[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 19

IndieAshok Leyland i Tata

Na wystawie DefExpo w lutym 2014 roku hinduski Ashok Leyland wystawił zmodernizowaną wersję Stallion HMV, od tego momentu znaną jako Super Stallion 10x10.

Tata - Producent

Na wystawie DefExpo w lutym 2014 roku hinduski Ashok Leyland wystawił zmodernizowaną wersję Stallion HMV, od tego momentu znaną jako Super Stallion 10x10. Jest to dość prosta konstrukcyjnie ciężarówka klasy tonażowej ciężkiej, ze stałym napędem wszystkich osi i osiami w układzie 2+2+1. Z tego, dla popraw manewrowości, koła osi pierwszej, drugiej i piątej są kierowane – piątej przeciwbieżnie w stosunku do kół dwóch pierwszych osi.

Napęd pochodzi od własnych silników Ashok Leyland, należących do 6-cylindrowej serii Neptune i dostępnych w dwóch nastawach: słabszy legitymuje się maksymalnymi – mocą 265 kW/360 KM przy 2200 obr/min i momentem 1340/1400 Nm w zakresie 1300-1500 obr/min, mocniejszy odpowiednio 330 kW/450 KM także przy 2200 obr/min i 1627 Nm przy 1300 obr/min. Oba w seryjnej kompletacji współpracują z jednotarczowym, suchym sprzęgłem i 9-biegową, mechaniczną skrzynią przekładniową, którą w opcji da się wymienić na przekładnię automatyczną.

REKLAMA

Skrzynia rozdzielcza jest dwubiegowa, z kolei na obręczach o rozmiarze 10,00x20 założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym o rozmiarze 14.00x20. Pokonywanie bezdroży ułatwiają jeszcze dwustopniowe mosty napędowe – ze zwolnicami w piastach kół, blokady mechanizmów różnicowych między kołami i między osiami oraz centralny system pompowania kół (CTIS), pozwalający na zmianę – kontrolowanie ciśnienia w każdej oponie w zależności od danych warunków drogowych. Poza tym rama podwozia cechuje się tradycyjnym układem drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami. Mechaniczne zawieszenie bazuje na resorach parabolicznych.

Mechanizm kierowniczy, z integralnym wspomaganiem, przygotowano do montażu po lewej bądź prawej stronie, w zależności od przystosowania fabrycznego do ruchu prawo- lub lewostronnego.
Układ hamulcowy jest pneumatyczny, dwuobwodowy, z kolei w 24-voltowym układzie elektrycznym występują akumulatory 150Ah/200 Ah. Kabina –wagonowa, odchylana, z dzieloną, pochyloną do tyłu szybą przednią, długa-sypialna –stylistycznie przypomina militarną kabinę IVECO-Astra SM. Otrzymuje ona opcjonalnie układ klimatyzacji i może być opancerzona.

Pojemność zbiornika paliwa, zamocowanego po prawej stronie ramy, określono na 350 litrów.
Na liście dostępnego wyposażenia opcyjnego znalazły się m.in.: wciągarka o sile uciągu do 12000 kg, układ ochrony przed bronią ABC oraz awaryjne zasilanie układu kierowniczego.
Ashok Leyland Super Stallion 10x10 charakteryzują następujące wymiary i masy: rozstaw osi 5850/6500 mm, długość całkowita od 9850 do 10750 mm, wysokość całkowita 3000/3230 mm, szerokość 2500 mm, długość powierzchni załadunkowej od 6600 do 7700 mm, prześwit 400 mm, kąty natarcia/zejścia 35°/25°-30°/35°, masa własna 13000 kg i dopuszczalna masa całkowita 32000 kg. Ten ostatni parametr oznacza ładowność dopuszczalną na poziomie zaledwie 19000-20000 kg. Dopuszczalna masa całkowita zestawu może natomiast dochodzić do 49000 kg. Inne wyróżniki auta to prędkość maksymalna 90 km/h, zdolność pokonywania wzniesień – maksymalnie – 30° oraz średnica zawracania od 25 do 29 m.

Producent promuje ten pojazd w roli ciężkiego transportera logistycznego, służącego jako baza dla m.in. ramy podkontenerowej dla kontenerów o długości do 20 stóp, mostu towarzyszącego, skrzyni ładunkowej, wywrotki, hakowego systemu załadunkowego, żurawia za kabiną, nadwozia dowódczego, różnorodnych systemów uzbrojenia czy transportera amunicji różnych kalibrów.
Oprócz tego z drugi z wielkich hinduskich wytwórców ciężarówek –Tata – zaproponował analogiczny model 10x10, oznaczony jako LPTA 4545. Powstał on jako całkowicie prywatne przedsięwzięcie firmy i cechuje się dość prostą konstrukcją.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij