać jak najwyższy stopień przy praktycznie żadnych innych – poza montażem wewnątrz składowych pancerza – zmianach w aucie. Założono mianowicie, iż zachowane zostaną:

  • standardowe otwory na szyby i wielkość szyb – szyby pancerne OSG mają tę samą powierzchnię co standardowe szyby nieopancerzone;
  • oś przednia i zawieszenie o zwykłej nośności, bez konieczności wzmocnienia – nacisk na przednie oś i zawieszenie nie wzrósł w znacznym stopniu;
  • standardowy – nie wzmocniony – układ odchylania kabiny.

Ponadto kwestia dotyczyła tego, by utrzymać koszt całej modyfikacji na jak najniższym, akceptowalnym na wielu poziomie.

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA