[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czeski system samochodowego mostu towarzyszącego AM-70EX Cz.2

Wśród najważniejszych programów modernizacyjnych, jakie armia czeska prowadziła w roku ubiegłym, znajdował się także ten dotyczący nabycia nowych inżynieryjnych mostów towarzyszących. Obecnie Czesi korzystają bowiem z systemów mostowych pochodzących jeszcze z czasów Czechosłowackiej Armii Ludowej – ČSLA. Dlatego ich pilna wymiana jest bardzo pożądana.

Fot. Producent

Nowy samochodowy system mostu towarzyszącego AM-70 EX opiera się na zasadzie działania i wdrażania koncepcji funkcjonowania AM-50 – zachowuje most nożycowy z pełnym pokładem i odpinanymi podporami. Może służyć do łączenia wielu pojedynczych mostów w celu pokonywania nawet bardzo szerokich przeszkód. Jest to jednak nowo opracowane rozwiązanie techniczne, zamontowane na nowoczesnym podwoziu wojskowym pochodzącym z Tatra Trucks. Przy czym Czesi zwracają uwagę, że wykorzystano tu nie tylko nowe podwozie, ale także nowe własny most, system podpór, sprzęt do układania, okablowanie i układ hydrauliczny. Jednocześnie podczas rozwoju tego projektu inżynierowie Excalibur Army oparli się na doświadczeniach zdobytych w rozwoju, produkcji i eksploatacji mostu samochodowego AM-50 EX – nastąpiło w takim razie wzmocnienie i rozwinięcie tego udanego pojazdu, przede wszystkim ukierunkowane na poprawę ergonomii obsługi oraz zwiększenie nośności mostu, w celu przygotowania go do możliwości korzystania z niego przez bardzo ciężki sprzęt kołowy i gąsienicowy.

Nowoczesne podwozie z różnymi kabinami

Podstawę samochodową AM70 EX stanowi podwozie z hybrydowej – militarno-cywilnej serii Tatra Force, w wydaniu 4-osiowym, oczywiście w układzie napędowym 8x8, wyłącznie z pojedynczym, terenowym ogumieniem. Ponieważ auto to w kilku wariantach eksploatuje już z powodzeniem czeskie wojsko – ACR, przejęcie AM-70 EX z jednej strony uprościłoby operacje serwisowe i logistykę, z drugiej wydatnie ułatwiło współpracę czeskich jednostek inżynieryjnych z analogicznymi formacjami sojuszu. Nie stanowi tu bowiem wielkiej tajemnicy, że bieżące konserwacja i naprawy T813 8x8, nie powstającej od kilkudziesięciu lat, stają się coraz trudniejsze, nie wspominając już o dostępności części zamiennych.

REKLAMA

Wykorzystany w roli nośnika przedstawiciel rodziny T815-7 otrzymał tzw. w pełni czeską kompletację układu napędowego. Obejmuje ona m.in. własny Tatry, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik T3C.928.90 w nastawie o mocy maksymalnej 300 kW/408 KM. Do tego wzmocniono konstrukcję nośną mostu, opierając ją na centralnej rurze nośnej. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h po drogach o nawierzchni utwardzonej i 40 km/h w terenie. Zasięg po drogach o nawierzchni utwardzonej określono na 500 km. Poza tym ciężarówka może pokonywać: bez przygotowania przeszkody wodne o głębokości do 0,75 m (z mostem) i do 1,2 m bez mostu, z przygotowaniem do 1,5 m, rowy/okopy o szerokości do 2 m i przeszkody pionowe o wysokości do 500 mm. Pozostałe kluczowe parametry prezentują się następująco: długość 12500 mm, szerokość 3350/3650 mm, wysokość 3530/3900 mm, masa całkowita 33 700 kg, zdolność pokonywania wzniesień 25º, statyczne nachylenie boczne – maksymalny kąt przechyłu bocznego 20º, kąt natarcia (pojazd z lemieszem) 15º, kąt zejścia 18º.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij