[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 14

Ostatnio Oshkosh opracował zaś silniejsze wydanie ciężkiego terenowego wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego.

MMRS - Fot.Producent

W znacznym stopniu pozostaje ono zbliżone do MKR15, ale ma również żuraw o większym udźwigu oraz powinno sprostać szerszemu spektrum wyzwań i zagrożeń charakterystycznych dla współczesnego, nierzadko asymetrycznego pola walki. Pojazd ten nazywa się Oshkosh Multi-Mission Recovery System – Wielozadaniowy (Wielomisyjny) System Ewakuacyjny, w skrócie MMRS. Powstał jako całkowicie prywatne przedsięwzięcie tego podmiotu, bez wcześniejszego zamówienia ze strony choćby amerykańskich sił zbrojnych. Jako główne cele przy przygotowywaniu tego wariantu projektanci przyjęli:

  • dalej poprawioną mobilność taktyczną – dzielność terenową;
  • wysoką przeżywalność na głównie asymetrycznym współczesnym polu walki;
  • zapewnienie możliwości ewakuacji, nawet w trudnych warunkach drogowych/terenowych i w warunkach bojowych, wszystkich pojazdów kołowych i lżejszych gąsienicowych znajdujących się na stanie rodzimych sił zbrojnych;
  • stworzenie kompleksowego i kompletnego systemu wsparcia ewakuacyjnego, optymalizującego prowadzenie dedykowanych działań w dzisiejszych wymagających misjach wsparcia.

Przede wszystkim pojazd ten uzyskuje ponadprzeciętne osiągi, zarówno jeśli kwestia dotyczy samego nośnika – podwozia, jak i całości – pełnego samochodowego terenowego systemu ewakuacji i ratownictwa technicznego. W 2014 roku powstał jedynie prototypowy egzemplarz demonstracyjny, a później nie pojawiły się żadne zamówienia, co oznaczało brak produkcji seryjnej.

Konstrukcyjnie ten ciężki terenowy wieloosiowy samochód ewakuacji i ratownictwa technicznego opiera się na innym analogicznym wyrobie Oshkosha – sprawdzonej w różnych warunkach eksploatacji, w tym w konfliktach asymetrycznych, ciężarówce klasy tonażowej ciężkiej o wysokiej mobilności taktycznej – platformie Oshkosh LVSR 10x10 (heavy high mobility truck). Ciężarówki te są już eksploatowane przez US Marine Corps. Formacja ta wykorzystuje dokładnie wariant ewakuacji i ratownictwa technicznego, oznaczony jako MKR15 wrecker. Także bazuje on na 10x10 LVSR, ale, ze względu na niższy udźwig żurawia, zachowuje mniejsze zdolności przeładunkowe. Do tego dochodzi kilka innych zasadniczych odmienności.

Sam nośnik ma doskonałą mobilność taktyczną – bardzo wysoką dzielność terenową, stanowiącą pochodną przede wszystkim budowy oraz kompletacji układu napędowego i podwozia, w tym połączenia mocnego silnika, niezależnego zawieszenia i tylko pojedynczego ogumienia. Napęd pochodzi od rzędowego, 6-cylindrowego silnika Caterpillar C15 o pojemności 15,2 litra. Jednostka ta dostała turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego oraz uzyskuje moc maksymalną 600 KM. Wybrano ją nieprzypadkowo – jest bowiem stosowana w całej gamie Oshkosh LVSR. Do przeniesienia napędu przeznaczono 7-biegową, automatyczną skrzynię przekładniową Allison ze sprzęgłem hydrokinetycznym oraz 1-biegową skrzynię rozdzielczą Oshkosh. Dzięki temu auto zawiera wiele tych samych motoryzacyjnych kluczowych komponentów, co seria ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej Oshkosh MTVR, wykorzystywana przez US Marine Corps. Napędzane są wszystkie osie – układ 10x10. Zawieszenie tych osi tworzy system w pełni niezależnego, własnego zawieszenia Oshkosh TAK-4, ze swojej strony też przyczyniający się do zapewnienia ciężarówce ponadprzeciętnej dzielności terenowej, w tym niezrównanych charakterystyk w trakcie pokonywania nawet trudnego terenu. M.in. dochodzi do mniejszego przenoszenia drgań z podłoża do kabiny i na skrzynię ładunkową, a przeszkody da się przejeżdżać z wyższą prędkością.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowa rola tego pojazdu polega na prowadzeniu działań ewakuacji i ratownictwa technicznego innych pojazdów – uszkodzonych, unieruchomionych, zablokowanych, ugrzęźniętych w błocie lub bagnie oraz przewróconych. Co więcej, dzięki swoim parametrom MMRS może ewakuować typowe pojazdy minoodporne klasy MRAP, największe kołowe taktyczne pojazdy wykorzystywane przez amerykańskie siły zbrojne oraz bojowe pojazdy gąsienicowe, przy czym maksymalna masa tych ewakuowanych – ciągniętych jednostek taboru nie powinna przekraczać 45000 kg. Dodatkowo MMRS może zapewniać wsparcie techniczne w zakresie przeglądów serwisowych, a sama ewakuacja – holowanie może być prowadzone do polowych lub stacjonarnych warsztatów oraz punktów serwisowo-naprawczych.

Do realizacji działań ewakuacyjnych w pierwszym rzędzie służy trzysekcyjny – z ramionami wysuwanymi teleskopowo – żuraw hydrauliczny Jerr-Dan 50-ton o maksymalnym udźwigu ponad 45000 kg – dokładnie 45359 kg oraz maksymalnym wysięgu 12,5 m. Ponieważ zamontowano go na obrotowej platformie, może dokonywać pełny obrót o kąt 360º. Ponadto może podnieść ładunek o masie aż 34000 kg. Przy maksymalnym wysięgu maksymalna masa podnoszonego ładunku może dochodzić do 7700 kg. Wartości udźwigu przy poszczególnych wysięgach w promieniu działania od pojazdu równają się dokładnie: 75000 lbs/34019 kg przy 13 ft./4 m, 67000 lbs./30391 kg przy 17 ft./5.2 m, 57600 lbs/26127 kg przy 20 ft./6.1 m, 22800 lbs./10342 kg przy 32 ft./9.8 m oraz 17000 lbs/7711 kg przy 41 ft./12.5 m. Co więcej, na końcu ostatniego z ramion zamocowano dwie żurawiowe wciągarki do ewakuacji, o stałej sile uciągu 40000-funtów/18144 kg każda. Uzupełniają je wciągarki zasadnicze, dedykowane do samoewakuacji bądź ewakuacji innych pojazdów, o stałej sile uciągu 50000 funtów/22680 kg każda. Wszystkie wciągarki mogą być sterowane zdalnie z zewnątrz oraz z wnętrza opancerzonej kabiny. Trzeba dodać, iż istnieje możliwość wykorzystania wciągarek głównych do pracy zarówno z przodu, jak i z tyłu auta, oraz, że ponieważ wciągarki te są urządzeniami o stałej sile uciągu liny to, bez względu na poziom rozwinięcia liny, siła uciągu na końcu tej liny zawsze będzie jednakowa.

REKLAMA

Sam żuraw może służyć – w granicach swoich możliwości technicznych – nie tylko do prowadzenia klasycznych działań ewakuacyjnych, ale i wykonywania typowego przeładunku palet, kontenerów, zasobników czy innych ładunków w bazach przeładunkowych, magazynach albo składach polowych. Operowanie tym żurawiem – analogicznie jak w przypadku wciągarek – może się odbywać z dwóch lokalizacji – tzw. dualne sterowanie i kontrola wyposażenia: zdalnie z zewnątrz oraz z wnętrza opancerzonej kabiny. Dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa w trakcie wykonywania operacji ewakuacyjnych albo przeładunkowych na wyposażeniu znajdują się: cztery wysuwane ramiona – dwa z przodu i dwa z tyłu oraz tylna duża opuszczana podpora. Ich rola polega na zagwarantowaniu stabilizacji w trakcie pracy żurawia czy wciągarek. Ramiona boczne mogą być wysuwane na maksymalne odległości: z przodu – 224 in./5.7 m, z tyłu – 231 in./5.9 m. Natomiast tylna podpora stabilizująca jest sterowana hydraulicznie: generowany nacisk wynosi do 78000 lb./35380 kg.

Na nawierzchniach utwardzonych Oshkosh MMRS może holować pojazdy o maksymalnej masie do 47600 kg, gdyż zaopatrzono go w hole sztywne i niesztywne. Uszkodzone lub unieruchomione pojazdy są ciągnione w położeniu zawieszonym.

Ogólnie, jak wskazuje firma, połączenie napędu na wszystkie osie i systemu niezależnego zawieszenia Oshkosh TAK-4 nie tylko skutkuje zdecydowanie lepszą trakcją w trudnych warunkach oraz dalej podwyższoną mobilnością, ale i przekłada się na poprawę w wykonywaniu działań ewakuacyjnych, w tym przy holowaniu niesprawnych jednostek taboru nawet w warunkach bojowych do daleko położonych punktów docelowych.

Oshkosh MMRS ma dopuszczalną masę całkowitą – przy poruszaniu się po drogach o nawierzchni utwardzonej – 105000 lbs./47627 kg oraz może tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej (GCWR) 210000 lbs./95254 kg. Jego długość to 462 in./11735 mm, szerokość 99.1 in./2517 mm, wysokość 141 in./3581 mm, rozstaw kół 80.7 in./2050 mm, prędkość maksymalna 49 mph/78.9 km/h, zdolność pokonywania wzniesień 60%, a maksymalny przechył boczny 30%. 200-galonowy (757 l) zbiornik paliwa na drogach o nawierzchni utwardzonej pozwala na uzyskanie zasięgu o wartości 400 mil/644 km. Bez specjalnego przygotowania samochód może też pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 60 in./1524 mm, przeszkody pionowe o wysokości 600 mm i rowy/okopy o szerokości 2500 mm oraz nadaje się do przerzutu lotniczego w ładowniach samolotów takich jak C-17 Globemaster III i C-5A Galaxy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij