[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Czeski system samochodowego mostu towarzyszącego AM-70EX Cz.1

Wśród najważniejszych programów modernizacyjnych, jakie armia czeska prowadziła w roku ubiegłym, znajdował się także ten dotyczący nabycia nowych inżynieryjnych mostów towarzyszących. Obecnie Czesi korzystają bowiem z systemów mostowych pochodzących jeszcze z czasów Czechosłowackiej Armii Ludowej – ČSLA. Dlatego ich pilna wymiana jest bardzo pożądana.

Fot. Producent

W jednostkach inżynieryjnych Armii Czeskiej od lat 70. ubiegłego wieku wciąż są używane systemy mostów towarzyszących AM-50. Powstały one w oparciu o pochodzące z zakładów Tatra 4-osiowe podwozie klasy wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, należące do serii T813 8x8. W dzisiejszych realiach nośniki te są oczywiście moralnie i technicznie przestarzałe, gdyż m.in. ich parametry nie odpowiadają potrzebom współczesnego, nowoczesnego pola walki. Co więcej, parametry i cechy eksploatacyjne systemów AM50 powodują, że to zestarzenie już w najbliższej przyszłości jeszcze bardziej się pogłębi – podstawowe parametry należeć będą do wysoce niewystarczających, ponieważ armia będzie stopniowo przechodziła do nowych typów pojazdów drogowych, wyróżniających się o wiele wyższą masą własną niż nawet te dotychczas eksploatowane. W takim kontekście dochodzą więc m.in. kwestie dotyczące trwałości – tzn. wysokie wymagania w tej sferze.

REKLAMA

Premiera w Niemczech

Departament Uzbrojenia i Zakupów Ministerstwa Obrony Republiki skierował zatem do krajowych i zagranicznych producentów odpowiedniej techniki stosowne zapytania ofertowe w zakresie zakupu pojazdów mostowych – systemu samochodowych mostów towarzyszących. Z grupy tej zgłosiło się czterech zainteresowanych, dostarczając armii czeskiej wymagane informacje i materiały. Jedną z firm, które odpowiedziały na prośbę Ministerstwa Obrony o informacje na temat produkcji i dostaw takiego systemu, było czeskie przedsiębiorstwo Excalibur Sternberg. Powyższe nie powinno dziwić, gdyż Excalibur od wielu lat ma w swoim portfolio wyrobów nowoczesny pojazd mostowy – samochodowy system mostu towarzyszącego AM-50 EX. W dodatku podmiot osiągnął z nim dotąd kilka sukcesów eksportowych. Obecnie natomiast dopracowywuje nowy wariant kołowy – samochodowy, oznaczony jako AM-70 EX. Pierwszy jego egzemplarz jest obecnie poddawany rygorystycznym testom, w tym przykładowo w Wojskowym Instytucie Technicznym Sił Lądowych czy w komorze klimatycznej europejskiego centrum testowego w Pradze. Ten pierwszy prototyp miał też swoją publiczną premierę – na początku grudnia ubiegłego roku pokazano go mianowicie podczas tzw. German Industry Days Alliance – Niemieckich Dni Przemysłowych w Engine Center w Ingolstadt w Niemczech. Wzbudził tam niemałe zainteresowanie, w tym nawet zaproszonych czeskich gości, ponieważ wielu z nich dopiero wówczas mogło obejrzeć ten system. Z kolei czeska szeroka publiczność po raz pierwszy będzie mogła zobaczyć AM-70 EX na tegorocznych, odbywających się w dniach od 29 do 31 maja brneńskich targach zbrojeniowych IDET 2019.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij