[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.7

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 3

MAN – RMMV

W kategorii wojskowych terenowych podwozi 5-osiowych z napędem na wszystkie osie koncern proponuje typ HX2 45M HD – Heavy Duty 10x10.

Man HX 10x10 - Fot. Producent

Ponieważ powstał on poprzez połączenie cywilnego terenowego podwozia oraz militarnej kabiny, należy do hybrydowej rodziny HX, w najnowszym wydaniu nazwanej HX2. Jest w niej kompletnie premierową konstrukcją, gdyż w poprzedniej linii HX jego odpowiednik w ogóle nie istniał. Pierwsze oficjalne informacje o nim podmiot przekazał na targach Eurosatory w 2014 roku. W porównaniu z bazowym, 4-osiowym podwoziem HX 8x8, ma dodaną ostatnią, piątą oś, analogicznie jak pozostałe osie napędzaną i zaopatrzoną w pojedyncze ogumienie. Oś tę wyposażono w funkcję skrętu kół przeciwbieżnie w stosunku do kół dwóch przednich osi kierowanych, dla zmniejszenia promienia skrętu i tym samym poprawy manewrowości. Ponadto wprowadzenie tej osi dało możliwość wzrostu długości ramy podwozia i tym samym wzrostu długości powierzchni do załadunku. Powyższe przełożyło się oczywiście na wzrost masy własnej, ale przy wyższym wzroście dopuszczalnej technicznie masy całkowitej. Dzięki temu doszło do istotnego wzrostu ładowności.

Napęd zapewnia tylko jeden silnik: 12,4-litrowy D2676, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, w wykonaniu Euro 5, o mocy maksymalnej 397 kW/540 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm. Jednostka ta może pracować na paliwie lotniczym i współdziała ze standardową w tej kompletacji 7-biegową, automatyczną skrzynią przekładniową ZF Ecolife lub – opcjonalnie – 12-biegową, zautomatyzowaną ZF MAN TipMatic 12AS2530. Napęd ze skrzyni biegów na wzmocnione, dwustopniowe, planetarne mosty napędowe, z blokadami mechanizmów różnicowych przenosi skrzynia rozdzielcza. Instalowane mogą być następujące skrzynie: 2-biegowa z funkcją odłączania napędu na przód lub bez odłączania tego napędu ewentualnie jednobiegowa. Z przodu występują mosty MAN, z tyłu wzmocnione fińskie mosty Sisu Axles. Jazdę w terenie ułatwiają jeszcze blokady mechanizmów różnicowych między mostami oraz wyłącznie pojedyncze ogumienie, seryjnie o rozmiarze 14.00R20, opcjonalnie 395/85R20, 16.00R20 albo z przodu 16.00R20, z tyłu 24R21. Podłużnice ramy podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym, z poprzeczkami, wzmocniono. W mieszanym zawieszeniu z przodu wykorzystano resory piórowe, z tyłu – przy osiach Sisu, wprowadzono układ zawieszenia elektropneumatycznego. Elektronicznie kontrolowany układ hamulcowy EBS MAN BrakeMatic zarządza pracą systemu ABS. Standardową kabinę modułową można doposażyć w moduły pancerza zewnętrznego (kabina MAC) lub zamienić na wymienną integralnie opancerzoną kabinę IAC. Pojazd nadaje się też do przerzutu w ładowniach samolotów A400M i C17 oraz przewozu koleją.

REKLAMA

REKLAMA

Ładowność HX 2 45M HD – Heavy Duty 10x10 – z integralnie opancerzoną kabiną – wynosi maksymalnie 27000 kg, a dopuszczalna technicznie masa całkowita do 50000 kg, niezależnie od tego, czy z przodu są osie 10- czy 11-tonowe. Masa własna równa się 18300 kg przy standardowej kabinie nieopancerzonej i 21500 kg przy opancerzonej integralnie kabinie IAC 3/3, ładowność na drogach utwardzonych 30000 kg przy kabinie nieopancerzonej i 28000 kg przy kabinie IAC 3/3 oraz ładowność taktyczna 26000 kg przy kabinie nieopancerzonej i 24000 kg przy kabinie opancerzonej. Inne kluczowe parametry to: kąty – natarcia 40º, zejścia do 40º, rampowy 34º, zdolność pokonywania wzniesień 30-40% (stała-chwilowa), głębokość brodzenia – bez przygotowania 750 mm, z przygotowaniem 1500 mm oraz zakres temperatur pracy od -32 do +49ºC. Rozstawy osi zależą od przeznaczenia ciężarówki: dla konfiguracji wóz ewakuacyjny równają się 1800+3200+1550+1600 mm, dla konfiguracji nośnik mostu towarzyszącego 1800+4000 lub 4500+1550+1600 mm. Przy czym najmniejszy rozstaw osi 2-3, o wartości 3200 mm, wymaga zmiany miejsca lokalizacji zbiornika paliwa, zbiorników powietrza oraz akumulatorów. Poza tym – jak wskazano – z przodu możliwy jest układ tandemowy nowej osi 11-tonowej, czyli układ 2x11000 kg. Taka propozycja okazuje się wyjątkowo przydatna, gdy za ciężką opancerzoną kabiną-kapsułą zamontuje się przykładowo żuraw o dużym udźwigu. System tych dwóch przednich osi 11-tonowych obejmuje wzmocnioną przekładnię kierowniczą (8099) i dwa cylindry w układzie hydraulicznym dla przenoszenia większych sił oraz najlepszej możliwej dystrybucji przenoszonych sił między obie osie. Układ hydrauliczny 2x150 barów tworzą: obwód 1 – cylinder pierwszej osi, uzupełniony o przekładnię kierowniczą oraz obwód 2 – cylinder hydrauliczny drugiej osi. Ponadto górny drążek o odpowiedniej budowie i lokalizacji łączy obie osie oraz przekłada się na uzyskiwanie maksymalnie dużego kąta skrętu kół. W rezultacie zmniejszeniu ulega promień skrętu, co powoduje poprawę manewrowości. Podane także zostały dokładne wymiary dla kompletacji ciężkiego wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego. Wymiary te zależą od rodzaju założonego ogumienia:

  • opony 395/85R20: wysokość całkowita – 3273 mm z kabiną nieopancerzoną i 3340 mm z kabiną IAC 2/2b, długość całkowita ze złożonym tylnym ramieniem holowniczym około 11600 mm, szerokość 2550 mm;
  • opony 16.00R20: wysokość całkowita 3396 mm z kabiną nieopancerzoną i 3463 mm z kabiną IAC 2/2b, długość całkowita ze złożonym tylnym ramieniem holowniczym około 11600 mm, szerokość 2570 mm;
  • opony 16.00R20 przód, 24.00R21 tył – dane podawane obecnie jedynie w celach informacyjnych: wysokość całkowita – 3304 mm z kabiną nieopancerzoną i 3283 mm z kabiną IAC 2/2b, długość całkowita ze złożonym tylnym ramieniem holowniczym około 10700 mm, szerokość 2900 mm.

Poza występowaniem w roli nośnika systemu ewakuacyjnego czy mostu towarzyszącego HX 2 45M HD – Heavy Duty 10x10 może służyć jako baza dla: hakowego systemu załadowczego, żurawia o dużym udźwigu, cysterny do wody/paliw o dużej pojemności – rzędu 18000-20000-22000 litrów, wyrzutni rakiet, systemu radarowego czy innych systemów uzbrojenia.

HX 2 45M HD – Heavy Duty 10x10 został już zamówiony, w ramach większych kontraktów, przez armie Australii oraz Norwegii. Ta druga umowa dotyczy dostaw w latach 2015-2018 120 ciężarówek o wartości 120,6 mln EUR. Jest to umowa ramowa na okres 12 lat, a na jej podstawie Norwegowie przejmą 103 sztuki HX 2 w konfiguracjach układów napędowych 8x8 i 10x10. 5-osiowy 45M 10x10 trafi do nich z kabinami opancerzonymi i nieopancerzonymi oraz będzie pełnił rolę ciężkiego wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego. Montowane na nim będą dwa typy takich zabudów, aktualnie określane jako system ewakuacyjny I (Recovery System I) oraz system ewakuacyjny II (Recovery System II). W przypadku systemu ewakuacyjnego I pojazd dostanie sterowaną tylną oś oraz spełni przepisy prawa o ruchu drogowym w obszarze dopuszczalnych nacisków na osie. System ewakuacyjny II wykorzysta natomiast żuraw o bardzo dużym udźwigu, a taka kompletacja stanowić będzie całkowicie nowe opracowanie dla RMMV i jego podwykonawców.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij