REKLAMA

Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy RMMV MAN TGS 40.540 6x6 Cz.2

Niemiecki koncern MAN ciężkie wojskowe ciągniki balastowe i siodłowo-balastowe oferuje od wielu lat. Od niespełna czterech dekad jego oferta w tej sferze obejmuje dwie zasadnicze grupy produktów.

Aktualnie najnowszym ciężkim cywilnym zmilitaryzowanym ciągnikiem siodłowo-balastowym jest ten oznaczony symbolem TGS 40.540 6x6 – RMMV/MAN TGS 40.540 6x6 BBS-MIL, ze względu na zmilitaryzowanie należący do wydzielonej, właśnie cywilnej zmilitaryzowanej grupy TG-MIL. Zbudowano go pod kątem sprostania tzw. bardzo ciężkim warunkom użytkowania poza Europą, co oznacza wzmocnienie w kluczowych obszarach, oraz generalnie przeznaczono do przerzutu w warunkach drogowych i w lżejszym terenie wielotonowego sprzętu kołowego, gąsienicowego oraz pozostałej nadającej się do takiego przemieszczania techniki wojskowej i innych ładunków. Zarazem trzeba podkreślić jedną kluczową kwestię – ze względu na cywilne pochodzenie ciągnika podstawowego – przed militaryzacją, dostępnego w licznych aranżacjach docelowych, tzn. wysoce zindywidualizowanego złożeniowo pod kątem wymagań danego odbiorcy, istnieje możliwość otrzymania równie bardzo głęboko zindywidualizowanej kompletacyjnie aranżacji wojskowej. W związku z tym de facto teraz przedstawiony TGS 40.540 6x6 BBS-MIL stanowi pewną propozycję, a dobór określonych pozycji jego wyposażenia końcowego wynika z wymogów odbiorcy. Ten konkretny samochód powstał w tzw. wykonaniu skandynawskim pod kątem realizacji kontraktów dla Szwecji i Norwegii. Skompletowano go ostatecznie w 2018 roku, a po raz pierwszy oficjalnie pokazano w dniach od 10 do 12 grudnia 2018 roku, na specjalnym pokazie pod Wiedniem. Swoją polską premierę miał zaś na tegorocznym MSPO.

REKLAMA

W układzie konstrukcyjnym TGS 40.540 6x6 BBS-MIL stanowi przede wszystkim zmilitaryzowane rozwinięcie ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego TGS 40.540 6x6, prezentowanego przez koncern MAN Nutzfahrzeuge na wrześniowych targach motoryzacyjnych pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 w Hanowerze. Niemniej występują między nimi pewne odmienności – eksponowany na hanowerskiej imprezie cywilny ciągnik TGS 40.540 6x6 miał m.in. kabinę węższą, ale podwyższoną – z wyższym dachem – typu LX, teoretycznie niedostępną do zastosowań militarnych, ze względu m.in. na zbyt dużą wówczas wysokość auta. Zarazem występuje wiele punktów wspólnych TGS 40.540 6x6 BBS-MIL z najnowszym wydaniem cywilnego ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego TGS 33.510 6x6 – TGS 40.540 6x6 BBS-MIL różni się od niego głównie wzmocnieniem w obszarach kluczowych z militarnego punktu widzenia, militaryzacją w sferze kompletacji i malowania oraz montażem mniej ekologicznego silnika z serii D26 – D2676.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA