[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Czy obecnie militarna Ukrainy obędzie się bez samochodowej techniki krajowej? Cz.2

Ostatnio pojawiła się tendencja do zmniejszenia zakupu ciężarówek KrAZ na potrzeby Ministerstwa Obrony Ukrainy i innych organów ścigania na rzecz innego producenta. W 2016 roku w porównaniu z latami 2014-2015 zamówienia państwowe zmniejszyły się trzykrotnie. W 2019 roku sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, chociaż zapotrzebowanie na tę technologię utrzymuje się na dotychczasowym poziomie.

W 2014 roku armia ukraińska w zakresie sprzętu wojskowego, w tym transportowego, znajdowała się w fatalnej sytuacji. W tym czasie dla klienta z innego kraju, wraz z partnerami «AvtoKrAZ» opracował nowy samochód pancerny KrAZ-Shrek, powstały na bazie 2-osiowego KrAZ-a 5233NE. Dla zwiększenia siły bojowej fabryka zaoferowała ten samochód rodzimym siłom zbrojnym. KrAZ-Shrek to opancerzony pojazd klasy MPV (Mine Protected Vehicle) z dnem w kształcie litery V. Jego opancerzenie odpowiada ochronie balistycznej zgodnie ze STANAG 4569 poziom 2.

Jednocześnie wyprodukowano KRAZ-Shrek-M, czyli inny wariant opancerzony klasy MPV (Mine Protected Vehicle) z podłogą w kształcie litery V, którego podstawę stanowiło kołowe podwozie KrAZ-5233 w układzie napędowym 4x4. Przeznaczono go do sprawdzania niebezpiecznych miejsc oraz wyszukiwania i usuwania urządzeń wybuchowych. W tym celu otrzymał on tylne hydrauliczne ramię obsługowe z funkcjami uchwytu i przenoszenia elementów, ze zdalnym sterowaniem z kokpitu. Taki wariant wydaje się szczególnie wskazany na terenach zaminowanych czy gdzie trwa wojna asymetryczna. Jego opancerzenie zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej, odłamkami granatów i wybuchami min, zgodnie z wymogami ochrony balistycznej STANAG 4569 dla poziom 2. Dziś KrAZem-Shrek interesują się wojsko i siły pokojowe z różnych krajów świata, ale nie ukraińskie.

REKLAMA

Następna propozycja to wielofunkcyjny samochód opancerzony KrAZ-Kuguar, zgodnie z wymogami odbiorcy napędzany przez silniki wysokoprężne i benzynowe. Zaprojektowano go do różnych operacji taktycznych, a opracowany i oddany do użytku został w 2014 roku. Gwarantuje on ochronę załogi w klasie CEN Poziom BR6. W listopadzie 2014 roku 10 takich opancerzonych aut trafiło do przedstawicieli specjalnej misji obserwacyjnej OBWE. Tym samym pierwsze poważne miesiące konfliktu zbrojnego na wschodzie Ukrainy w 2014 roku wiązały się z udziałem w nich Kuguara. Wraz z KrAZ-Spartanami stały się one samochodami pierwszowyjazdowymi, często używanymi do innych zadań, gdyż w jednostkach wojskowych nie było innego specjalnego sprzętu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij