REKLAMA

Czy obecnie militarna Ukrainy obędzie się bez samochodowej techniki krajowej? Cz.5

Ostatnio pojawiła się tendencja do zmniejszenia zakupu ciężarówek KrAZ na potrzeby Ministerstwa Obrony Ukrainy i innych organów ścigania na rzecz innego producenta. W 2016 roku w porównaniu z latami 2014-2015 zamówienia państwowe zmniejszyły się trzykrotnie. W 2019 roku sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, chociaż zapotrzebowanie na tę technologię utrzymuje się na dotychczasowym poziomie.

Kolejna nowość PJSC „AvtoKrAZ” uzupełniła linię pojazdów opancerzonych w 2017 roku. Na zamówienie DSNS opracowano wtedy specjalny typ KrAZ-6322 PM-B, czyli ciężki samochód pirotechniczny, zaopatrzony w opancerzoną kabinę i żuraw hydrauliczny. Takie wydania połączone z najnowocześniejszym sprzętem są bardzo istotne we wschodniej części kraju, aby oczyścić ziemię Donbasu ze śmiercionośnych pułapek wybuchowych, w wystarczającej ilości ukrytych na polach, w lasach i osadach.

Poza tym po raz pierwszy na Ukrainie zrealizowano modyfikację artyleryjskiego systemu rakietowego BM 9P140 „URAGAN” na podwoziu samochodowym KrAZ-63221. Powyższy projekt powstał w wyniku wspólnej pracy Państwowego Przedsiębiorstwa „Zakład Remontowy Shepetovsky” i PJSC „AvtoKrAZ”. Pojazd wyróżniają ulepszone parametry techniczne, zarówno co do siły i możliwości prowadzenia ognia, jak i w sferze manewrowości. Produkt otrzymał także nowe systemy strukturalne - pokładowe, ukierunkowane na zwiększenie skuteczności bojowej tej maszyny.

REKLAMA

Nowy model, którego zakład nie miał jeszcze w swojej gamie, został wyprodukowany w 2018 roku – był to 3-osiowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy z napędem na wszystkie koła – typ KrAZ-6510TE (6x6). Wymagania techniczne dotyczące tej nowości postawił klient. Głównymi różnicami w stosunku do pozostałych ciągników KrAZ są nie klasyczna a wagonowa kabina z miejscem do odpoczynku, silnik o mocy maksymalnej 460 KM, automatyczna skrzynia przekładniowa, wciągarka z napędem hydraulicznym i trójwahliwe sprzęgło dla sworznia 3,5 cala.

Do tego zgodnie z planem DKR i GDR w maju 2018 roku pojawiły się premierowe cysterny drogowe o pojemności 5 i 9 metrów sześciennych, odpowiednio na podwoziach KrAZ-5233Ne i KrAZ-6322. Cysterny te – ADC-5 (5233) i ADC-9 (6322) – przeznaczono do transportu i krótkotrwałego przechowywania wody pitnej w warunkach polowych. Ponieważ również oba podwozia – KrAZ-5233Ne i KrAZ-6322 – mają napęd na wszystkie koła i pojedyncze balonowe ogumienie, więc nie trudno jest tym cysternom dostarczać wodę pitną do dowolnego miejsca, poruszając się po każdej drodze i w ekstremalnych warunkach, często pojawiających się w jednostkach wojskowych i na froncie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA