[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 15

Konstrukcje ze Wschodu
Oprócz trzech przedsiębiorstw europejskich i amerykańskiej korporacji terenowe, 5-osiowe ciężarówki wojskowe proponują wytwórcy ze Wschodu.

BAZ 69096 - Fot. Producent

Największym doświadczeniem w ich budowie wykazują się podmioty pochodzące z byłego ZSRR.
Od pewnego czasu jednak analogiczne warianty powstają w państwach azjatyckich, takich jak Iran, Indie i Chiny. Ich budowa tam wynika przede wszystkim z rozwoju arsenału rakietowego, w przypadku którego takie właśnie modele pełnią rolę idealnego nośnika kołowego. Kwestia w szczególności dotyczy ciężkich rakiet systemów przeciwlotnicznych oraz rakiet balistycznych. Oczywiście zwraca się uwagę i na pozostałe możliwe potencjalne zastosowania, jak w roli bazy dla systemów radarowych albo ciężkich transporterów wsparcia logistycznego, ale funkcje te należy tu uznać za wybitnie uzupełniające. W krajach azjatyckich takie wydania 5-osiowe – jak dotychczas – są bowiem przygotowywane zasadniczo w ramach projektów związanych z rozwojem broni rakietowej.

REKLAMA

ZSRR – Rosja
5-osiowe ciężkie samochody terenowe opracowano w Związku Radzieckim i Rosji. KZKT-Rusich 8014 ma układ napędowy 10x10, ładowność maksymalną 40000 kg oraz w charakterze źródła napędu 475-konny silnik Cummins lub silnik TMZ.
Pozostałe jego kluczowe wyznaczniki to prędkość maksymalna 60 km/h, brodzenie – zdolność pokonywania przeszkód wodnych o głębokości 1,1 m i dopuszczalna masa całkowita 66000 kg.
Oficjalnie pojazd powstał jako nośnik specjalistycznych zabudów w sektorze petrochemicznym.
Do innych, już typowo wojskowych rosyjskich propozycji tej kategorii należy BAZ-69096 10x10, zbudowany w Briańskich Zakładach Motoryzacyjnych (Брянский Автомобильный Завод – Bryansk Automobile Plant) i pokazany oficjalnie na początku tej dekady, m.in. w 2011 roku w trakcie prezentacji systemu obrony przeciwlotniczej Ałmaz-Antey 40R6/S-400 Triumf.
Ten klasyczny militarny środek transportu o wysokiej mobilności taktycznej ma służyć w zabezpieczeniu logistycznym dywizjonów wyposażonych w nowy rosyjski system obrony powietrznej dalekiego zasięgu S-500.
Konstrukcyjnie wywodzi się on z cywilnego, 5-osiowego, de facto hybrydowego - militarno-cywilnego podwozia specjalnego BAZ-69096, dedykowanego jako nośnik wielu specjalistycznych nadwozi – specjalnego wyposażenia o masie do 33000 kg, w różnych warunkach klimatycznych oraz terenowych.
Cechuje go masa własna ponad 21000 kg, co przy ładowności na poziomie 33000 kg oznacza dopuszczalną masę całkowitą równą 54300 kg.
Źródło napędu stanowi 8-cylindrowy, widlasty silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem – typ 8V90, spełniający normę czystości spalin Euro 3.
Uzyskuje on moc maksymalną 345,5 kW/470 KM i maksymalny moment obrotowy 1860 Nm.
Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe sprzęgło ЯМЗ-184-01, mechaniczna, 9-biegowa (9 do przodu i 1 wsteczny), dwuzakresowa skrzynia przekładniowa ЯМЗ-2393-10 oraz skrzynia rozdzielcza.
Zawieszenie wszystkich osi jest niezależne, wykorzystujące m.in. amortyzatory przy każdym kole.
Ramę podwozia – o tradycyjnym układzie drabinowym – tworzą poprzeczki oraz potężne – bardzo wysokie masywne podłużnice.
Kabina jest krótka, dzienna, mocno wysunięta do przodu – aż przed pierwszą oś, zamontowana dość wysoko, o zredukowanej wysokości, z dzieloną, mocno pochyloną do tyłu szybą przednią i dachem wznoszącym się – patrząc od przodu do tyłu.
Prowadzą do niej dwa stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny oraz górny w postaci otworu w bocznym panelu na wysokości zderzaka.
Sam wzmocniony zderzak – stalowy, zainstalowany wysoko, ścięty w swojej dolnej partii zaopatrzono w narożne okrągłe reflektory i kierunkowskazy chronione stalową kratką.
W połączeniu z wysunięciem i dość wysokim mocowaniem kabiny oraz rodzajem zastosowanego najniższego stopnia wejściowego powyższe ma zapewniać odpowiednio wysoki kąt natarcia.
Poza tym, ponieważ kabina jest węższa niż przedni zderzak, panel z górnym stopniem wejściowym tworzy dodatkowy podest na wysokości płaszczyzny podłogi kabiny.
Podest ten z jednej strony ułatwia zajmowanie w niej miejsca, w czym pomocna okazuje się jeszcze drabinka za drzwiami, z drugiej wraz z tą drabinką służy ułatwieniu w przechodzeniu na pokład za kabiną.
Za kabiną bowiem – na wysokości pierwszej osi do praktycznie wysokości osi drugiej – umieszczono wzdłużnie silnik, a po jego bokach inne elementy – w tym m.in. zbiorniki instalacji pneumatycznej oraz – po lewej stronie – układu zasysania powietrza do silnika wraz z wlotami.
Ponadto pionowo poprowadzona rura wydechowa znajduje się po lewej stronie. Zakabinowy pokład – z wejściem od strony kabiny – jest zatem niezbędny, by zagwarantować bezproblemowy dostęp do tych wszystkich komponentów.
Minimalna średnica zawracania BAZ-69096 10x10 równa się 18 m, prędkość maksymalna 60 km/h, a pojemność zbiornika paliwa 680 litrów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij