[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 12

Oprócz jednostek US Army analogiczne 5-osiowe odmiany trafiają na stan innej formacji sił zbrojnych tego państwa – Korpusu Piechoty Morskiej USA – US Marine Corps.

LVSR MKR 18 Cargo - Fot. Producent

 W 2006 roku wybrał on Oshkosha i jego rodzinę LVSR (Logistic Vehicle System Replacement – Logistyczny Pojazdowy System Wymienny) w kategorii taktycznych ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej jako następcę dla floty wiekowych ciężarówek Oshkosh seria Mk.48, wprowadzonych do użytku w 1985 roku i wówczas stanowiących w tej klasie podstawę floty logistycznej USMC. Ten nowy pojazd wojskowy był opracowany przez Oshkosh Truck Corporation i w sferze koncepcji pozostawał podobny do eksploatowanego przez US Army Palletized Load System (PLS). Ogólne zamówienie USMC opiewało na ponad 2000 tych ciężkich, wysoce mobilnych środków transportu taktycznego, włączając w to różne warianty. Pierwsze egzemplarze z produkcji seryjnej zostały dostarczone w 2009 roku. We wrześniu tego samego roku auta te po raz pierwszy wysłano do Afganistanu.

Generalnie Amerykanie zamówili trzy bazowe wydania tego 5-osiowego modelu:

  • wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego MKR15 wrecker;
  • ciężki ciągnik siodłowy MKR16 (tractor truck);
  • ciężki transporter logistyczny – transporter ładunków MKR18 cargo carrier.

Dokładnie dostawy wyniosły 2022 sztuki o wartości około 965,78 mln USD, w tym 1505 MKR18 cargo, 355 MKR16 oraz 162 MKR15. Wszystkie powstały w oparciu o tę samą podstawę konstrukcyjną – składają się z tych samych bazowych komponentów, a jedyne zasadnicze różnice między nimi wynikają z ich odmiennych funkcji, stanowiących pochodną wprowadzonej zabudowy i tym samym bazowego zestawu zadań przewidzianych do wykonania. Praktycznie jest to więc ten sam samochód, tworzony przez te same podzespoły, ale w trzech różnych wydaniach docelowych: ciągnika siodłowego, wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego oraz ciężkiego transportera logistycznego – kołowego wozu wsparcia logistycznego.

W zakresie doboru części Oshkosh LVSR zawiera wiele tych samych elementów z przemysłu motoryzacyjnego, co ciężarówka klasy tonażowej ciężkiej Oshkosh MTVR. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy, z podłużnicami i poprzeczkami. Napęd pochodzi wyłącznie od standardowego i jedynego w całej serii LVRS silnika Caterpillar C15 – rzędowego, 6-cylindrowego, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 15,2 litra, mocy maksymalnej 600 KM przy 1800 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2508 Nm przy 1200 obr/min. Jednostka ta została umiejscowiona pod i za kabiną – taki układ redukuje bowiem wysokość auta, przez co ułatwia jego przerzut strategiczny innymi gałęziami transportu. Poza tym taki projekt – schemat przyczynia się do wzrostu stopnia ochrony chłodnicy poprzez mniejsze narażenie jej na negatywne oddziaływanie piasku czy błota bądź ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Za przeniesienie napędu odpowiada 7-biegowa, w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa Allison 4700 SP/7 ze sprzęgłem hydrokinetycznym, współpracująca z jednobiegową skrzynią rozdzielczą Oshkosh serii 35000, stale przekazującą napęd na przód. Wszystkie mosty są niezależnie zawieszone – w zawieszeniu dwóch przednich występują sprężyny śrubowe, trzech tylnych elementy hydrauliczne. To niezależne zawieszeniu kół typu TAK-4 stanowi własny wyrób Oshkosha i przyczynia się do zdecydowanej poprawy trakcji terenowej oraz komfortu jazdy – drgania są w mniejszym stopniu przenoszone do kabiny i mniej negatywnie oddziałują na załogę i przewożony ładunek, a nawet trudny teren da się pokonać z wyższą prędkością.

REKLAMA

REKLAMA

Na zachowanie bardzo wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej wpływają jeszcze: wyłącznie pojedyncze, bezdętkowe ogumienie na kołach o rozmiarze 16,00R20, z bieżnikiem terenowym – typ Michelin XZL oraz centralny system pompowania kół Central Tire Inflation System (CTIS). 10 opon na kołach uzupełnia 11 – zapasowa. Ogólnie, dzięki mocnemu silnikowi, właściwej kompletacji układu przeniesienia napędu z napędzanymi wszystkimi osiami – formuła 10x10 oraz niezależnemu zawieszeniu pojazd nie ma najmniejszego problemu z pokonywaniem nie tylko trudnego terenu, ale i nawierzchni piaszczystych, błotnistych czy pokrytych nawet grubą warstwą śniegu. Generalnie LVSR zachowuje dobrą mobilność terenową w każdych warunkach drogowych.

Jednocześnie, oprócz wysokiej mobilności taktycznej, zapewniono relatywnie dobrą manewrowość, pomimo dość dużej długości oraz aż pięciu osi. W tym celu przy skręcie skręcane koła osi pierwszej i drugiej ustawiane są przeciwbieżnie w stosunku do także skręcanych kół osi czwartej i piątej. Dzięki temu zmniejszeniu ulega promień skrętu oraz łatwiej da się zawracać czy skręcać, szczególnie na ograniczonej przestrzeni. Sam skręt jest tu realizowany mechanicznie, nie elektronicznie.

Zgodnie z wymaganiami USMC wszystkie Oshkosh LVSR muszą być w stanie spełniać specyficzne wymogi operacyjne tej formacji, w tym nadawać się do obsługi misji ekspedycyjnych realizowanych na całym świecie. Ten wachlarz bazowych warunków zawiera:

  • zdolność do działania na asymetrycznym polu walki, co oznacza opancerzenie minimum kabiny;
  • dostosowanie do przerzutu strategicznego innymi gałęziami transportu;
  • zdolność do pokonywania z marszu – bez przygotowania przeszkód wodnych o głębokości 1,5 m.

Dlatego po pierwsze ciężarówka otrzymała krótką, dzienną, nieco wysuniętą do przodu, obniżoną kabinę, zaprojektowaną – jak to określono – dla większej przeżywalności załogi. Kabina ta powstała bowiem jako fabryczna integralnie opancerzona z pancernych blach i szkła, uzupełnionych o specjalne fotele załogi, absorbujące energię wybuchu min. Standardowy pancerz i tym samym podstawowy poziom ochrony balistycznej da się zwiększyć poprzez założenie paneli zewnętrznego pancerza modułowego, dobieranego już elastycznie przez zamawiającego w zależności od jego potrzeb. Za dostawy składowych pancerza odpowiadała wyspecjalizowana w tej dziedzinie izraelska firma Plasan.

Wewnątrz kabina mieści bazowo kierowcę i jednego pasażera. Na jej dachu da się zamontować manualnie lub zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie dla karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm albo 40-milimetrowego granatnika. Elementy te przeznaczono do samoobrony. W przypadku stanowiska sterowanego manualnie i obsługiwanego przez członka załogi istnieje opcja instalacji zewnętrznych osłon pancernych.

W kwestii dostosowania do wykonania rzutu strategicznego rodzina LVSR nadaje się do przewozu w ładowniach ciężkich samolotów, takich jak C-5A Galaxy oraz C-17 Globemaster III. Dla ułatwienia tego przewozu wysokość ciężarówki da się zredukować o 50 cm. Poza tym, po dodatkowym dopasowaniu, może być przemieszczana w ładowniach samolotów C-141 Starlifter. Głębokość brodzenia – bez przygotowania – określono zaś na 1,52 m – 1524 mm/60 in, co oznacza bezproblemową możliwość brania z marszu większości brodów.

Wszystkie LVSR mają w standardzie szerokość 98 in./2489 mm, rozstaw kół 81 in./2057 mm, 166-galonowy/628-litrowy zbiornik paliwa, na drogach o nawierzchni utwardzonej zapewniający minimum 300-milowy/483-kilometrowy zasięg, mogą pokonywać przeszkody pionowe o wysokości 600 mm i rowy o szerokości 2500 mm oraz osiągają prędkość maksymalną 65 mph/105 km/h. Ponadto wszystkie zaopatrzono w Command Zone, czyli zintegrowany system kontroli i diagnostyki, bez najmniejszego problemu i wygodnie prowadzący monitoring kluczowych komponentów oraz dostarczający na ich temat niezbędne dane.

Ogólnie 600-konny silnik, wraz z niezależnym, sprawdzonym w warunkach bojowych zawieszeniem TAK-4 i zintegrowanym systemem Command Zone czynią z LVSR wysoce elastyczne i efektywne narzędzie w zabezpieczeniu logistycznym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij