[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Czeski system samochodowego mostu towarzyszącego AM-70EX Cz.4

Wśród najważniejszych programów modernizacyjnych, jakie armia czeska prowadziła w roku ubiegłym, znajdował się także ten dotyczący nabycia nowych inżynieryjnych mostów towarzyszących. Obecnie Czesi korzystają bowiem z systemów mostowych pochodzących jeszcze z czasów Czechosłowackiej Armii Ludowej – ČSLA. Dlatego ich pilna wymiana jest bardzo pożądana.

Fot. Producent

Sprawdzona koncepcja w zupełnie nowej formie

System samochodowego mostu towarzyszącego AM-70 EX został zaprojektowany, aby zabezpieczyć ruch jednostek poprzez szybkie pokonywanie przeszkód suchych i wodnych. Ze względu na wysoką nośność mostu, równą około 70 tonom, system ten należy do klasy MLC 70 według STANAG 2021 i wobec tego pozwala także na przerzut ciężkiego sprzętu pancernego, znajdującego się na stanie - uzbrojeniu państw NATO i który z pewnością pojawi się na uzbrojeniu czeskiej armii. Tym samym stanowi przyszłościowe rozwiązanie dla jednostek inżynieryjnych, tym bardziej, że AM-70 EX zachowuje kompatybilność ze starszymi systemami mostowymi.

Część mostowa AM-70 EX obejmuje składane przęsła mostowe – pojedyncze moduły o łącznej długości 13,5 m. Dzięki nim da się pokonać przeszkody o szerokości od 10 do 12,5 m. Poszczególne przęsła mostowe można połączyć w większe – dłuższe jednostki na wymaganą długość. Na przykład osiem połączonych przęseł tworzy most o długości 108 metrów, natomiast głębokość przeszkód może dochodzić do 6 metrów. Ponadto AM-70 EX znajduje zastosowanie nie tylko w siłach zbrojnych, ale został przeznaczony do eksploatacji w straży pożarnej lub w budownictwie oraz do skutecznego wsparcia cywilnych operacji ratowniczych.

REKLAMA

Zarazem interesujące pozostaje to, że przez ponad 10 lat w służbie z ACR znajdował się jedyny prototyp pojazdu mostowego AM-70 na podwoziu Tatra T 815-7, który miał ambicję, aby zastąpić systemy AM-50. Jego rozwiązanie różni się od tych starszych samochodowych mostów towarzyszących i powyższe dotyczy także nowego AM-70 EX, pomimo podobieństwa oznaczenia typu. Jednak, ze względu na techniczną złożoność i wysoką cenę AM-70, jego dalszy rozwój nie nastąpił, a Ministerstwo Obrony zamierza ogłosić przetarg na nowe pojazdy.

Generalnie AM-70 EX z Excalibur Army w pewien sposób konkuruje z AM-70, ale zachowuje zasadę dotąd masowo eksploatowanego systemu mostowego AM-50. Dzięki temu bazuje na niezawodnych i sprawdzonych elementach mechanicznych do układania i podnoszenia mostu. Dodatkowo, AM-70 EX okazuje się znacznie tańszy i łatwiejszy w użyciu, nawet jeśli dojdzie do uszkodzenia systemu hydraulicznego, oraz łatwy w utrzymaniu i naprawie. Istotnymi zaletami AM-70 EX w porównaniu z AM-70 pozostają także: znacznie szybszy montaż pokładów, który może obsłużyć dwuosobowa obsada, oraz kompatybilność ze starszymi systemami mostów wykorzystywanych przez czeską armię – do połączenia starego i nowego mostu niezbędna jest tylko wymiana uchwytu podpór kolumny na jednym z mostów czy po prostu zastąpienie rozpórek po jednej stronie, przez co bezproblemowo da się używać razem stary i nowy wariant. Kolejna zaleta AM-70 EX polega na większej o 30 cm jego szerokości po rozłożeniu oraz trwałej i lekkiej konstrukcji z czterema noga podporowymi. Ma on mianowicie wzmocnione mechaniczne podparcie z kontrolą elektrohydrauliczną, o większym zakresie regulacji od 2 do 6 m, w porównaniu do 5,65 m dla AM-70.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij