[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz.18

Chiny

W Chinach jednym z dostępnych militarnych terenowych podwozi 5-osiowych, używanych przez Chińską Armię Ludowo-Wyzwoleńczą, jest Wanshan WS2500/WS2600, występujący w konfiguracjach układu napędowego 10x8 i 10x10.

Wanshan - Fot. Producent

W Chinach jednym z dostępnych militarnych terenowych podwozi 5-osiowych, używanych przez Chińską Armię Ludowo-Wyzwoleńczą, jest Wanshan WS2500/WS2600, występujący w konfiguracjach układu napędowego 10x8 i 10x10.
Pojawił się na rynku koło 2006 roku oraz stanowi wersję rozwojową modelu WS2400, który z kolei wywodzi się z pochodzącego jeszcze z czasów radzieckich białoruskiego MAZ-a-543.
Co więcej, starsze wieloosiowe specjalistyczne samochody Wanshan też bazowały na projektach i konstrukcji białoruskiego MZKT.
Dlatego zresztą sami Chińczycy nawet nie ukrywają, że najnowszy typ WS2600 stanowi kooperacyjny produkt, opracowany w ramach wspólnego chińsko-białoruskiego przedsięwzięcia.
Przy tym, analogicznie jak inne nowsze warianty Wanshana, korzysta on z transferu nowoczesnej niemieckiej technologii w obszarze silników oraz systemu przekazywania napędu.

W zakresie pozycjonowania WS2600 10x8/10x10 to podwozie klasy bardzo wysokiej ładowności oraz wysokiej mobilności – dzielności terenowej, cechujące się dużą zdolnością do pokonywania bezdroży. W sferze konstrukcyjnej i rozwojowej stanowi – jak wskazano – większe wydanie modelu WS2400, powstałego poprzez dodanie dodatkowej osi. W chińskich siłach zbrojnych służy ono jako nośnik rakiet balistycznych, a dokładnie pocisków balistycznych średniego zasięgu DF-21C (CSS-5 Mod 3). Możliwe są też zbliżone zastosowania, w których niezbędne okazuje się podwozie o bardzo dużej długości powierzchni do załadunku oraz bardzo wysokiej ładowności, równej czy nawet przekraczającej 40000 kg.

REKLAMA

Bazowo pojazd otrzymuje wydłużoną, załogową, mocno wysuniętą do przodu, obniżoną kabinę czterodrzwiową, zawieszoną dość wysoko, ze stalowym najniższym stopniem wejściowym. Mieści ona osiem osób – kierowcę i siedmiu pasażerów, czyli całą obsługę wyrzutni. Dzieloną szybę przednią tej kabiny mocno nachylono do przodu, zaś potężny stalowy zderzak ukształtowano w taki sposób, aby jak najmniej negatywnie wpływał na wartość kąta natarcia i tym samym źle nie rzutował na zachowanie przez auto wysokiej dzielności terenowej.

Napęd zapewnia turbodoładowany, wysokoprężny silnik Deutz, legitymujący się mocą maksymalną 544 KM. Zlokalizowano go za kabiną, a współpracuje on z w pełni automatyczną skrzynią przekładniową ZF. Ponadto na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie, a poruszanie się po nawierzchniach grząskich, piaszczystych, błotnistych ułatwia jeszcze centralny system pompowania kół. Ciśnienie w nim może być przez prowadzącego zmieniane – regulowane nie tylko na postoju, ale i w trakcie jazdy, co pozwala na lepsze jego dopasowanie do chwilowych warunków drogowych. Do tego, dla poprawy manewrowości – wydatnego zmniejszenia promienia skrętu, aż cztery z pięciu osi są kierowane.

Masa własna samochodu wynosi 21300 (22500) kg, ładowność 35000 (42500) kg, dopuszczalna masa całkowita 56000 (65000) kg, długość całkowita 15450 (16350) mm, szerokość 3050 mm, wysokość całkowita 2820/2970 mm, rozstaw osi 2200+4600+2200+2200 mm, rozstaw kół 2375 mm, prześwit 400 mm, kąt natarcia 27º, kąt zejścia 35º. Zbiornik paliwa za kabiną, na specjalnej półce – podeście po lewej stronie – w przypadku poruszania się po drogach o nawierzchni utwardzonej gwarantuje zasięg 650 km. Pozostałe kluczowe parametry to: prędkość maksymalna 70-75 km/h, średnie zużycie paliwa 68 l/100 km,, średnica zawracania poniżej 30 m, zdolność pokonywania wzniesień 40%, maksymalny przechył boczny 20%, zdolność pokonywania przeszkód pionowych o wysokości 400 mm, rowów/zagłębień o szerokości 2500 mm i przeszkód wodnych – głębokość brodzenia – o głębokości 1200 mm oraz dystans potrzebny do zatrzymania się w stanie w pełni załadowanym z prędkości 20 km/h – poniżej 12 m. Pojazd może również operować w odmiennych warunkach klimatycznych, przy temperaturach od -40°C do +50°C.

Poza tym w Chinach jest dostępna inna militarna ciężarówka 5-osiowa – specjalne terenowe podwozie HOWO 10x10. Wygląda ono podobnie jak WS2500/2600 i wyróżnia się zbliżoną specyfikacją: 550-konnym silnikiem, dopuszczalną masą całkowitą 55000 kg oraz wymiarami 14860~15175x3080x3050 mm. Je też przygotowano pod kątem przemieszczania rakiet balistycznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij