REKLAMA

Czeska Tatra – wybitny specjalista od samochodowych specjałów Cz. 2

Generalnie Tatra z jednej strony ma wiele ciekawego do przedstawienia naszym odbiorcom, z drugiej dysponuje dziś specyficznymi, jej przypisanymi przewagami. Przewagi te dotyczą szeregu sfer działalności, w tym produktowej.

Producent
Fot. Producent

W układzie technologiczno-produktowym za podstawowe, po części niekopiowalne zalety podwozi Tatry trzeba uznać:

  • niezależnie zawieszone półosie wahliwe;
  • niezrównanie wysoką odporność na skręcanie i zginanie przestrzennej ramy – centralnej rury nośnej;
  • sztywną ramę dostosowaną do montażu wielu rodzajów zabudów;
  • wysokie zdolności transportowe – przewozowe: możliwość zabrania ładunków o tej samej masie zarówno w warunkach drogowych, jak i w trakcie operowania w trudnym terenie;
  • zawieszenie powietrzne z opcją zmiany, w tym podczas jazdy, wysokości podwozia w górę lub w dół w stosunku do położenia neutralnego, w celu lepszego dopasowania do chwilowych warunków – wzrostu lub zmniejszenia prześwitu;
  • niski poziom drgań dostający się do kabiny i zabudowy w trakcie jazdy po bezdrożach – w trudnym terenie;
  • pełną unifikację konstrukcyjną podwozi w układach napędowych 4x4, 6x6, 8x8, 10x10, 12x12 i 16x8;
  • modułowość w budowie podwozi, silników i układów przeniesienia napędu;
  • relatywnie niskie wymagania obsługowe;
  • podwozie bez tradycyjnych wałów kardana przy osiach napędowych;
  • napędzane wszystkie osie, z opcją wyłączania napędu na przód;
  • blokady mechanizmów różnicowych między kołami i między osiami;
  • tzw. taktyczne pojedyncze bezdętkowe ogumienie;
  • centralny system pompowania kół z opcją zmiany ciśnienia w oponach również w trakcie jazdy;
  • dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy, wyłącznie hamulce bębnowe, ABS;
  • 8-cylindrowe, widlaste, chłodzone powietrzem, turbodoładowane silniki Tatra z chłodzeniem powietrza doładowującego. Alternatywnie są stosowane chłodzone cieczą silniki pochodzące od renomowanych dostawców zewnętrznych;
  • mechaniczne, synchronizowane skrzynie przekładniowe Tatra z opcją podłączenia przystawki odbioru mocy. Opcjonalnie – jak w przypadku silników – są proponowane przekładnie w pełni automatyczne od znanych kooperantów zewnętrznych.

Tak skonfigurowane podwozia ciężarówek Tatra są przeznaczone do eksploatacji na drogach publicznych i w ciężkim terenie oraz do zabudowy różnymi rodzajami nadwozi, w tym wybitnie zindywidualizowanymi. Warto tu zwrócić uwagę na prostotę montażu zabudów. Z punktu widzenia łatwości i wytrzymałości połączeń podwozia z zabudową ważne są:


  • mocne i trwałe połączenie bez konieczności stosowania ramy pomocniczej, jaka w konwencjonalnych wariantach służy ograniczeniu przenoszenia sił i naprężeń z podwozia podczas pokonywania szczególnie trudnego terenu – dzięki centralnej rurze nośnej Tatry mogą wtedy jechać szybciej bez obawy o uszkodzenie zabudowy czy komponentów w podwoziu;
  • eliminacja ramy pośredniej, pozwalająca na zmniejszenie wysokości samochodu i tym samym lokalizacji środka ciężkości, co dla odmian typowo terenowych odgrywa kluczowe znaczenie;
  • możliwość zmniejszenia masy własnej konstrukcji zabudowy, ponieważ nie musi być ona specjalnie zaprojektowana do wytrzymywania aż tak znacznych obciążeń – ograniczeniu ulega negatywne oddziaływanie na nią ze strony podwozia. Powyższe przekłada się także na redukcję masy własnej całego pojazdu oraz obniżenie jego środka ciężkości;
  • łatwość montażu i demontażu zabudów wskutek mniejszej liczby punktów łączących;
  • niewystępowanie utraty połączenia pomiędzy zabudową a podwoziem wskutek skręcania, zginania oraz wibracji zachodzących przy jeździe w trudnym terenie;
  • bardzo dobre – skuteczne zabezpieczanie przez podwozie nadwozia przed siłami skręcającymi i zginającymi.

Poza tym, w przypadku specjalnych nadwozi ze sprzętem elektronicznym i innym wyposażeniem wrażliwym na drgania, kluczową sprawę odgrywa fakt, że niskie przenoszenie wibracji z podwozia pozytywnie wpływa na niezawodność oraz długość okresu eksploatacji tych zabudów.

REKLAMA

Ponadto pojazdy te mogą działać samodzielnie oraz w ramach zestawów przyczepowych – z przyczepami i – w odniesieniu do ciągników siodłowych – naczepowych – z naczepami. Stanowią więc uniwersalną bazę mogącą wystąpić w roli nośników szerokiej i praktycznie nielimitowanej – w ramach ograniczeń natury technicznej i prawnej – jak dozwolone masy, naciski i wymiary – gamy nadwozi o odmiennym przeznaczeniu oraz uniwersalnym, specjalizowanym bądź specjalnym charakterze. Są to wszystko podwozia w terenowej kompletacji, przeważnie ze wszystkimi osiami napędzanymi.

Ogólnie takie wieloosiowe, wybitnie niszowe egzemplarze, powstające w liczbie sztuki, maksymalnie kilku, zamawiają przede wszystkim odbiorcy z sektorów budowlanego, wydobywczego, w tym kopalń odkrywkowych i podziemnych, oraz poszukiwań surowców. W tym ostatnim przypadku kwestia dotyczy m.in. przewozu aparatury do poszukiwań ropy czy gazu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA