Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Ciężkie terenowe podwozia w układzie napędowym 10x10 Cz. 9

Poza tym w kwietniu 2016 roku na budowlanych targach Bauma w Monachium Tatra oficjalnie pokazała premierową ciężką wywrotkę kopalnianą T158-8P6R56.261 10x10.2 z cywilnej rodziny Phoenix (Feniks). Wariant ten oczywiście może podlegać militaryzacji.

Tatra Phoenix Fot. Producent

T158-8P6R56.261 10x10.2 to model 5-osiowy, powstały poprzez zwiększenie liczby osi o jedną – do pięciu we wcześniej dostępnej odmianie 4-osiowej. Obecnie jest to największy i najcięższy reprezentant linii Phoenix. Napędza go najmocniejszy z dostępnych silników Paccar MX-13 – w nastawie o mocy maksymalnej 375 kW/510 KM przy 1450 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm w zakresie od 1000 do 1425 obr/min. Silnik ten ma 12,9 litra pojemności, 6-cylindrów w układzie rzędowym, turbodoładowanie przez turbosprężarkę ze zmienną geometrią (VTG), chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail z 2 wysokociśnieniowymi pompami paliwowymi zintegrowanymi w bloku silnika oraz, jako standard, wysokowydajny hamulec silnikowy MX Engine Brake. Spełnia normę czystości spalin Euro 6 wskutek połączenia technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR, recyrkulacji spalin EGR i filtra cząstek stałych DPF. Z jednostką tą współpracuje 7-biegowa (7+wsteczny), automatyczna skrzynia przekładniowa Allison 4700 ze sprzęgłem hydrokinetycznym i zintegrowanym zwalniaczem – retarderem, którą opcjonalnie da się zamienić na 16-biegowe skrzynie przekładniowe ZF: mechaniczną 16S Ecosplit lub zautomatyzowaną 16S AsTronic. Pozostałe komponenty w układzie przeniesienia napędu stanowią już własne wyroby Tatry. 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30TRK, o przełożeniach droga i=0,896, teren i=2,375, z funkcją odłączania napędu na przód bez konieczności zatrzymania pojazdu i ze zmianą przełożeń dokonywaną na postoju, opcjonalnie może zostać zastąpiona przez inną skrzynię Tatry – jednobiegową 1.30TR o przełożeniu i=1,46. Wszystkie mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokady międzymostowe. W zawieszeniu dwóch przednich, kierowanych półosi wahliwych zastosowano poduszki powietrzne, teleskopowe amortyzatory i opcjonalny stabilizator. Zawieszenie tylny półosi wahliwych bazuje na poduszkach powietrznych połączonych z resorami piórowymi, amortyzatorach teleskopowych oraz opcjonalnym drążku stabilizatora przy ostatniej osi. Ostatnią oś zaopatrzono w elektrohydrauliczny układ sterowania, połączony z układem kierowania dwóch osi przednich. Koła tej osi są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu. Na osiach pierwszej, drugiej i piątej na obręczach o rozmiarze 8,5x24 założono opony o rozmiarze 14.00R20. Natomiast na osiach trzeciej i czwartej na obręczach o rozmiarze 9.00x22,5 znajdują się opony o rozmiarze 325/95R24. Wszystkie opony są pojedyncze.

W dwuobwodowym, pneumatycznym układzie hamulcowym przy wszystkich osiach zastosowano jedynie hamulce bębnowe. W 24-voltowej instalacji elektrycznej, z przygotowaniem dla łącza do systemu FMS, występują akumulatory 2x12V 180 Ah i alternator 24 V/80 A. Stalowy zbiornik paliwa cechuje się pojemnością 300 lub 340 litrów, zbiornik AdBlue – 45 litrów. Najnowsze wydanie kabiny pochodzącej z serii DAF CF jest krótkie, dzienne. W tej wagonowej, odchylanej hydraulicznie kabinie w standardzie przewidziano miejsca dla dwóch osób – kierowcy i pomocnika, w opcji dla trzech – dochodzi środkowy fotel. Na liście opcji znajdują się także układy niezależnego ogrzewania i klimatyzacji, uzupełniające seryjne, zależne od silnika ogrzewanie wodne.

Tatra T158-8P6R56.261 10x10.2 ma rozstaw osi 2150+2560+1450+1500 mm i zwis przedni 1665 mm. Ponieważ poszczególne osie wyróżniają się nośnością – przód 2x9000, tył – 2x16000+10000 kg, jej dopuszczalną masę całkowitą określono na 60000 kg. Wartość kąta natarcia wynosi 32º, długość całkowita podwozia 10380+/-30 mm, zdolność pokonywania wzniesień – dla dopuszczalnej masy całkowitej 60000 kg – 35%, prędkość maksymalna – limitowana – 85 km/h, głębokość brodzenia do 800 mm, a średnica skrętu 17,5+/-1 m. Poza tym auto może dostać centralny system pompowania kół, przyczyniający się do poprawy trakcji podczas operowania w trudnym terenie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij