REKLAMA

Ciężarówki na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros)

Dwa pokazywane pojazdy pochodziły z hybrydowego typoszeregu Zetros.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Stanowi on propozycję do wykonywania zadań wsparcia logistycznego i bojowego we wszystkich warunkach klimatycznych i terenowych. W realiach pola walki jego zalety jako pojazdu z klasyczną kabiną są oczywiste: bardziej równomierny rozkład nacisków na osie, mniejsze obciążenie udarowe dla osób przebywających w kabinie podczas pokonywania terenu, łatwiejszy dostęp do przedziału silnikowego, łatwe wsiadanie i wysiadanie, mniejsza ogólna wysokość i solidna konstrukcja. Oprócz tego sama wszechstronność koncepcji projektowej Zetrosa umożliwia dostosowanie go do bardzo szerokiego zakresu warunków pracy i wymagań. Podstawowe jego cechy to solidna konstrukcja oraz zastosowanie sprawdzonej i niezawodnej technologii z systemu modułowego. Integracja z wysoce wydajną logistyką części do ciężarówek Mercedes-Benz, przy użyciu ich głównych zespołów oraz wielu wspólnych pozycji i komponentów, upraszcza mianowicie obsługę dla użytkownika i zapewnia wysoki poziom dostępności, gdyż zużywające się części i główne zespoły są także wykorzystywane w produkcji seryjnej na dużą skalę.

REKLAMA

Pierwszym z przywiezionych Zetrosów był ciągnik siodłowy – typ 3643 AS/6x6/48 z napędem na wszystkie koła. W układzie kompletacyjnym opiera się na wariancie Zetros 2743 A/6x6/51, wprowadzonym do wytwarzania w połowie 2015 roku, przy zachowaniu wysokiego stopnia logistycznego podobieństwa. Napędza go najmocniejszy silnik instalowany w tej rodzinie, czy 6-cylindrowy, rzędowy, 12-litrowy OM457 LA, osiągający moc maksymalną 315 kW/428 KM i maksymalny moment obrotowy 2100 Nm. Napęd przenoszą 16-biegowa, synchronizowana skrzynia przekładniowa G240, 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Mercedes-Benz VG 2400 oraz sprawdzone planetarne mosty. Ten ciągnik siodłowy ma krótszy rozstaw osi 1-2 niż odpowiadające mu podwozie, co przekłada się na lepsze uzyskiwane kąty – głównie zejścia i rampowy oraz redukcję promienia skrętu. Na kołach założono ogumienie o rozmiarze 14.00R20, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne, będące swoistym standardem w licznych zastosowaniach wojskowych i paramilitarnych. Pojazd dostał też tzw. system zdublowanych zbiorników paliwa – tzn. dwa zbiorniki paliwa – jeden o pojemności 400, drugi 500 litrów. Powyższe oznacza ich łączną pojemność na poziomie 900 litrów, przekładającą się na możliwość uzyskania bardzo dużego promienia operacyjnego, w tym nawet w trudnym terenie i przy przemieszczaniu ciężkich ładunków (tzw. aplikacje heavy-duty). Tym bardziej, że dopuszczalna masa całkowita zestawu może dochodzić do aż 116000 kg, a naczepę łączy się z ciągnikiem za pomocą wahliwego siodła do zastosowań terenowych (off-road).

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 1 (Mercedes Arocs)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 2 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 3 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 4 (BMC)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 5 (Scania)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 6 (Soframe)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 7 Essonne Sécurité (Rennes)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 8 (Achleitner)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 9 (Zetros) - aktualnie czytasz

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 10 (Zetros)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 11 (Unimog)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 12 (MAN HX 10x10)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.1  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 13.2  (IVECO DV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.1  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.2  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.3  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 14.4  (IVECO MUV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.1 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.2 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.3 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 15.4 (IVECO DV Eurocargo)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.1 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.2 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 16.3 (IVECO DV Trakker 8x8)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.1 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.2 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 17.3 (IVECO DV - IVECO Astra SM)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.1 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.2 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 18.3 (Arquus)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.1 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.2 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.3 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz.19.4 (RMMV- MAN)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 20 (Mercedes LAPV)

Ciężarówki  na Eurosatory 2018 Cz. 21 (Soframe-Fassi-Mercedes)

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA