[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy DAF XF FTM 8x4

Oprócz podwozi DAF uzupełnia gamę dostępnych ciągników siodłowych o XF FTM, czyli ciężki ciągnik siodłowo-balastowy 8x4 z osią potrójną – tridemowym układem osi z tyłu.

Fot. Jarosław Brach

Ciągnik siodłowy do zastosowań ciężkich oparty na najnowszej generacji modelu XF FTM jest 4-osiowym ciągnikiem siodłowym proponowanym w różnych konfiguracjach. Pierwsza z nich to odmiana z przednią osią o nośności 8000 kg, 8-tonową kierowaną osią tylną i 21-tonową osią podwójną HR1670T ze zwolnicami, co zapewnia dopuszczalną technicznie masę całkowitą na poziomie 34000 kg. Po drugie, XF FTM występuje też z 9- lub (nową) 10-tonową osią przednią, 8-tonową kierowaną osią tylną i 26-tonową osią podwójną ze zwolnicami. Maksymalne obciążenie netto siodła obu modeli równa się odpowiednio około 24000 i 31000 kg. W rezultacie z przodu mogą być stosowane osie 7,5-, 8-, 9- lub 10-tonowe, z tyłu tandemowe mosty o pojedynczym przełożeniu bądź ze zwolnicami, zawieszone mechanicznie albo pneumatycznie (pneumatycznie przy pomocy ośmiu poduszek powietrznych). Przy tym napędzane osie podwójne SR1360T lub HR1670T, o przełożeniu 2,83:1 (SR1360), wraz z tylną kierowaną osią wleczoną razem tworzą zespół osi potrójnej - tridem. Zastosowanie przedniej osi pojedynczej i trzech osi tylnych oznacza, że obciążenia osi mogą być w pełni wykorzystane bez przekraczania dopuszczalnych prawem obciążeń na oś.

Podwozie XF FTM ma rozstaw osi wynoszący 4,65 metra i charakteryzuje się stosunkowo zwartą konstrukcją, co oznacza znaczne korzyści w zakresie zwrotności i umiejscowienia siodła, w połączeniu z często ograniczonym zasięgiem szyi naczep specjalnych. Kompletacja układu napędowego obejmuje z kolei najmocniejsze silniki z serii Paccar MX-13 – generalnie 530-konny (390 kW/2500-2600 Nm) – oraz 16-biegową, zautomatyzowaną skrzynię przekładniową ZF TraXon 16TX2640 o rozpiętości przełożeń 17,94-1,00, ze zintegrowanym oprogramowaniem do normalnych i ciężkich zastosowań. Do tego montuje się 500-litrowy zbiornik paliwa i 90-litrowy zbiornik AdBlue.

REKLAMA

XF FTM 8x4 może tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 120000 kg. Co ważne, nie ma tu ograniczeń klimatycznych i terenowych – tzn. zestawy o takie masie z powodzeniem i bez żadnych ograniczeń mogą być eksploatowane w terenach górzystych i przy wysokich temperaturach, w tym upalnym latem w państwach w południowej części kontynentu. Jak zapewniono mianowicie w trakcie kwietniowej konferencji, wzmocniona chłodnica silnika zachowuje w tym względzie wystarczającą wydajność. Jednocześnie kwestią otwartą pozostaje montaż modułu sprzęgła hydrokinetycznego – ZF WSK wraz z konieczną chłodnicą. Nie ma natomiast – przynajmniej na tym etapie – planów wprowadzenia za kabiną wzmocnionej chłodnicy. Niemniej, przy odpowiedniej kompletacji i w trakcie poruszania się po terenach płaskich istnieje możliwość – nawet przy obecnej konfiguracji – wzrostu dopuszczalnej masy całkowitej zestawu do do 150000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij