[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 6

Posiadając umiejętność przygotowania takich ogromnie niszowych kompletacji, pomimo swojej długości zachowujących relatywnie duże zdolności do przejazdu przez nawet trudne odcinki bezdroży, Tatra bez najmniejszego problemu może złożyć wybitnie terenowe wersje 5-osiowe, z wszystkimi osiami napędzanymi.

Tatra Indie Fot. Producent

 W ciągu ostatnich dekad w wydaniu wojskowym powstało ich aż kilka, każda z przeznaczeniem dla konkretnego klienta. Przy czym w ani jednym przypadku stroną umowy nie były europejskie siły zbrojne – wszystkie takie odmiany trafiły do armii pozaeuropejskich: Indii i Stanów Zjednoczonych.

Na bazie wykonanego dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich 4-osiowego hybrydowego modelu T816G3 LIWA, w latach 1996-1997 przekazanego temu odbiorcy w liczbie aż 1127 sztuk, przedsiębiorstwo zrobiło model T816-6ZVR8T 43 400 10x10.1R, należący do głęboko zmilitaryzowanego rzędu Force, z osiami w układzie 2+2+1 – tandem+tandem+solo. W latach 2006-2010 sto egzemplarzy w takiej wersji odebrał zamawiający z Rosji, do czego trzeba dodać 11 egzemplarzy dla Indii, powstałych w 2005 roku. Niemniej, o ile rosyjski użytkownik zakontraktował analogicznie dobrane składowe układu napędowego jak w autach arabskich, czyli chłodzone powietrzem niemieckie silniki Deutz 1015C o mocy maksymalnej 400 kW/544 KM i amerykańskie automatyczne skrzynie przekładniowe Twin Disc, o tyle Hindusi postawili na zestawienie bardziej im odpowiadające, tzn. w większym stopniu analogiczne do zestawienia podobnych jednostek taboru już przez nich eksploatowanych. W efekcie na miejsce silnika Deutz pojawił się 10,7-litrowy, 440-konny silnik Cummins ISM, ale nadal połączony z automatyczną przekładnią Twin Disc. Przy tym, pomimo zaznaczonych pewnych odmienności, oba wydania dostały krótkie, dzienne kabiny.

REKLAMA

Poza tym armia hinduska w rodzimym państwowym koncernie BEML zamówiła 5-osiowe podwozia BEML – Tatra T816 6MWR 8T 10×10. Należą one do zmilitaryzowanej linii Armax i zostały zmontowane w Indiach przez BEML z wielu kluczowych czeskich elementów. T816 6MWR 8T 10×10 jest klasyfikowany jako kołowy środek transportu bardzo wysokiej mobilności, w pierwszym rzędzie dedykowany do przewozu długich ładunków, takich jak systemy rakietowe armii indyjskiej. Źródło napędu stanowi silnik Cummins ISM 440E 20 – rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, elektronicznie kontrolowany. Spełnia on normę czystości spalin BHARAT STAGE – II, odpowiadającą normie Euro 2, i uzyskuje moc maksymalną 324 kW/434 KM przy 1800 obr/min. Napęd od niego przenosi automatyczna skrzynia przekładniowa, elektronicznie kontrolowana, ze sprzęgłem hydrokinetycznym oraz 6 biegami do jazdy do przodu i 1 biegiem wstecznym. Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami. Zawieszenie półosi wahliwych z przodu zawiera resory piórowe i poduszki powietrzne, z tyłu sprężyny śrubowe i poduszki powietrzne, z przodu i z tyłu uzupełnione przez hydrauliczne amortyzatory. Na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie o rozmiarze 16.00R20 XZL, z wkładkami bead lock, pozwalający na kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu opon, oraz z systemem centralnego pompowania kół. Ten ostatni może być sterowany z kabiny w trakcie jazdy samochodu. Kabina jest krótka, dzienna, zaopatrzona w układ klimatyzacyjny. Do samoewakuacji służy hydrauliczne sterowana wciągarka. Ładowność wynosi 19900-25100 kg, prędkość maksymalna 82 km/h.

Obecnie indyjskie wojska lądowe wykorzystują około 60 wyrzutni rakietowych rosyjskiego systemu Smiercz 9A52-2T zamontowanych na Tatrach T816 w układzie 10x10. Wyrzutnie te stanowią eksportowe wydanie systemu BM-30 Smiercz, normalnie w Rosji instalowanego na białoruskich ciężarówkach MAZ.

T816 6MWR 8T 10×10 jest ściśle konstrukcyjnie powiązany z jeszcze większym typem wojskowej mega-wieloosiowej Tatry odebranej przez Hindusów. Kwestia dotyczy dostaw w latach 2002-2015 63 egzemplarzy 6-osiowych podwozi T 816-6MWR8T 45 373 12x12.1R o ładowności taktycznej 26560 kg, dedykowanych pod rakiety balistyczne Brahmos PJ-10.

Poza tym dwa 5-osiowe podwozia z rzędu T 815-7 10x10 w 2015 roku wykonano dla cywilnego odbiorcy australijskiego. Ogółem w latach 2002-2015 na rynek australijski trafiło 14 sztuk 5-osiowych Tatr z rodziny T 815-2 w układach napędowych 10x10 i 10x8.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij