[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 16

Następna rosyjska militarna terenowa ciężarówka 5-osiowa to Ural U692341 10x10.

Ural - Fot. Producent

Nie jest to model o zbyt wysokich dopuszczalnych masach – przy pięciu osiach i wyłącznie pojedynczym ogumieniu wartość jego dopuszczalnej masy całkowitej określono bowiem na 36600 kg, a ładowność na 23500 kg.
Są to więc wartości odpowiadające dopuszczalnej masie całkowitej i maksymalnej ładowności podwozia 4-osiowego, nadal z wyłącznie pojedynczym ogumieniem.
Nie tego dotyczy tu jednak kwestia.
Przy pięciu osiach i 36600 kg dopuszczalnej masy całkowitej U692341 wykaże swoje niesamowite wręcz terenowe zalety, dzięki relatywnie niewielkim naciskom na poszczególne osie.
Wynikają one z faktu, że przy tak limitowanej dopuszczalnej masie całkowitej uzyskuje się uśredniony nacisk na każdą z osi o wartości około 7300 kg.
W rezultacie, dzięki właśnie pięciu osiom o takim średnim nacisku jednostkowym oraz dodatkowo centralnemu systemowi pompowania kół, auto bez większych problemów będzie mogło dojechać tam, gdzie ze względu na wyższe naciski jednostkowe pojazdy konkurencji zwyczajnie nie dotrą lub dotrą z większymi problemami i w dłuższym czasie.
Zagadnienie dotyczy tu zdecydowanie lepszej trakcji w trudnych warunkach drogowych – generalnie na podłożach piaszczystych, błotnistych, żwirowych, bagiennych.
W przypadku Rosji oznacza to w takim razie zdolność do łatwiejszego poruszania się w tajdze, tundrze czy na pustyni.
Napęd zapewnia silnik YAMZ-7601.1 0 – wysokoprężny, turbodoładowany, o mocy maksymalnej 300 KM przy 1900 obr/min.
Układ przeniesienia napędu tworzą jednotarczowe sprzęgło, 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa, skrzynia rozdzielcza oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe.
Na wszystkich kołach o rozmiarze 533-310 zakłada się tylko pojedyncze opony – KAMA 1260-1 o rozmiarze 425/85R21.
Układ hamulcowy jest pneumatyczny, dwuobwodowy.
Zbiorniki paliwa są dwa – pierwszy o pojemności 300 litrów, drugi 210 litrów.
Seryjna krótka, dzienna kabina ze stalowym zderzakiem to wyrób moralnie dość zdeprecjonowany, gdyż stanowi powstające w Rosji wydanie starej kabiny ciężarówek IVECO serii Turbo, oferowanych w Europie do początku lat 90. ubiegłego stulecia (lata 1993-1994).
Tę kabinę o korzeniach jeszcze z lat 70. zastąpiły wówczas premierowe kabiny z generacji Euro (wersje specjalistyczne aut nazywały się wtedy IVECO EuroTrakker, obecnie Trakker). Poza tym ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą podłużnice i poprzeczki, a mechaniczne zawieszenie bazuje na resorach piórowych.
Samochód uzyskuje prędkość maksymalną 75 km/h i może pracować w zakresie temperatur od -45°C do +40°С.
W sferze pozycjonowania Uralaz w pierwszym rzędzie dedykuje go do roli ciężkiego transportera logistycznego o ograniczonych naciskach na osie. Może m.in. występować jako: opancerzony transporter piechoty, opancerzony transporter logistyczny, nośnik systemów uzbrojenia lufowego i rakietowego oraz nośnik hakowego systemu załadunkowego. W tym ostatnim przypadku Rosjanie polecają go m.in. do przerzutu gąsienicowych transporterów MT-LB oraz bojowych wozów piechoty z rodzin BWP 1 i BWP 2 a nawet BWP 3.
Co ciekawe, aktualnie wariant ten promuje spółka joint-venture Ural India Ltd., utworzona pomiędzy hinduskim Motijug Agencies Ltd. a rosyjskim Uralaz. Ma ona zakład produkcyjny i montażowy zlokalizowany w Haldia koło Kolkaty – Kalkuty, w Zachodnim Bengalu, proponujący typy klasy tonażowej ciężkiej, autobusy, wywrotki oraz wiele innych rodzajów pojazdów, zarówno cywilnych, jak i wojskowych.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij