REKLAMA

Ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Volat MZKT-750440-010-01 dla BELARUSNEFT Cz.2

W dniu 19 marca 2020 roku nowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy MZKT-750440-010-01 został dostarczony dla Belarusneft. Rozważana jest też perspektywa utrzymania tych relacji i na tej podstawie dostawy kilku kolejnych pojazdów tego typu.

Drugi zasadniczy wyróżnik pojazdu stanowi kabina. Występuje tu dobrze znana i wykorzystywana przez MZKT w innych modelach długa, stalowa, wagonowa, odchylana kabina z ciężarówek MAZ. Przy czym 750440-010 jest pierwszym typem cywilnym z nową stylizacją firmową jej części zewnętrznej. Dotąd ten nowy design pojawił się w premierowym, ujawnionym także w 2016 roku ciężkim militarnym ciągniku siodłowo-balastowym do przerzutu wielotonowej techniki bojowej – MZKT 741351 (8x8). Niemniej ciągnik wojskowy dostał specjalną, przygotowaną od podstaw kabinę militarną, podczas gdy w 750440-010 inne wzornictwo wprowadzono w kabinie dotychczas dostępnej. Tę zmianę przeprowadzono w sposób najprostszy technicznie i najtańszy ekonomicznie, a jednocześnie najbardziej wydajny marketingowo – poprzez zamocowanie innej przedniej atrapy oraz – co musiano już zrobić – innego, specjalnego przedniego zderzaka.

Trzeba obiektywnie przyznać, że ta nowa stylizacja prezentuje się niezwykle nowocześnie, dynamicznie i agresywnie. W niczym nie przypomina nieco siermiężnej stylizacji, zazwyczaj wymuszonej przez dogmat przewagi funkcjonalności nad pięknem, charakterystycznej dla wielu wcześniejszych produktów przedsiębiorstwa, w pierwszym rzędzie wieloosiowych wojskowych transporterów. Przede wszystkim zwraca uwagę ciekawe i umiejętne połączenie przeważających z przodu przetłoczeń o kształtach trapezu i rombu. Narożne deflektory od strony przedniego panelu mają kształt asymetrycznego trójkąta. Na przedniej atrapie dominują: w dolnej partii części środkowej wlot powietrza w kształcie trapezu z grubymi ramionami i czterema poziomymi listwami, u góry zakończony elementem koloru czarnego w kształcie dwóch spłaszczonych trapezów połączonych ze sobą, w tym dolnego odwróconego. Nad tym elementem zamocowano wybrzuszenie – wysunięty panel w wyglądzie łączący dwa trapezy – dolny odwrócony większy i górny mniejszy. Na tym panelu umieszczono stylizowany napis VOLAT wykonany z metalizujących, błyszczących liter. Ponadto z dolnych naroży tego panelu wyprowadzono linie przetłoczeń. Biegną one do dołu na boki, stylistycznie przechodzą przez narożne deflektory i z boków łączą się z liniami poziomych przetłoczeń na dole kabiny.

REKLAMA

Z tą stylistyką panelu współgra stylizacja potężnego, wzmocnionego, wysokiego, stalowego zderzaka. Pośrodku na jego rogach znajdują się prostokątne poziome reflektory. Między nimi poprowadzono przetłoczenie o kształcie ponownie odwróconego trapezu, z dolną listwą na wysokości tych reflektorów, pośrodku grubszą i przeznaczoną na tablicę rejestracyjną. Ta część zderzaka przydaje się w trakcie mycia przedniej szyby bądź wymiany wycieraczek, ponieważ jej dolna i górna listwa mogą wtedy służyć za podesty. Taką rolę stopnia spełnia jeszcze dolne poziome wycięcie pod tym fragmentem, znowuż w kształcie trapezu, z dolną częścią zrobioną ze stali nierdzewnej. Oprócz tego pod reflektorami z boków zlokalizowano małe okrągłe reflektory halogenowe.

Boków kabiny stylistycznie już nie zmieniano, ale za to między osiami drugą i trzecią zainstalowano osłony, z kolei za kabiną dodano przedłużające ją optycznie panele z tworzywa. Oba z boków osłaniają podzespoły zamontowane za kabiną, a ich tylna – pionowa krawędź nieco przypomina asymetryczny trójkąt z górnym ramieniem krótszym i dolnym dłuższym. Przy czym w lewy z tych paneli wkomponowano dwie partie wlotów powietrza do dodatkowej chłodnicy – górną dłuższą z poziomymi listwami i dolną krótszą, cofniętą, z listwami poprowadzonymi ukośnie. Istnieje jednak opcja rezygnacji z tych paneli albo zastosowania paneli z mniejszą liczbą wlotów powietrza do chłodnicy i o innym kształcie.

Ponieważ kabinę tę, ze względu na przeznaczenie samochodu, umieszczono dość wysoko, wchodzi się do niej po trzech stopniach, w tym dolnym uchylnym. Kabinę tę nieco również przesunięto do przodu, wskutek czego wszystkie stopnie są szerokie, co zdecydowanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Wewnątrz bazowo przewidziano miejsca dla dwóch osób – kierowcy i zmiennika. Kierowca siedzi w bardziej komfortowym fotelu o dużym zakresie regulacji. Na wyposażeniu znalazła się także pojedyncza leżanka.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA