[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 11

Oshkosh Defense Palletized Load System (PLS) A1 M1075A1, analogicznie jak poprzednik, ma za zadanie transport amunicji i innych kluczowych składowych militarnego zaopatrzenia oraz wyróżnia się poprawioną, sprawdzoną zdolnością do realizacji misji zaopatrzeniowych w każdym militarnym otoczeniu systemowym – w każdych warunkach klimatycznych i terenowych, przy operowaniu na linii frontu, w tym bliskiej styczności z wrogiem.

PLS 1 - Fot. Producent

W takim układzie, ze swoją 600-konną jednostką Caterpillar C15, PLS tworzy szkielet – sieć szkieletową systemu zasilania logistycznego i dystrybucji, zapewniając wysoką (niezrównaną) efektywność i wydajność w sferze załadunku, przewozu i rozładunku przemieszczanych pozycji. Zabiera szeroką gamę ładunków i został specjalnie zaprojektowany do samodzielnego załadunku i rozładunku zgodnych z normą ISO platform i kontenerów. Tzw. profil potencjalnych misji podwozia w PLS może zostać rozszerzony o inne ewentualne zastosowania, jak wsparcie budowy i naprawy dróg, straż pożarna – modułowe nadwozia ratownicze i ratowniczo-gaśnicze oraz tzw. składowe budowlane. W tym ostatnim przypadku kwestia odnosi się do integracji z Inżynieryjnymi Modułami Misji EMMs (Engineering Mission Modules), wliczając w to mobilną betonomieszarkę, modułowy polowy dystrybutor paliwa, dystrybutor wody, moduł dystrybucji masy bitumicznej czy wywrotkę. Zaprojektowany, by uzyskać ten sam wysoki poziom wydajności jak PLS, moduł EMMs na pojeździe występuje jak każdy inny kontener, ale ma możliwość podłączenia (integracji) do systemów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych auta. Bez potrzeby opuszczania kabiny operator może dokonać pełnego cyklu załadunku albo rozładunku w czasie poniżej jednej minuty, z kolei ciężarówki i przyczepy w czasie poniżej pięciu minut, co podnosi efektywność realizowanych misji oraz bezpieczeństwo obsługi poprzez mniejsze obciążenie personelu i niższe zagrożenia dla niego. Jednocześnie PLS M1074A1 cechuje się tymi samymi osiągami, w tym rodzajem silnika, oraz zdolnością do sprostania nawet najbardziej wymagającym zadaniom i wyzwaniom transportowym, ale został pozbawiony hakowego systemu załadowczego. Przewozi ładunki na demontowalnych płaskich paletach cargo bądź wewnątrz kontenerów ISO o wymiarach w stopach 8x8x20.

REKLAMA

Z czysto militarnego punktu widzenia bazowe wyróżniki PLS A1/M1075A1 PLS – Spaletyzowanego Systemu Ładunkowego są następujące. Hydrauliczny System Przeładunkowy LHS (Hydraulic Load Handling System) wykazuje zdolność do samozaładunku oraz rozładunku platform i kontenerów o masie/ładowności 16,5 tony amerykańskiej (14969 kg). W efekcie zbędna staje się potrzeba korzystania z zewnętrznych urządzeń przeładunkowych, takich jak żurawie, suwnice, kalmary czy wózki widłowe. Zestaw ciężarówki i przyczepy przy pełnej dopuszczalnej masie całkowitej - przemieszczając demontowalne platformy bądź kontenery – bez problemu może operować na 30-stopniowych wzniesieniach. Możliwy pozostaje też przerzut strategiczny w ładowniach samolotów C-5A oraz C-17. Napęd pochodzi do 15,2-litrowego, 600-konnego silnika Caterpillar ACERT C15, stanowiącego dzisiaj w armii amerykańskiej podstawowe źródło napędu w tej kategorii. Za przeniesienie napędu odpowiadają: w pełni automatyczna, 6-biegowa skrzynia przekładniowa Allison 4500SP oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Oshkosh serii 36000. Osie z przodu to niezależnie zawieszone półosie zawieszenia Oshkosh TAK-4 z ramionami AxleTech, blokadami mechanizmów różnicowych i zwolnicami w piastach kół. Z tyłu natomiast postawiono na osie – dwustopniowe mosty AxleTech z blokadami mechanizmów różnicowych i zawieszeniem Hendrickson RT400. Hamulce AxleTech są bębnowe, a trzy z pięciu osi – pierwsza, druga i piąta dostały funkcję skrętu dla poprawy manewrowości, w tym zmniejszenia promienia skrętu. Układ elektryczny 24 V/260 A z przełącznikami (1) 12 V/10 A i (2) 24 V/20 A w kabinie oraz z centralnym wyłącznikiem tego układu. Oświetlenie ze wszystkich stron oraz oświetlenie do jazdy w zaciemnieniu blackout wykorzystuje diody LED. Kabina jest 2-osobowa. Masy i wymiary to: masa własna – wraz z platformą ładunkową – 53000 lbs./24040 kg, dopuszczalna masa całkowita (GVWR) 86000 lbs./39009 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu (GCWR) 135500 lbs./61462 kg, długość 425 in./10795 mm bez platformy i 445 in./11303 mm z platformą, szerokość 99 in./2517 mm, wysokość 129 in./3277 mm, wysokość powierzchni ładunkowej – w stanie w pełni załadowanym – 67 in./1742 mm, rozstaw kół 76 in./1930 mm, rozstaw osi 225 in./5715 mm. Ponadto prędkość maksymalna równa się 62 mph/100 km/h, na wszystkich kołach założono pojedyncze bezdętkowe ogumienie z bieżnikiem terenowym Michelin 16.00 R20 XZLT (10 opon plus zapasowa), 186-galonowy/704-litrowy zbiornik paliwa na drogach o nawierzchni utwardzonej zapewnia zasięg przynajmniej 300 mil/483 km, centralny system pompowania kół ma cztery ustawienia wstępne, z kolei głębokość brodzenia określono na 48 in./1219 mm.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij