Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 10

Oshkosh

Dział amerykańskiej korporacji Oshkosh odpowiedzialny za prowadzenie tzw. biznesu militarnego – Oshkosh Defense dysponuje największym w sektorze doświadczeniem w projektowaniu i budowie mega-wieloosiowych terenowych ciężarówek wojskowych.

PLS A1 - Fot.Producent

Głównie dlatego, że – w porównaniu z konkurentami – dostarczył ich najwięcej. Powód tego zalicza się do prozaicznych – firma od dekad zaopatruje w takie warianty największego klienta na nie – różne formacje sił zbrojnych USA. W dodatku w przypadku innych armii takie samochody zajmują niszę, czy nawet niszę w niszy. Tymczasem wojsko amerykańskie zamawia je – w zależności od wydania – w dziesiątkach, setkach czy nawet tysiącach sztuk i wykorzystuje nie wyłącznie jako wybitnie specjalistyczne kompletacje, lecz jako normalny, powszechny kołowy sprzęt szeroko rozumianego wsparcia logistycznego. Co więcej, kontrakty te trafiają właśnie do Oshkosha. W rezultacie, o ile rywale dostarczyli dotąd takie modele w ilościach jednostkowych bądź dziesiątkach sztuk, czy – co najwyżej czeska Tatra niecałe 200 sztuk, o tyle na przestrzeni ostatnich niespełna trzech dekad Oshkosh przekazał ich kilka tysięcy, czyli sam jeden wielokrotnie więcej, niż wszyscy inny producenci razem wzięci.

W 1993 roku z zakładów Oshkosh Defense do US Army zaczęto przekazywać pierwsze auta, w skrócie określone jako PLS, gdzie skrót PLS utworzono z pierwszych liter wyrażenia Palletized Load System, co można przetłumaczyć jako Spaletyzowany System Ładunkowy. Nazwa ta oznacza program dostaw w ramach sieci wojskowego wsparcia logistycznego, w wymiarze transportowym składającej się z ciężarówki – nośnika z integralnym systemem załadunkowym do załadunku i rozładunku, przyczepy oraz demontowalnych nadwozi cargo. Samochód stanowi 5-osiowy wariant 10x10 tzw. ciężkiej ciężarówki taktycznej HEMTT.

PLS Palletized Load System występuje w dwóch podstawowych konfiguracjach, określonych jako konfiguracje zadaniowe (mission configurations): M1074 oraz M1075. M1074 zaopatrzono w hydrauliczny system załadunkowy – hakowy system załadowczy, obsługujący platformy ładunkowe standardu NATO, w pełni wymienne pomiędzy PLS i HEMTT-LHS, analogicznie jak kompatybilne z porównywalnymi systemami w innych najważniejszych armiach Sojuszu, jak brytyjskiej, francuskiej i niemieckiej. Ten system przeładunkowy powstał dla wsparcia, operujących na linii frontu lub w bezpośrednim styku z nią, wysuniętych jednostek wsparcia artyleryjskiego. M1075 wykorzystuje się zaś w połączeniu z przyczepą M1076 i nie otrzymał on żurawia przeładunkowego. Oba te typy wysoce mobilnych taktycznie – o wysokiej dzielności terenowej – pojazdów są przede wszystkim dedykowane do przerzutu środków materiałowych – ładunków różnych rodzajów na duże dystanse, realizacji dostaw na szczeblu operacyjnym, taktycznym i strategicznym oraz innych misji, w zależności od konkretnych wymagań. W systemie PLS stosuje się wiele wariantów znormalizowanych platform ładunkowych. Standardowe platformy, pozbawione boków – bocznych burt służą do transportu palet z amunicją. System ten bowiem odgrywa kluczową rolę jako komponent transportowy w dystrybucji – pełnym logistycznym przerzucie zaopatrzenia tego rodzaju. Niemniej pojazdy mogą też zabierać znormalizowane pojemniki, kontenery, tank-kontenery – kontenery cysterny oraz moduły ze sprzętem inżynieryjnym – wszystkie one mogą być wymieniane niezwykle szybko, ze względu na przyjęte tu w pełni modułowe rozwiązanie. Przykładowo tzw. inżynieryjne moduły misyjne PLS zawierają: M4 – moduł dystrybucji masy bitumicznej, M5 – moduł mobilnej betonomieszarki, M6 – wywrotkę. Uzupełniają je m.in. moduły paliwowy, w tym polowego dystrybutora paliw, czy dystrybutora wody.

Sam samochód klasy tonażowej ciężkiej cechuje się ładownością 16500 kg. Ładunek o dokładnie tej samej masie może zostać zabrany przez przyczepę, specjalnie zaprojektowaną do załadunku palet czy kontenerów, w tym przesuwanych przez urządzenie hakowe z samochodu. Kierowca kontroluje pracę urządzenia załadunkowego bez konieczności opuszczania kabiny – z jej wnętrza – powyższe dotyczy wszelkich wykonywanych operacji, w tym pełnego cyklu pracy urządzenia – posadowienia i zdjęcia platformy/kontenera z ciężarówki oraz przesuwania platform i kontenerów na powierzchni gruntu. Załadunek i rozładunek samego auta trwają około 30 sekund, podczas gdy kombinacji – zestawu z przyczepą ponad 2 minuty.

Seryjnie kabina jest krótka, dzienna, mocno wysunięta do przodu i obniżona, o kształtach specjalnie dobranych pod kątem przygotowania do wykonywania typowo wojskowych misji. Mieści wewnątrz dwie osoby – kierowcę i pomocnika oraz może być wyekwipowana w zewnętrzny pancerz modułowy, dla zwiększenia gwarantowanego stopnia ochrony. Ma dachowy luk ewakuacyjny z zamontowanym karabinem maszynowym do samoobrony. Poza tym ostatnio we wszystkich systemach wsparcia logistycznego PLS wprowadzono oparty na GPS system śledzenia i namierzania (tracking), pracujący w ramach programu PLS-E (Enhanced – zaawansowany). System ten zapewnia dwukierunkową komunikację, koordynację pozycji oraz kompletny nadzór nad wszelkimi kontrolowanymi składowymi, co sami Amerykanie określają jako całkowitą widoczność aktywów.

Źródło napędu samochodów w PLS stanowi silnik wysokoprężny Detroit Diesel 8V92TA, osiągający moc maksymalną 500 KM. W połączeniu z automatyczną skrzynią przekładniową, stałym napędem na ogół osi, centralnym systemem pompowania kół i wyłącznie pojedynczym ogumieniem na kołach powyższe gwarantuje zdolność do pokonywania nawet w stanie w pełni załadowanym praktycznie każdego terenu oraz dotrzymanie kroku – uzyskiwanie praktycznie takiej samej prędkości średniej jak pojazdy gąsienicowe, do wsparcia których dedykowano też zresztą PLS. W dodatku na duże odległości pojazdy mogą być przerzucane militarnymi samolotami C-17 bądź C-5A.

PLS był eksploatowany w warunkach bojowych i misyjnych w Bośni, Kosowie, Afganistanie oraz Iraku. Jego wariantami są:

  • M1120 HEMTT LHS – ciężarówka M977 8x8 cargo, zaopatrzona w hakowy system załadowczy wykorzystany w PLS. W US Army weszła ona do użytku w 2002 roku. System ten opiera się na tych samych platformach transportowych, co PLS, oraz może być sprzęgany z tymi samymi przyczepami typu M1076;

PLS A1 – najnowsza, głęboko zmodernizowana wersja oryginalnych ciężarówek wysokiej mobilności. Wizualnie są one niemal podobne, ale wersja ta zawiera zmienioną, nieco większą opancerzoną kabinę oraz mocniejszy silnik – turbodoładowany Caterpillar C-15 ACERT, rozwijający moc maksymalną 600 KM. US Army zamówiła dużą partię zmodyfikowanych M1074A1 oraz M1075A1.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij