[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy IVECO Astra M1250.70T 8x8 WM Cz.1

Włoski koncern IVECO poprzez swój wyspecjalizowany dział wojskowy IVECO DV - IVECO Defence Vehicles - ciężki ciągniki siodłowo-balastowe do przerzutu wielotonowej techniki bojowej oferuje od lat. Najnowszym produktem firmy w tej kategorii jest model IVECO Astra M1250.70T 8x8 WM z militarnej rodziny SM, po raz pierwszy pokazany publicznie w czerwcu 2016 roku w czasie targów zbrojeniowych Eurosatory w Paryżu.

Fot. Producent

Powstał on w oparciu o doświadczenie zakładów Astra w miejscowości Piacenza w zakresie budowy takich właśnie wielotonażowych odmian.

Ciężkie ciągniki Astry weszły na stan armii włoskiej ponad dekadę temu. Oznaczone jako IVECO Astra SM 88.50TIM 8x8 – M1000.50 WTM miały 530-konne silniki, długą kabinę oraz były sprzęgane z 6-osiowymi niskopodwoziowymi naczepami LOHR SMC 64-6.3. Tak sformowane zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej do 110000 kg dedykowano głównie do przewozu czołgów Ariete. Pierwsza partia trafiła do odbiorcy w 2004 roku, druga w 2005. Ogółem – zgodnie z dostępnymi informacjami – Włosi przejęli 71 takich zestawów.

REKLAMA

W najnowszym modelu wykorzystano wiele elementów i doświadczenia zebranego w trakcie realizacji tego projektu. Zasadnicze novum stanowi nowoczesny silnik FPT Industrial Cursor 16. Jednostka ta została wprowadzona na rynek przez Fiat Powertrain Technologies w pierwszej połowie 2014 roku. Cechują ją: pojemność 15,9 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka odpowiednio 141 i 170 mm, 6 cylindrów w układzie rzędowym, głowica cylindrów z wysoko wytrzymałego żeliwa CGI, turbodoładowanie, chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail o maksymalnym ciśnieniu wtrysku 2200 barów, masa własna – w stanie suchym – 1320 kg oraz spełnianie wysokich norm ekologicznych – norm czystości spalin Euro wyłącznie dzięki technologii SCR. Kolejna zaleta polega na osiąganiu niezwykle wysokich maksymalnych mocy i momentów obrotowych: mocy aż do 855 KM i momentu aż do 3500 Nm (775 lub 855 KM – 3320 lub 3500 Nm). Bazowo przeznaczono ją, jako tzw. wariant przemysłowy, do napędu ciężkich maszyn budowlanych i rolniczych oraz ciężkiego sprzętu pancernego. Niemniej pojawiły się pewne spekulacje, iż może też trafić do cywilnych ciężarówek IVECO – flagowego szosowego typoszeregu Stralis i specjalizowanego Trakker – oraz do specjalizowanych i specjalistycznych ciężarówek Astra. Tym samym Stralis z silnikiem ponad 700-konnym zostałby jedną z najmocniejszych seryjnych ciężarówek Europy, pozycjonowaną na równi z topowymi Volvo FH16 750 (750 KM/3550 Nm) i Scania 730 (730 KM/3500 Nm). Przez ponad dwa lata nic takiego się jednak nie stało. Co więcej, pytani przez mnie w czerwcu tego roku podczas przedstawiania Stralisów XP i NP o taką ewentualność reprezentanci firmy kategorycznie ją wykluczyli, zaznaczając, iż na egzemplarze z aż tak mocnymi źródłami napędu, poza de facto Skandynawią, popyt na naszym kontynencie należy do znikomych. W takim układzie Cursor 13 ze swoimi maksymalnymi 560/570 KM i 2500 Nm w zupełności wystarczy. Niemniej tzw. biznes militarny rządzi się swoimi prawami i wymaganiami. Stąd Astra z militarnej rodziny SM w wykonaniu ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego otrzymała Cursora 16 jako pierwsza z ciężarówek dedykowanych do seryjnej – małoseryjnej produkcji. IVECO podkreśla tu zatem mocno, że jest to pierwszy przypadek, kiedy ten silnik został wprowadzony w pojeździe pochodzącym z przemysłu motoryzacyjnego, a nie nie maszyn rolniczych albo budowlanych.

Cursor 16 w M1250.70T 8x8 WM występuje w najsłabszym nastawie, o mocy maksymalnej 500 kW/680 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2990 Nm przy 1500 obr/min. Na taki wybór zdecydowano się z dwóch zasadniczych powodów. Po pierwsze parametry te już w zupełności wystarczą w tej klasie sprzętu. I po drugie pojawiają się problemy z doborem – na akceptowalnym kosztowo poziomie – komponentów – modułów sprzęgła hydrokinetycznego oraz automatycznej lub szczególnie zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej zdolnych bez problemów przenieść tak wysoki moment.

W zaprezentowanej na targach kompletacji układ przeniesienia napędu tworzą: wzmocniona, 12-biegowa, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa ZF TC-Tronic 12TC3041 WO z 12 biegami do jazdy do przodu i 2 biegami wstecznymi oraz skrzynia rozdzielcza ZF Steyr VG2700 (z pozycją neutralną). W opcji znajduje się w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa Allison HD4700 z retarderem. Mosty przednie i tylne są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego dochodzą blokady mechanizmów między mostami. W układzie hamulcowym, z systemem ABS, wprowadzono tylko hamulce bębnowe. Wszystkie mosty zawieszono mechanicznie, przy pomocy resorów piórowych, z tyłu wzmocnionych. Mosty przednie wyróżniają się nośnością po 9000 kg, tylne po 16000 kg (dla tandemu 2x16000 kg) dla bliźniaczego ogumienia. Seryjnie na wszystkich kołach założono opony o rozmiarze 14.00R20. W efekcie, przy takim bliźniaczym ogumieniu z tyłu, dopuszczalna masa całkowita ciągnika może dochodzić do 45000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij