REKLAMA

Czystszy zysk dzięki ciężarówkom na płynny biogaz

W ciągu ostatnich dwóch lat holenderska firma transportowa Van Dijk zainwestowała w dziesięć ciężarówek Scania G 410 na płynny gaz. Celem jest porzucenie wszystkich paliw kopalnych w całej flocie i zabezpieczenie zrównoważonego biznesu w przyszłości. Firma, sponsorowana przez UE i we współpracy ze Scanią Benelux oraz dostawcą biopaliw Rolande, swój projekt rozpoczęła od dwóch ciężarówek zasilanych ciekłym biogazem i służących do jazd próbnych w normalnej eksploatacji.

Scania G 410 Producent

John van Dijk, dyrektor podmiotu, mówi „Moją wizją jest całościowe wyeliminowanie emisji CO2. Niemniej oznaczało to również, że musiałem zmienić całą konfigurację moich ciężarówek, w tym mój sprzęt holowany”.

REKLAMA

Wystarczająco potężny

Początkowo Van Dijk pozostawał nieco sceptyczny wobec 410 KM, gdyż wydawało się to zbyt słabe jak na ładunek 50 ton cegły, często przewożony przez pojazdy przedsiębiorstwa. Jednak dążąc do celu, rzucił wyzwanie modułowemu myśleniu Scanii i razem stworzyli wystarczająco potężną konfigurację. Rezultat stanowi ciągnik 4x2, mogący zabrać 20 ton. Poprzednio używany trzyosiowy ciągnik nie miał bowiem wystarczającej ilości miejsca na ramie, aby zmieścić cylindryczne zbiorniki gazu płynnego. Do tego dodano specjalnie zaprojektowaną naczepę na pozostałe 30 ton, by otrzymać pięć osi z zawieszeniem pneumatycznym. Różne rozlokowanie osi wymagało także sterowania X, w którym pierwsza i ostatnia oś obracają się względem siebie przeciwbieżnie, aby naczepa podążała płynnie. Zwieńczeniem podwozia jest wydłużona kabina dzienna typu G, wystarczająco kompaktowa, aby wygodnie zmieścić załogę, a jednocześnie zawierająca z tyłu miejsce na leżankę.

Czystszy zysk

Przekształcając prawie całą swoją flotę z ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi na gazowe, Van Dijk został liderem w przejściu na bardziej zrównoważony system transportowy. Nowa koncepcja przewozowa firmy pozwala zarabiać w sposób bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ są notowane niskie zużycie paliwa i opon. Van Dijk podsumowuje „Muszę powiedzieć, że czerpię z tego satysfakcję. Mamy ambitne cele ekologiczne i są one coraz bliżej”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA