REKLAMA

Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Volat MZKT-750440-010-01 dla BELARUSNEFT Cz.1

W dniu 19 marca 2020 roku nowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy MZKT-750440-010-01 został dostarczony dla Belarusneft. Rozważana jest też perspektywa utrzymania tych relacji i na tej podstawie dostawy kilku kolejnych pojazdów tego typu.

Historia MZKT zaczyna się w 1954 roku, gdy przy Mińskiej Fabryce Samochodów powstało specjalne biuro projektowe zajmujące się ciągnikami artyleryjskimi i ciężkimi transporterami broni dla armii ZSRR. W 1991 roku, wraz z rozpadem ZSRR i uniezależnieniem Białorusi, zakład został wydzielony z MAZ jako Mińska Fabryka Ciągników Kołowych MZKT (ros. МЗКТ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й, biał. МЗКЦ – Ми́нский заво́д колёсных тягаче́й; Mińska Fabryka Ciągników Kołowych), formalnie stając się odrębnym białoruskim dostawcą ciężarówek, ciągników kołowych oraz podwozi specjalnych. Obecnie MZKT VOLAT specjalizuje się właśnie w produkcji drogowych i terenowych pojazdów ciężkich oraz naczep i przyczep do nich, a także specjalnych podwozi kołowych do montażu szerokiej gamy urządzeń dla przedsiębiorstw i organizacji transportowych budownictwa, sektora wydobycia ropy i gazy czy kompleksu budowy mobilnych i stacjonarnych maszyn roboczych.

W 2016 roku firma ta przedstawiła m.in. premierowy cywilny ciężki terenowy ciągnik siodłowo-balastowy, oznaczony symbolem 750440-010-01 i przeznaczony do transportu dużych oraz ciężkich ładunków w ramach pociągu drogowego o maksymalnej masie do 90000 kg. W układzie konstrukcyjnym stanowi on kompilację własnej technologii w zakresie budowy kompletnego podwozia wraz z wybranymi składowymi układu napędowego oraz zachodniego nowoczesnego silnika. Tym silnikiem – co ciekawe – nie są jednostki Deutz, Mercedes czy Cummins, dotychczas dość szeroko stosowane przez podmiot, lecz jednostka DAF – dokładnie DAF Paccar MX-13. Auto otrzymało też drugie novum – kabinę o zmienionym wyglądzie zewnętrznym.

REKLAMA

Paccar MX-13 jest jednostką 12,9-litrową, 6-cylindrową, rzędową, z turbodoładowaniem za pomocą turbosprężarki ze zmienną geometrią, chłodzeniem powietrza doładowującego oraz technologią wtrysku wysokociśnieniowego common rail. Zastosowany w MZKT wariant to MX340 o mocy maksymalnej 340 kW/462 KM od 1500 do 1900 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2300 Nm w zakresie 1000-1410 obr/min. Dzięki technologii SCR spełnia także jedynie normę czystości spalin Euro 5, ale takie było życzenie strony białoruskiej. Mając na uwadze pochodzenie i wymogi konkretnych odbiorców nie wymagała ona bowiem wydania Euro 6. Niemniej i tak MZKT podaje, iż 750440-010 stał się pierwszym samochodem marki Volat dostępnym z tym standardem ekologicznym, co powinno podnosić jego atrakcyjność rynkową. W dodatku zainstalowano wersję MX13 jedynie o średnim poziomie maksymalnych mocy i momentów obrotowych, gdyż oferta DAF-a zawiera jeszcze odmianę silniejszą, 510-konną (2500 Nm).

Układ przeniesienia napędu o formule 8x8 tworzą instalowane wcześniej przez przedsiębiorstwo: 16-biegowa (+2 biegi wsteczne), mechaniczna skrzynia przekładniowa Fast Gear 16JSD240TA o rozpiętości przełożeń 14,03-0,83 i przełożeniach dla biegów wstecznych – 13,42 i 11,13 – oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza o przełożeniach droga 1:0,989, teren 1,1571. Układ dopełniają wzmocnione, dwustopniowe mosty, wszystkie zawieszone mechanicznie przy pomocy resorów piórowych. Na kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, o rozmiarze 16.00R20. Dodatkowo jazdę w trudnych warunkach drogowych, w tym w szczególności po nawierzchniach piaszczystych, błotnistych czy w śniegu, ułatwia seryjny system centralnego pompowania kół. Taka kompletacja układu napędowego powoduje, że sam samochód wyróżnia się bardzo wysoką dzielnością terenową – mobilnością taktyczną. Aczkolwiek dla zestawu mobilność ta będzie docelowo limitowana przez mobilność sprzęgniętej naczepy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA