[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 13

Spośród tych trzech wariantów – ciężkiego transportera logistycznego, ciągnika siodłowego oraz wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego – w największej liczbie zamówiony został ten pierwszy, oznaczony symbolem MKR18 – LVSR MKR18 Cargo Vehicle/Cargo Logistics.

LVSR MKR 18 Cargo - Fot. Producent

 Ten tzw. cargo carrier – transporter ładunków stanowi wydanie LVSR zaopatrzone w zintegrowany hakowy system załadowczy Multilift, przeznaczony do obsługi – załadunku, przewozu i rozładunku znormalizowanych kontenerów i platform o długości do 20 stóp (6 m), zgodnych ze standardami NATO, zarówno na sam samochód, jak i na sprzęgniętą z nim przyczepę. Operacje te są wykonywane przez zestaw samodzielnie, bez konieczności otrzymywania wsparcia ze strony zewnętrznych urządzeń przeładunkowych. Maksymalną masę zabieranego kontenera lub palety określono na 22,5-tony/45,000 lb.(20411-20412 kg) przy operowaniu po drogach utwardzonych oraz 16.5-tony (14969 kg) podczas pokonywania trudnego terenu. System wyróżnia się zatem ładownością wystarczającą do obsługi praktycznie każdego dedykowanego ładunku – w granicach możliwości technicznych, w zależności od wymagań danej misji czy rozwoju sytuacji taktycznej. W tym kontekście wymieniane są m.in. tzw. kontenery cysterny – tank-kontenery do paliw bądź wody, kontenery/palety z amunicją czy innym ładunkiem, elementy mostów towarzyszących oraz sprzęt wspomagający. Generalnie zestaw służy do przemieszczania ciężkiego sprzętu inżynieryjnego i wyposażenia bojowego, żywności, materiałów pędnych oraz innych ładunków skonteneryzowanych albo spaletyzowanych. Wszystkie adaptery oraz oprzyrządowanie dla urządzenia hakowego są przewożone na aucie, co, niezależnie od warunków, przekłada się na uzyskanie niezwykle szybkiej zdolności operacyjnej – możliwości realizacji prac przeładunkowych.

Dostawy pierwszych egzemplarzy pochodzących z produkcji seryjnej rozpoczęły się w 2009 roku.

Oshkosh Defense LVSR MKR18 Cargo Vehicle cechują: masa własna 53700 lbs./24358 kg, dopuszczalna masa całkowita (GVWR) 106000 lbs./48081 kg, długość 431 in./10947 mm, rozstaw osi 223 in./5664 mm, wysokość 139 in./3531 mm, wysokość zredukowana do przerzutu lotniczego 102 in./2591 mm, wysokość pokładu ładunkowego 64 in./1626 mm z kontenerem standardu ISO oraz 65 in./1651 mm z platformą.

Drugą najliczniej zakontraktowaną wersją pochodzącą z rodziny LVRS był ciągnik siodłowy, oznaczony symbolem MKR16 i określany jako do ciągnięcia ciężkich ładunków dla floty klasy ciężkiej (Heavy-Duty Hauling For The Heavy Fleet). W 2011 roku USMC zamówił 200 takich aut, a pierwsze ich seryjne egzemplarze miały trafić do tego odbiorcy jeszcze w tym samym roku. Jednak ze względu na opóźnienia dostawy rozpoczęły się rok później – w 2012 roku. W USMC zastępują one starszy wyrób Oshkosha – Mk.48/16

LVSR MKR16 bazowo występuje z naczepą M870A2. Na drogach o nawierzchni utwardzonej maksymalna masa zabieranego ładunku może dochodzić do 45000 kg. Zazwyczaj tymi zestawami są przewożone ciężki sprzęt wojskowy, pojazdy bojowe i inżynieryjne oraz inne ładunki – w granicach możliwości technicznych. Samochód ten tworzy część nowego systemu floty logistycznej USMC oraz, dzięki swojej wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej, może operować po bezdrożach. Co więcej, w połączeniu z naczepą ciężkie ładunki również mogą być przemieszczane nawet w trudnych warunkach drogowych, w tym po bezdrożach.

REKLAMA

REKLAMA

Krótka, dzienna kabina w standardzie mieści dwie osoby – kierowcę i pomocnika, a opcjonalnie da się wprowadzić trzecie, środkowe siedzenie. Maksymalny nacisk na 3,5-calowe siodło Holland Kompensator 3.5 in./89 mm może dochodzić do 50630 lbs./22965 kg. Masa własna wynosi 49800 lbs./22589 kg, dopuszczalna masa całkowita (GVWR) 101000 lbs./45813 kg, dopuszczalna masa całkowita zestawu (GCWR) 175000 lbs./79379 kg, długość 416 in./10566 mm, wysokość 122 in./3099 mm, wysokość zredukowana do przerzutu lotniczego 102 in./2591 mm oraz rozstaw osi 214 in./5436 mm. Do samoewakuacji bądź wciągania na naczepę uszkodzonego czy zepsutego sprzętu służy wciągarka DP, z wyprowadzeniem liny przez naczepę, o maksymalnej sile uciągu 60000 lbs./27216 kg. Do tego dochodzi wciągarka z wyprowadzeniem liny z boku, o maksymalnej sile uciągu 10000 lb./4536 kg.

W najmniejszej liczbie USMC zakontraktował wersję ciężkiego kołowego wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego, oznaczonego jako MKR15 wrecker. Wstępne zamówienie na nie napłynęło w 2011 roku i dotyczyło blisko 70 sztuk. Pierwsze egzemplarze produkcyjne trafiły do odbiorcy w 2012 roku.

W zakresie swojego bazowego wykorzystania MKR15 pełni funkcje analogiczne, jak pojazd, który zastępuje, czyli Oshkosh Mk.48/15, i są to funkcje zbliżone do większości sprzętu tej klasy. Przy czym, co trzeba podkreślić, ze względu na zadania realizowane przez USMC, Amerykanie postawili przed nim szereg dość wysokich wymagań co do m.in. wykonywanych prac, w tym gotowości do prowadzenia pomocy technicznej na asymetrycznym polu walki, udzielania szerokiego spektrum wsparcia w sferze przeglądów i napraw, w tym w warunkach polowych, oraz przygotowania do podnoszenia i holowania relatywnie ciężkich jednostek taboru. Dlatego podstawowe zadanie Oshkosh LVSR MKR15 polega na prowadzeniu misji wsparcia i ewakuacji należącej do USMC floty ciężkich terenowych – o wysokiej mobilności taktycznej ciężarówek LVSR 10x10. Niemniej jednocześnie, ze względu na wymóg zachowania wysokiej interoperacyjności i elastyczności eksploatacyjnej, MKR15 dopasowano do prowadzenia napraw i ewakuacji w każdych warunkach terenowych i klimatycznych. W efekcie może zapewniać skuteczne niezbędne wsparcie innym kołowym i gąsienicowym pojazdom logistycznym oraz bojowym, takim jak przedstawiciele serii HMMWV, serii FMTV, 5-tonowe M809, serii M939, serii LVS, serii MTVR. Może udzielać wsparcia technicznego oraz ewakuować sprzęt uszkodzony, niemobilny, przewrócony, zablokowany czy ugrzęźnięty w błocie lub bagnie. M.in. może, na co zwrócono dużą uwagę już na etapie koncepcyjnym, podnosić i holować wozy klasy MRAP. Maksymalna masa takich holowanych wozów podczas pokonywania nawierzchni utwardzonych może dochodzić do: przy holowaniu w tzw. pozycji płaskiej 110000 lbs./45000-50000 (49895) kg, przy holowaniu w pozycji podniesionej i ciągniętej 96000 lbs./43545 kg. Uszkodzone lub inaczej unieruchomione pojazdy są holowane i zawieszone w tzw. pozycji częściowo podniesionej – półpodniesionej. Holowanie może się odbywać za pomocą holów sztywnych lub elastycznych do warsztatów polowych, innych wskazanych punktów – składnic bądź warsztatów stacjonarnych. Do tego istnieje możliwość sprzęgania do tylnego zaczepu holowniczego przyczep o masie całkowitej do 24040 kg. Ponadto zakres potencjalnego wykorzystania zdecydowanie podnosi fakt, że zastosowany żuraw o relatywnie znacznym udźwigu da się też wykorzystywać – w granicach możliwości technicznych – do podnoszenia innych ładunków, takich jak zasobniki, platformy, palety czy kontenery z różnorodnym wyposażeniem i ekwipunkiem. Centralnie zamontowany żuraw Iowa Molding Tool Co. Inc. pozwala na podnoszenie platform (cargo deck) 8 ft./2.5 m o masie do 10000 lbs/4536 kg na podczepieniu – przy użyciu zintegrowanych zawiesi oraz blokad ISO. Żuraw ten cechuje się dokładnie maksymalnymi udźwigami przy następujących wysięgach: 18000 lbs./8165 kg przy 11 ft./3 m, 10000 lbs./4536 kg przy maksymalnym wysięgu 20 ft./6 m. Dodatkowo na stanie znajdują się trzy wciągarki: dwie ewakuacyjne – każda o sile uciągu 39000 lbs./17690 kg (łącznie ponad 35000 kg) i z linami o długości 98 m oraz zamocowana z przodu, dedykowana do samoewakuacji, o sile uciągu 20000 lbs./9072 kg. Do stabilizacji samochodu w trakcie pracy wciągarek albo żurawia służą: tylne opuszczane hydraulicznie ramię podporowe – tzw. kotwica 60 RCI – 78000 lb./35380 kg – stabilizujące w gruncie oraz cztery rozstawiane na boki podpory – po dwie na każdą stronę.

Oshkosha MKR15 wyróżniają: masa własna 67600 lbs./30663 kg, dopuszczalna masa całkowita (GVWR) 101000 lbs./45813 kg, długość 458 in./11633 mm, wysokość 122 in./3099 mm, wysokość zredukowana 102 in./2591 mm i rozstaw osi 214 in./5436 mm.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij