[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz.2

Obecnie 5-osiowe w pełni terenowe wojskowe ciężarówki proponują: z tzw. siódemki europejskich gigantów – zaledwie MAN – MAN-RMMV, dwójka niszowych firm europejskich – Tatra i fińska Sisu, amerykański potentat w tym zakresie – korporacja Oshkosh Defence oraz aż kilka podmiotów ze Wschodu.

MMRS - Fot.Producent

Najnowocześniejsze z tych ciężarówek przeważnie charakteryzują:

  • dopuszczalna masa całkowita około 50000 kg lub więcej;
  • układ osi 2+2+1 lub 2+3 (tandem+tandem+solo bądź tandem+tridem);
  • dla zmniejszenia promienia skrętu i ogólnie poprawy manewrowania koła osi ostatniej – piątej skręcane przeciwbieżnie w stosunku do kierowany kół dwóch osi przednich. Skręcane są zatem koła co najmniej trzech osi, lecz dla dalszej poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu, możliwe jest wprowadzenie skrętnych kół jeszcze jednej osi – czwartej, co oczywiście przyczynia się do dalszego wzrostu kosztów oraz stopnia skomplikowania budowy;
  • mocne silniki, o wysokich maksymalnych mocach i momentach obrotowych. Dla konfiguracji solo – jako klasycznego nośnika zabudów – moc maksymalna powinna równać się minimum 440-450 KM, maksymalny moment obrotowy 2000-2200 Nm, dla konfiguracji tworzących zestawy moc maksymalna powinna wzrosnąć do ponad 500 KM, maksymalny moment obrotowy do minimum 2400-2500 Nm;
  • generalnie kompletacja jako podwozia, ale możliwe są również ciągniki siodłowe.

Takie 5-osiowe terenowe podwozia w siłach zbrojnych zazwyczaj występują jako nośnik następujących zabudów: hakowego systemu załadowczego, ewentualne uzupełnionego o zakabinowy żuraw, żurawia o dużym udźwigu z ramionami wysuwanymi teleskopowo, nadwozia ewakuacyjnego – ewakuacji i ratownictwa technicznego, zbiorników o pojemności 20000-22000 litrów do wody/paliw wraz z aparaturą dystrybucyjną, sprzętu inżynieryjnego, takiego jak elementy składowe mostów towarzyszących, kutry, motorówki, lekkie pchacze, oraz systemów radarowych i bojowych, w tym bojowych takich jak rakietowe (wyrzutnie rakiet różnych kalibrów) czy artyleryjskie.

REKLAMA

Sens ich stosowania wynika z założeń przyjętych w tym zakresie przez konkretnego zamawiającego. W związku z tym każdy przypadek powinien być analizowany oddzielnie. Niekiedy stanowią one alternatywę kosztową i użytkową w stosunku do terenowych zestawów naczepowych. Taka sytuacja występuje w przypadku m.in. pełnienia roli bazy dla elementów mostów towarzyszących. Przykładowo u nas w tym celu powstał 6-osiowy zestaw naczepowy, z ciągnikiem siodłowym Jelcz C662D.43 i 3-osiową terenową naczepą. Niemniej do podobnej funkcji Finowie zakontraktowali 5-osiowe Sisu.

Kolejny możliwy obszar zastosowania w Europie to ciężkie wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego, gdzie 5-osiowe podwozie, ze względu na większą ładowność i długość powierzchni do załadunku, zapewnia o wiele większe możliwości zabrania sprzętu niż podwozie 4-osiowe. De facto 5-osiowe podwozie ciężarówki stanowi odpowiednik 4-osiowego terenowego podwozia żurawia, także mogącego wykonywać analogiczne zadania. Kwestia dotyczy tu m.in. 4-osiowego terenowego opancerzonego żurawia ewakuacji i ratownictwa technicznego Liebherr G-FBK o dopuszczalnej masie całkowitej 48000 kg, czyli – po uwzględnieniu dostępnej ładowności – na praktycznie użytecznym poziomie właśnie 5-osiowej, w pełni terenowej ciężarówki.

Odmiennie kwestia wykorzystania podwozi tego rodzaju prezentuje się w USA i na Wschodzie. Armia amerykańska zamawia takie auta niemal masowo – w tysiącach sztuk, a wypełniają one de facto te same bądź zbliżone zadania w wsparciu logistycznym, co 4-osiowe warianty europejskie. Amerykanie nabywają takie odmiany m.in. ze względu na niższe jednostkowe naciski na oś – przy zadanej ładowności – generowane przez nie w porównaniu z 4-osiowymi odpowiednikami. Po części podobne przyczyny leżą za opracowywaniem analogicznych konstrukcji w państwach azjatyckich. Przy czym jednocześnie zdecydowana większość powstających tam takich aut służy za nośniki systemów rakietowych, jak w Indiach, Iranie i Chinach. Wówczas także relatywnie – w odniesieniu do wymagań zamawiającego i nacisków jednostkowych na osie – wysoka uzyskiwana ładowność jawi się pożądanym parametrem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij