REKLAMA

Czy obecnie militarna Ukrainy obędzie się bez samochodowej techniki krajowej? Cz.3

Ostatnio pojawiła się tendencja do zmniejszenia zakupu ciężarówek KrAZ na potrzeby Ministerstwa Obrony Ukrainy i innych organów ścigania na rzecz innego producenta. W 2016 roku w porównaniu z latami 2014-2015 zamówienia państwowe zmniejszyły się trzykrotnie. W 2019 roku sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, chociaż zapotrzebowanie na tę technologię utrzymuje się na dotychczasowym poziomie.

W lutym w Abu Dhabi (OAU) na Międzynarodowej Wystawie IDEX-2015 odbył się debiut dwóch nowych ukraińskich pojazdów opancerzonych, przygotowanych przez KrAZ we współpracy z kanadyjską firmą „Streit Group”. Mowa tu o trzyosiowym samochodzie pancernym KrAZ-Fiona opartym na podwoziu ATV KrAZ-6322 (6x6), oraz czteroosiowym KrAZ-Uragan, przygotowanym na nowym kołowym podwoziu KrAZ-7634NE (8x8) z układem klasycznym „kabiny przed silnikiem”.
Poza tym tuż przed początkiem 2015 roku na terenie własnego poligonu demonstracyjnego i testowego firma przekazała opancerzony pojazd KrAZ-Spartan państwowemu centrum badań kryminalistycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy. Był to pierwszy samochód pancerny KrAZ-Spartan wykonany przez zakład, który uroczyście dyrektor generalny PrK „AvtoKrAZ” - R. E. Chernyak przekazał Konstantinowi Dubosie – zastępcy szefa państwowego eksperymentalnego centrum badań kryminalistycznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Na bazie modelu opancerzonego KrAZ-Spartan powstał pierwszy „inteligentny” krajowy pojazd specjalny. Ten innowacyjny projekt został zrealizowany dzięki ścisłej współpracy PJSC „AvtoKrAZ” i Zaporizhzhya Engineering Company „Infocom Ltd”. Bezzałogowy KrAZ-Spartan sterowany pilotem był w stanie zaspokoić znaczne potrzeby w sferze ukraińskiego sprzętu wojskowego. Tym bardziej, że w 2016 roku zakończono wszystkie prace regulacyjne i testowe nad projektem „Bezzałogowy pojazd KrAZ”. Główny cel tego auta polega na pomocy wojsku w strefie walki, aby zminimalizować ryzyko i uratować życie personelu podczas wykonywania różnych zadań taktycznych. Takie bezzałogowe środki transportu mogą bowiem służyć do przewozu amunicji, żywności, paliwa czy leków na teren walk i zabierania z tej strefy rannych. Niestety, Ministerstwo Obrony nie było zainteresowane tym projektem.

REKLAMA

Nowoczesne „autopiloty” na bazie terenowego podwozia KrAZ-63221 na potrzeby wojska w lutym 2016 roku zostały wyprodukowane przez specjalistów z państwowego przedsiębiorstwa „45 Eksperymentalny Zakład Mechaniczny” (Winnica). Odpowiednie zadanie taktyczne opracował Centralny Dział PMM. Projektanci oraz producenci specjalistycznych wyrobów zauważyli, że wybór jako bazy potężnego podwozia KrAZ-63221 do instalacji zbiorników o pojemności 12 metrów sześciennych nie był przypadkowy. Niezwykle trwała tradycyjna rama podwozia w połączeniu z pojedynczymi, balonowymi oponami zapewniają mianowicie doskonałą dzielność terenową tego wykonania w trudnych warunkach drogowych, co w tym przypadku pełni decydujące znaczenie. Następnym argumentem przemawiającym za tym wojskowym podwoziem KrAZa był tradycyjny układ kabiny. Należy zauważyć, że podwozie KrAZ-63221 jest jednym z najbardziej popularnych w przedsiębiorstwach produkujących zabudowy na Ukrainie. Specjalny sprzęt, zainstalowany na jego podstawie, jest powszechnie stosowany nie tylko przez wojsko, ale i przez firmy gazowe oraz naftowe.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA