REKLAMA

Czy obecnie militarna Ukrainy obędzie się bez samochodowej techniki krajowej? Cz.2

Ostatnio pojawiła się tendencja do zmniejszenia zakupu ciężarówek KrAZ na potrzeby Ministerstwa Obrony Ukrainy i innych organów ścigania na rzecz innego producenta. W 2016 roku w porównaniu z latami 2014-2015 zamówienia państwowe zmniejszyły się trzykrotnie. W 2019 roku sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, chociaż zapotrzebowanie na tę technologię utrzymuje się na dotychczasowym poziomie.

W 2014 roku armia ukraińska w zakresie sprzętu wojskowego, w tym transportowego, znajdowała się w fatalnej sytuacji. W tym czasie dla klienta z innego kraju, wraz z partnerami «AvtoKrAZ» opracował nowy samochód pancerny KrAZ-Shrek, powstały na bazie 2-osiowego KrAZ-a 5233NE. Dla zwiększenia siły bojowej fabryka zaoferowała ten samochód rodzimym siłom zbrojnym. KrAZ-Shrek to opancerzony pojazd klasy MPV (Mine Protected Vehicle) z dnem w kształcie litery V. Jego opancerzenie odpowiada ochronie balistycznej zgodnie ze STANAG 4569 poziom 2.

Jednocześnie wyprodukowano KRAZ-Shrek-M, czyli inny wariant opancerzony klasy MPV (Mine Protected Vehicle) z podłogą w kształcie litery V, którego podstawę stanowiło kołowe podwozie KrAZ-5233 w układzie napędowym 4x4. Przeznaczono go do sprawdzania niebezpiecznych miejsc oraz wyszukiwania i usuwania urządzeń wybuchowych. W tym celu otrzymał on tylne hydrauliczne ramię obsługowe z funkcjami uchwytu i przenoszenia elementów, ze zdalnym sterowaniem z kokpitu. Taki wariant wydaje się szczególnie wskazany na terenach zaminowanych czy gdzie trwa wojna asymetryczna. Jego opancerzenie zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej, odłamkami granatów i wybuchami min, zgodnie z wymogami ochrony balistycznej STANAG 4569 dla poziom 2. Dziś KrAZem-Shrek interesują się wojsko i siły pokojowe z różnych krajów świata, ale nie ukraińskie.

REKLAMA

Następna propozycja to wielofunkcyjny samochód opancerzony KrAZ-Kuguar, zgodnie z wymogami odbiorcy napędzany przez silniki wysokoprężne i benzynowe. Zaprojektowano go do różnych operacji taktycznych, a opracowany i oddany do użytku został w 2014 roku. Gwarantuje on ochronę załogi w klasie CEN Poziom BR6. W listopadzie 2014 roku 10 takich opancerzonych aut trafiło do przedstawicieli specjalnej misji obserwacyjnej OBWE. Tym samym pierwsze poważne miesiące konfliktu zbrojnego na wschodzie Ukrainy w 2014 roku wiązały się z udziałem w nich Kuguara. Wraz z KrAZ-Spartanami stały się one samochodami pierwszowyjazdowymi, często używanymi do innych zadań, gdyż w jednostkach wojskowych nie było innego specjalnego sprzętu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA