REKLAMA

Czeska Tatra – wybitny specjalista od samochodowych specjałów Cz. 3

W swojej historii Tatra wyprodukowała niezwykle wiele ciekawych i unikatowych podwozi, powstałych w liczbie sztuki, maksymalnie kilku sztuk. Oto właśnie taki przykładowy wariant.

Producent
Fot. Producent

Model oznaczony pełnym symbolem 815-7C0R70 92 839 16x8.2R/29A 16x8.1R skonfigurowano we współpracy z niemiecką firmą Streicher Drilling Technology. Służy on do przewozu potężnej wiertnicy i stanowi zdemilitaryzowane wydanie hybrydowej serii T815-7. Ma dokładnie 18080 mm długości, przy rozstawie osi 2150+2150+2860+1450+2150+1650+1650 mm, 3000 mm szerokości oraz 2490 mm wysokości – licząc do górnej powierzchni kabiny. Równie duże wrażenie robi silnik – potężny Caterpillar C-32, chłodzony cieczą, 12-cylindrowy, widlasty (V12), o pojemności 32 l, mocy maksymalnej aż 839 kW/1132 KM i maksymalnym momencie obrotowym 5143 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada w pełni automatyczna amerykańska skrzynia przekładniowa Allison typ 8610 MR - 6-biegowa, ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Z ośmiu osi sześć – wszystkie oprócz czwartej i piątej – dostało pojedyncze ogumienie (czwarta i piąta – bliźniacze), z kolei cztery osie – pierwsza i druga oraz ostatnie są skrętne, dla poprawy manewrowości. Przy czym i tak, ze względu na samą długość podwozia, promień skrętu dochodzi do aż 60 m. Mimo tego pojazd został warunkowo dopuszczony do normalnego ruchu. Poza tym wartość dopuszczalnej masy całkowitej określono na 86000-92000 kg. W dodatku, pomimo pokaźnej długości, typ ten bez większego problemu pokonuje słynny mocno falisty – z zagłębieniami i wzniesieniami nieraz naprzemiennie ustawionymi asymetrycznie po lewej i prawej stronie – odcinek fabrycznego toru testowego w Koprzywnicy. Z pokonaniem go wiele problemów ma praktycznie większość wieloosiowych terenowych ciężarówek konkurencji.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA