REKLAMA

Ciężki terenowy żuraw na podwoziu Tatra

Czeska armia, w odróżnieniu m.in. od polskiej, do przeładunku zaopatrzenia wykorzystuje głównie żurawie z ramionami wysuwanymi teleskopowo, a nie żurawie hydrauliczne o średnim i dużym udźwigu, zamontowane za kabiną.

Producent
Fot. Producent

Dlatego nie dziwi, że Tatra z myślą o niej swego czasu przygotowała odpowiednią propozycję. W formie bazy wykorzystuje ona 4-osiowe, w pełni terenowe podwozie z hybrydowej (cywilno-militarnej) rodziny T815-7 Force, oznaczone symbolem T815-77RR89 38 300 8x8.1R, klasy High Mobility Heavy Duty (HMHD). Zastosowano w nim własny silnik Tatry – 8-cylindrowy, widlasty, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 12,667 litra. Jednostka ta w wydaniu wojskowym spełnia normy czystości spalin Euro 2-Euro 3. Wariant Euro 2 – T3C-928-70 – uzyskuje moc maksymalną 300 kW/408 KM i maksymalny moment obrotowy 1830 Nm przy 1200 obr/min. (wydanie Euro 3 T3C-928-90: 300 kW/408 KM, 2100 Nm przy 1000 obr/min; wydanie Euro 5 T3D-928-30: 325 kW/441 KM, 2100 Nm przy 1100 obr/min). Do przeniesienia napędu służy 10-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa Tatra 10TS180, z systemem zautomatyzowanej zmiany przełożeń. Skrzynia ta współpracuje ze skrzynią rozdzielczą oraz niezależnie zawieszonymi napędowymi półosiami wahliwymi. Półosie te, analogicznie jak centralna rura nośna w podwoziu zamiast tradycyjnej ramy o układzie drabinowym, wchodzą w skład tzw. koncepcji Tatry. Do tego na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie.

Poza tym kabina jest typu militarnego, obniżona, wysunięta do przodu, o płaskich powierzchniach, z mocno pochyloną do tyłu, dzieloną szybą przednią i solidnym, stalowym zderzakiem. Dzięki redukcji wysokości kabiny oraz jej wysunięciu do przodu możliwy staje się przerzut strategiczny samochodu w ładowniach samolotów, od C130 zaczynając. W podstawowej kompletacji występuje kabina krótka, dzienna, którą można zamienić na długą lub wydłużoną, załogową, 5-6-osobową, czterodrzwiową. Wszystkie te odmiany mogą dostać panele zewnętrznego pancerza modułowego i/lub specjalny pancerz siatkowy albo prętowy. W ofercie są również integralnie opancerzone kabiny-kapsuły, powstające wespół z renomowanym izraelskim przedsiębiorstwem Plasan.

REKLAMA

W tej kompletacji Tatrę T815-77RR89 38 300 8x8.1R cechują: rozstaw osi 1950+2860+1450 mm, dopuszczalna masa całkowita 25350 kg i prędkość maksymalna 82 km/h. Zamontowany z tyłu, de facto nad osiami tylnego tandemu, żuraw wyróżniają zaś: zredukowana wysokość (tzw. żuraw niskoprofilowy), ramiona wysuwane teleskopowo, udźwig maksymalny 15500 kg oraz udźwig 3600 kg przy wysięgu 10 m.

Całość tworzy tzw. 8x8 VYSOCE MOBILNÍ TĚŽKÝ JEŘÁB.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA